Buys schrapt 'negerzoen', maar de zoen blijft
Buys
PERSBERICHT
23 maart 2006
Buys schrapt 'negerzoen', maar de zoen blijft
Buys Zoenen zijn de opvolgers van de alom bekende 'Buys Negerzoenen', die al zesentachtig
jaar lang populair zijn bij jong en oud. Bakkerij Van der Breggen, sinds 1997
verantwoordelijk voor de produktie van deze lekkernij, vond het tijd om de produktnaam te
moderniseren, na zorgvuldig markt-, merk- en consumentenonderzoek te hebben verricht. "Wij
vinden dat 'negerzoen' niet meer kan in deze tijd, "zegt Jos Verhoeven van Van der Breggen
uit Tilburg. "Onze lekkernij moet op iedereen een positieve uitstraling hebben. Dat is
absoluut het geval met onze nieuwe produktnaam."
Zoenfoto's
De naamwisseling zal niet ongemerkt voorbij gaan: tijdens de promotieweken in april worden
overal in het land Zoenen uitgedeeld aan mensen die er eentje verdienen. Fans krijgen
bovendien de gelegenheid hun mooiste zoenfoto in te sturen. Een selectie daarvan zal op
de website te bewonderen zijn - en de állermooiste zoenen verschijnen op de
achterkant van de fleurige nieuwe verpakking. Vanaf half april liggen ze in de winkel: de
nieuwe Zoenen van Buys.
Genieten voor iedereen
Sommige mensen vinden het jammer dat de naam 'Negerzoenen' verdwijnt, omdat ze die al zo
lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming.
Producent Van der Breggen heeft daar begrip voor. "Buys Zoenen moeten zijn er voor
iedereen. Het kan niet zo zijn dat een lekkernij die wordt genoten op momenten van
lekkere trek en gezelligheid voor sommige mensen nare bijbetekenis heeft." Overigens
gingen de ons omringende landen, waar men deze lekkernij ook kent, hierin Nederland al
voor. In Duitsland, zoenen-land bij uitstek waar per jaar 1 miljard zoenen worden
geconsumeerd, heet hij Schaumkusse, letterlijk schuimkus - wat volgens Van der Breggen
geen bruikbare vertaling is.
Feestelijke Zoenen
Zoenen als produktnaam leent zich volgens Van der Breggen ook veel beter voor allerlei
promotieacties rond Pasen (Paaszoenen), Kerstmis (Kerstzoenen) en zelfs het aanstaande WK
(inderdaad: WK-zoenen). "Iedereen wil wel een zoen", zegt Verhoeven. "Zeker als ie van
Buys is."
---
De foto van de nieuwe Zoenen van Buys is rechtenvrij en beschikbaar via www.perssupport.nl
(te vinden bij het persbericht.)
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Van der Breggen, de heer Jos Verhoeven
Telefoonnummer: 013 594 64 64
Email: j.verhoeven@vanderbreggen.com