Trefwoorden: Gedragsverandering, innovaties, energiebesparing
Promotie ir. Cornelis C. Egmond
in de Faculteit der Psychologie.
Titel: Focus on Change Influencing Segments of Housing Associations to
Adopt Energy Conservations Measures and Innovations.
Promotor: Prof.dr. G.J. Kok; co-promotor: dr. R. Jonkers, Haarlem.
Vrijdag 24 maart 2006 14.00 uur
Met behulp van een gedragwetenschappelijk model heeft de promovendus
vastgesteld welke factoren het energiegedrag van woningbouwcorporaties
bepalen. De aandacht voor energiebesparing in vergelijking met
leefbaarheid en diefstalpreventie, gevolgd door het hebben van een
convenant met de gemeente, blijken de invloedrijkste determinanten.
Vervolgens is bepaald welke overheidsinstrumenten het grootste effect
hadden op deze determinanten (de werkzame ingrediënten). Koppeling van
de doelgroepdeterminanten aan de werkzame bestanddelen levert een
lijst op van de potentieel meest effectieve beleidsinstrumenten die
het gedrag van doelgroepen kunnen beïnvloeden. Daaruit blijkt onder
meer dat economische instrumenten voor woningcorporaties nauwelijks
effectief zijn. Tenslotte ontwikkelde Egmond een aanpak waarmee
innovaties rond energiebesparing gemakkelijker worden geaccepteerd
door het mainstream segment, in navolging van het innovatieve segment
(de early adopters).
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6
Universiteit Maastricht