Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
19 Vragen van de heer H. Kampers, mevrouw N.D. van den Broek, heer P.F.C. Jansen (SP) en
mevrouw A. van Rooij
(vragen binnengekomen op 24 februari 2006
En antwoorden van het college verzonden op 21 maart 2006)

In Ons Leidsche Rijn van deze week wordt gemeld dat Terwijde minder bushaltes krijgt. Tot 20 februari 2006 hadden de inwoners van Terwijde een keus uit drie haltes. Nu is voor het noordelijk deel van Terwijde slechts de halte bij forum Waterwin overgebleven. Voor de bewoners was dit een verrassing omdat zij verwacht hadden een halte te kunnen bereiken via een loop/fietsbrug aan de Kromme Wetering. Dit was tijdens een informatie avond georganiseerd door de gemeente ook zo gecommuniceerd.

Op de internetsite www.utrecht.nl vonden de vier partijen de volgende teksten:

De bereikbaarheid van Leidsche Rijn met de bus wordt steeds beter. Dat moet ook, want er komen steeds meer bewoners en bedrijven in het gebied. Elk jaar breidt het vervoersnetwerk verder uit. Uitgangspunt is dat elke woonwijk en bedrijvenlocatie direct bij oplevering van de eerste woningen of bedrijven per bus bereikbaar is. Soms eerst in de vorm van pendelbusjes, later volgt een volwaardige busdienst. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de aanleg van de vrije busbanen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Leidsche Rijn. Stap voor stap ontstaat een compleet netwerk van verbindingen met vrije busbanen, voldoende haltes en frequent rijdende bussen.

Busvervoer

Het GVU verzorgt een tijdelijke pendeldienst tussen Terwijde NS en Maarssen NS. Zie voor de vertrektijden www.gvu.nl of kijk bij de halte. Vanaf 12 september 2005 wijzigt de situatie. De pendeldienst vervalt en de nieuwe lijn 39 gaat vanaf Utrecht CS via Terwijde en De Wetering-noord en Maarssenbroek-Noord naar station Maarssen rijden. Lijn 39 kruist het spoor via het tunneltje bij de Huppeldijk.

Bovenstaande teksten sluiten wat de vier partijen betreft niet aan bij het terugbrengen van het aantal bushaltes in een wijk in aanbouw. Tot 20 februari 2006 reed de bus via de Jean Gilbertlaan maar omdat deze in 2008 voor een deel autovrij moet worden gemaakt, zou die situatie niet langer kunnen. Wat de vier partijen betreft, handhaven we de oude route en ook het aantal bushaltes van voor 20 februari 2006. Een andere mogelijkheid is het "wensbeeld" zoals omschreven in genoemd artikel van Ons Leidsche Rijn (een fietsbrug met een bushalte op de Kromme Wetering). De vier partijen willen daarom het volgende vragen:


Inleiding B&W
In 2003 heeft de gemeenteraad unaniem en met enthousiasme het OV-plan Leidsche Rijn goedgekeurd. In oktober 2003 is het faseringsplan OV Leidsche Rijn 2003 - 2007 in de commissie besproken.
De plannen voorziet in een fijnmaziger OV netwerk dan met het HOV was gepland. Onderdeel was het geleidelijk invoeren van de definitieve routes, zodat nieuwe wijken snel met de bus bereikbaar zijn. Hierover heeft uw raad eveneens beslist. De wijziging waar u in uw schriftelijke vragen naar vraagt, was hier een onderdeel van.


1. Hoe heeft de gemeente Utrecht de toekomstige busroutes in september 2005 aan de inwoners van Terwijde gecommuniceerd?


Tijdens de Bereikbaarheidsavonden 2004, de informatieavond van april 2005 over het openbaar vervoer en op de internetsite/E-news is aan de hand van de fasering gecommuniceerd dat de route van lijn 39 via de Jean Gilbertlaan en de twee bushalten op deze laan tijdelijk waren. Hierbij is aangegeven dat de definitieve route - conform het door de raad vastgestelde plan "Actualisatie openbaar vervoer Leidsche Rijn" - via de Musicalkade loopt.


2. Waarom is besloten om de route op 20 februari 2006 te veranderen?


Per 20 februari 2006 zijn de werkzaamheden aan de Musicalkade gestart, waaronder het kruispunt met de Jean Gilbertlaan. Bij deze werkzaamheden wordt de weg definitief ingericht, waaronder een definitieve verharding. Door deze werkzaamheden kon de bus niet meer de route via de Jean Gilbertlaan rijden. Daarnaast zijn in deze periode ook de werkzaamheden gestart voor de inrichting van de noordelijke punt van het Leidsche Rijn Park, waaronder het J.P. Thijsselint. Bij deze werkzaamheden dient de bouwweg in het verlengde van de Jean Gilbertlaan, waarover de bus van Terwijde naar De Wetering-Noord reed, te verdwijnen. De bus kan dan na afloop van de werkzaamheden (begin maart) niet meer vanuit Terwijde De Wetering-Noord bedienen. Aangezien daarnaast de definitieve route via de Musicalkade en De Wetering-Noord gereed is, is (zoals beloofd aan de omwonenden van de Jean Gilbertlaan) besloten om de bus vanaf dat moment zijn definitieve route te laten rijden.

