vrijdag 24 maart 2006, UvT
Promotie drs. F.J.M. Laros over acceptatie van novel foods
Het blijkt moeilijk consumenten te overtuigen van het nut van nieuwe
voedingsproducten. De meerderheid van de Nederlandse consumenten wijst
bijvoorbeeld genetisch gemodificeerd voedsel af ondanks alle gunstige
risicoanalyses. Bedrijfskundige Fleur Laros onderzocht de rol van
emoties in de acceptatie van voeding waaraan een nieuwe technologie te
pas komt. Zij concludeert onder meer dat Nederlanders zich angstiger
te voelen wanneer ze aan genetisch gemodificeerd voedsel denken dan
aan andere nieuwe producten zoals functional foods (Becel proactive,
Danone Activia, etc.). Dit geldt voor alle lagen van de bevolking en
alle leeftijden. Consumenten die denken dat ze weinig weten over
genetisch gemodificeerd voedsel vertrouwen minder op die kennis en
daardoor relatief meer op hun emoties. Opvallend is ook dat
consumenten tussen de 45 en 56 jaar functionele voedingsproducten
helemaal niet associëren met gezondheid terwijl ze daarvoor wel
bedoeld zijn. Laros stelt dat de emoties geen impulsieve reactie zijn,
maar diep wortelen in waarden en opvattingen zoals vertrouwen in
techniek, gezondheid en gemak. De emoties beïnvloeden het
aankoopgedrag significant; beleidsmakers en marketeers dienen er dus
terdege rekening mee te houden. Promotor: prof.dr.ir. J.E.B.M.
Steenkamp. Titel proefschrift: Emotions in consumer research: An
application to novel food products