PERSBERICHT
Veel vernieuwde producten
ACHTERHOEKS BUREAU VOOR TOERISME GOED VOORBEREID OP HET NIEUWE SEIZOEN
Regio profiteert sterk van aanpak toeristische promotie In vergelijking met andere toeristische regio's in Nederland heeft de Achterhoek in 2005 een uitstekend jaar achter de rug. De Achterhoek wist het aantal toeristische vakanties met bijna 7,5% en het marktaandeel in Nederland met 11% te laten toenemen. Behalve de Waddeneilanden en Twente werden de overige Nederlandse vakantieregio's met verliezen tot zelfs 20% (Zeeland) geconfronteerd. In onze directe omgeving scoorde de regio Twente, Salland en Vechtstreek een klein plusje van 2%, terwijl Veluwe, Veluwerand en de regio Arnhem-Nijmegen een verlies aan toeristische vakanties moesten noteren.
Sterke groeiers
Opvallend is de sterke groei die met name de hotelsector regiobreed in de Achterhoek doormaakte met een groei van bijna 11% en de particuliere accommodatieverschaffers verdubbelden hun aandeel zelfs. Minder goed ging het met de bungalowparken. Zij moesten een teruggang van het aandeel noteren, terwijl de campings hun aandeel nagenoeg gelijk wisten te houden. Geconstateerd wordt voorts, dat de inspanningen van het Achterhoeks Bureau voor Toerisme (ABT) en het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) om de Achterhoek bij onze Duitse buren onder de aandacht te brengen effect sorteert. Het landelijke beeld is een daling van het aantal gasten uit Duitsland, terwijl in de Achterhoek juist een toename van het aantal Duitse gasten valt te noteren.
Nieuwe producten
Het ABT heeft voor het komende seizoen tal van vernieuwende toeristische producten op stapel staan. Een korte bloemlezing. Landelijke belangstelling verwacht het ABT voor de nieuwe gids "Uutbloaz'n!". Die gids zal op een bijzondere wijze vertellen over actieve vrijetijdsmogelijkheden op het Achterhoekse platteland. Een samenwerking van GOBT, ABT, Land- en tuinbouworganisatie LTO Noord Projecten. De gids verschijnt in de loop van april.
Ook wordt veel tijd geïnvesteerd in een nieuw project om de Achterhoek en Twente nationaal bekend te maken als dé wijnstreek van Nederland. ABT en Twents Bureau voor Toerisme (TBT) hebben daarom het plan 'wijn in de Achterhoek en Twente' ontwikkeld. Er wordt ingezet op nationale promotie, stimuleren samenwerking en verbetering ondernemerschap. Zodra Europese subsidie is verleend zal het plan ten uitvoer worden gebracht.
Daarnaast heeft het ABT de bestaande fiets-, wandel-, skeeler- en ruiterroutes aan een grondige controle onderworpen en van verschillende routes nieuwe routefolders op de markt gebracht.
Nieuw: reserveringssysteem
Aan de internetsite van het ABT
Binnenkort webwinkels
Het ABT en verschillende Achterhoekse VVV's zullen als een der eerste VVV's in Gelderland en Overijssel een internetwinkel openen. Op hun websites zal een heldere button worden aangebracht, waarop de sitebezoeker kan klikken en de webwinkel wordt geopend. Iedere VVV beheert zijn eigen webwinkel. Uitgangspunt is snel en simpel. Duidelijke plaatjes van toeristische producten, korte tekstjes, acties (producten tegen een speciale/kortingsprijs), et cetera. Kijk geregeld op
Zutphen, 23 maart 2006.
WvH/EA/ea.
Voor info:
Achterhoeks Bureau voor Toerisme
W.R. van Hulstijn of
E. Akkerman
0575-519330