3. Waarom is het niet langer mogelijk om het "wensbeeld" uit te voeren al is het via de tijdelijke brug?


De tijdelijke fietsbrug in het verlengde van de Walter Kollolaan is, met een tijdelijke vergunning tot 3 maart 2006, in 2003 aangelegd om een fietsverbinding mogelijk te maken tussen station Utrecht Terwijde en De Wetering. Deze tijdelijke brug is nu in het fietsnetwerk overbodig omdat de definitieve brug bij de Musicalkade klaar is. Het plan is dat de tijdelijke brug wordt verplaatst naar een definitieve plek in Haarrijn. Aan omwonenden en bedrijven in De Wetering is toegezegd dat deze brug tijdelijk is. Als de tijdelijke brug op deze plaats gehandhaafd blijft, zou daar overigens maar een zeer beperkt deel van Terwijde (4 straten) baat bij hebben. De halte bij kindercluster Waterwin is vanaf de meeste huizen dichterbij.

Een definitieve brug wordt daarom vanuit financiële overwegingen en het beperkte nut voor de wijk niet noodzakelijk geacht. Daardoor kan hier geen definitieve (en tijdelijke) halte worden gerealiseerd.


4. Waarom is het niet mogelijk om anders tot ten minste 2008 de route te handhaven van voor 20 februari 2006?


De huidige route is ongeschikt als busroute omdat:

* De weg te smal is om de bus in twee richtingen te laten rijden. Omdat de route via de Jean Gilbertlaan tijdelijk was, is dit door de busmaatschappij geaccepteerd. Om de weg te kunnen verbreden zouden 16 parkeerplaatsen moeten verdwijnen en zouden bestaande verkeersdrempels moeten worden vervangen.

* De Jean Gilbertlaan zal in de toekomst tussen de Musicalkade en de Walter Kollolaan alleen toegankelijk zijn voor langzaam verkeer. Auto's worden hier geweerd zodat er geen sluiproute ontstaat tussen de Noordelijke Stadsas en de Haarrijnse Rading. Indien de bus wel via deze verbinding zou moeten gaan rijden, moet het fietspad worden verbreed en moeten er bussluizen worden aangebracht.

* In verband met de inrichting van het Leidsche Rijn Park (lint) (zie 2) zal de tijdelijke ontsluiting via een bouwweg vanaf de Jean Gilbertlaan naar De Wetering-Noord komen te vervallen. Hierdoor zou, bij handhaving van de busroute via de Jean Gilbertlaan, de bushalte in De Wetering niet meer worden bediend door lijn 39.

Aan omwonenden van de Jean Gilbertlaan is beloofd dat de bus in het voorjaar van 2006 zijn definitieve route via de Musicalkade zou gaan rijden. De verwachting is dat voorstellen om de bus definitief via de Jean Gilbertlaan te laten rijden, op veel weerstand zullen stuiten.


5. Hoe verhoudt de tekst op de website zich met veranderingen ingevoerd in de route en de haltes van lijn 39?


Om de eerste woningen in Terwijde per openbaar vervoer te ontsluiten is medio 2003 gestart met een pendeldienst vanaf Vleuten NS naar Maarssen NS. Immers het beleidsuitgangspunt is, zoals beschreven op de website, dat elke woonwijk direct bij oplevering per bus bereikbaar is. Door de groei van Terwijde is deze pendeldienst per 12 september 2005 vervangen door lijn 39 waarbij deze bus tijdelijk via de Jean Gilbertlaan reed omdat de definitieve route nog niet gereed was. Op de website is aangegeven dat in 2006 de route van lijn 39 zou wijzigen in de definitieve route via de Musicalkade en De Wetering-Noord.


6. Hoe verhouden de veranderingen in de route zich met de actualisatie van het Masterplan waarin is opgenomen om een fijnmaziger OV netwerk in Leidsche Rijn te realiseren?


In het oorspronkelijke Masterplan van Leidsche Rijn was vastgelegd dat Leidsche Rijn per openbaar vervoer werd ontsloten door drie treinstations en twee HOV-lijnen. Bij de actualisatie van het openbaar vervoerplan Leidsche Rijn (2003) is, gezien de grote loopafstanden, mede op verzoek van uw raad het netwerk verfijnd. Voor de bediening van Terwijde is lijn 39 aan het lijnennet toegevoegd. In het plan is hierbij aangegeven dat het noordwestelijke deel gezien de loopafstand niet optimaal bediend wordt. Dit is geaccepteerd gezien de ruimtelijke opzet en het type woningen. Bovendien was er de wens om De Wetering Noord aan te doen met de buslijn door Terwijde.


7. Past de nieuwe route, vanaf 1 maart 2006, ook binnen de concessievoorwaarden van het BRU t.a.v. ondermeer aanvaardbare loopafstanden voor de bewoners van Terwijde ?


Ja, ook BRU heeft de actualisatie openbaar vervoerplan Leidsche Rijn onderschreven, inclusief de fasering.


---- --