Vereniging Nederlandse Gemeenten

CULTUREN ROND BESTUREN; BESTUURSKRACHT EN BESTUURSCULTUUR IN GEDUALISEERDE GEMEENTEN

Vierde Jaarbericht van de Begeleidingscommissie Vernieuwingsimpuls Dualisme en lokale democratie

Voorbij het structuurdebat

Structuren en spelregels stonden de afgelopen jaren centraal in het lokaal bestuur.

De invoering van het duale bestel heeft in de raadsperiode 2002-2006 veel energie gevergd. Het is tijd om de aandacht te verplaatsen van bestuursstructuur naar bestuurscultuur. Het duale bestel is overal ingevoerd, en er is op ruime schaal geëxperimenteerd en gediscussieerd. In de raadsperiode 2006-2010 komt het erop aan over bestuurscultuur en bestuurskracht te discussiëren. Voor het aangaan van lokale uitdagingen is meer nodig dan goede structuren.

Onderzoek in vier gemeenten laat in dit vierde Jaarbericht zien, dat de invloed van structuurveranderingen van de afgelopen jaren gerelativeerd moet worden. Tussen gemeenten bestaan grote verschillen in aanpak en competentie, ook al kennen ze dezelfde duale structuur. Het onderzoek laat tevens zien dat lokale tradities en omstandigheden, maar ook bestuursstijlen en omgangsvormen sterk bepalend zijn voor de ontwikkeling van bestuurskracht.

Vragen die bij het schrijven van dit jaarbericht centraal staan zijn:


- Op welke wijze draagt bestuurscultuur bij aan de ontwikkeling van bestuurskracht, en wat is daarbij de rol van dualisering?


- Waarin schuilt de bijdrage van bestuurscultuur aan bestuurskracht van gemeenten?


- Wat is de bijdrage van dualisering aan bestuurskracht?


- Op welke specifieke manieren wordt in concrete gemeenten bestuurskracht

ontwikkeld?

Deze vragen zijn beantwoord door in vier specifieke gemeenten onderzoek te doen: in de gemeente Enschede, die krachtig op de vuurwerkramp heeft gereageerd; in Roosendaal, waar de dualisering zelf als uitdaging is aangenomen en krachtig is aangepakt; in Rotterdam, waar vooral veiligheid- en leefbaarheidproblemen stevig zijn aangepakt; en in de gemeente Delfzijl waar het mobiliseren van bestuurskracht als een uitdaging op zichzelf kan worden beschouwd.

Belangrijkste conclusies en aanbevelingen

De grote verschillen in bestuurstradities, bestuursstijlen en bestuurlijke gebruiken tussen gemeenten dwingen om terughoudend te zijn met algemene aanbevelingen en conclusies. Gemeenten zullen zelf de bestuursstijl moeten ontwikkelen die bij hun bestuurscultuur past. Enkele conclusies en suggesties uit het jaarbericht:
* Bestuurskracht is in de onderzochte gemeenten vooral een zaak van bestuurderskracht. Dat is niet alleen een kwestie van doortastend optreden, maar vooral ook van een gedeeld gevoel van verantwoordelijkheid en de bereidheid om anderen ruimte te gunnen.
* Bestuurskracht is gebaat bij het creëren van een gevoel van urgentie, het scherp benoemen van gedeelde uitdagingen, het stellen van duidelijke prioriteiten en het vast stellen van concrete targets.

* Duale structuren en spelregels kunnen strategisch worden ingezet om uitdagingen te lijf te gaan. Dualisering biedt ruimte voor het ontwikkelen voor bestuurskracht, maar de bijdrage van dualisering moet niet worden overschat. Dualisering is geen panacee en, omgekeerd, ook geen excuus voor bestuurlijk falen.
* Bestuurskracht werd in de onderzochte gemeenten versterkt door het koppelen van binnen en buiten, door het benoemen van wethouders van buiten, door het inschakelen van derden en door het aangaan van allianties met partners van buiten het stadhuis.

Het jaarbericht wordt op 23 maart 2006 aangeboden door de voorzitter van de begeleidingscommissie Vernieuwingsimpuls Dualisme en lokale democratie, burgemeester de Vet van Leusden, aan minister Pechtold tijdens een bijeenkomst in perscentrum Nieuwspoort. Deze bijeenkomst begint om 14.00 uur en wordt afgesloten met een debat onder leiding van R.J.J.M. Pans, voorzitter directieraad VNG. Deelnemers aan dit debat zijn wethouder Bolsius uit Rotterdam, wethouder Pelle uit Roosendaal, en van de Utrechtse school voor Bestuurskunde en Organisatiewetenschap, Prof. Bovens en dr. Noordegraaf.

Dit debat vindt plaats tussen 14.45 uur en 15.45 uur.



Vereniging Nederlandse Gemeenten