Verzekeringsbranche werkt aan verbetering kwaliteit

Verbond van verzekeraars

Verzekeringsbranche werkt aan verbetering kwaliteit

Ombudsman: Transparantie moet beter

Den Haag - Verzekeraars en tussenpersonen hebben de kwaliteit van hun dienstverlening het afgelopen jaar duidelijk verbeterd. De branche zal wat betreft transparantie van haar producten echter nog veel werk moeten verzetten. Verzekeraars en intermediair bewijzen zichzelf én de consument hier een dienst door zelf orde op zaken te stellen. Tot deze conclusie komt de Ombudsman Verzekeringen, mr. Jan Wolter Wabeke, bij de presentatie van zijn Jaarverslag 2005. De Tweede Kamerleden Myra Koomen (CDA) en Frank Heemskerk (PvdA) nemen het jaarverslag vandaag om 17.00u in ontvangst in de Van Mierlozaal van het Tweede-Kamergebouw te Den Haag.

De Ombudsman constateert in zijn jaarverslag 2005, dat het tij in de verzekeringsbedrijfstak langzaam keert. Wabeke merkt dat verzekeraars en intermediair in toenemende mate willen leren van fouten. Met name op het gebied van klachtopvang en transparantie wordt in steeds meer bedrijven serieus gewerkt aan betere dienstverlening. Het effect is dat het aantal Ombudsman-procedures licht is gedaald en dat bedrijven beter zijn aan te spreken op hun eigen gedragscodes.

Toch gaat in deze nog veel onnodig mis. Bovendien zijn de problemen die veroorzaakt worden door in het verleden slecht gecommuniceerde en onvoldoende transparante producten en diensten nog lang niet uit de wereld. Het jaarverslag bevat daarvan sprekende voorbeelden.

Belangrijkste zorg van Ombudsman Wabeke betreft het gebrek aan transparantie die de relaties tussen verzekeraars, tussenpersonen, banken en hun klanten vaak ernstig verstoort en het vertrouwen in de financiële dienstverlening kan schaden. Consumenten en ook de politiek accepteren bovendien niet langer verborgen aspecten en verrassingen in verzekeringen en eisen openheid ten aanzien van de kosten die in rekening worden gebracht. Met name bij ingewikkelde producten en vooral producten die voor de consument van essentieel belang zijn, zoals lijfrentes, pensioenen, arbeidsongeschiktheidvoorzieningen maar ook schadeverzekeringen, komt veel problematiek uit het verleden naar boven. Zowel de beleggingseffecten en onvermoede kostenbelading brengen veel onbegrip en onvrede met zich mee, terwijl ook vaak gebrekkige advisering of dossierverwaarlozing bronnen zijn van geschillen.

De Ombudsman Verzekeringen stelt dat de branche de consument én zichzelf een dienst kan bewijzen door zelf orde op zaken te stellen. Men moet niet langer in verdediging of verzet tegen toezichthouders blijven, actiegroepen en klanten, maar zou zelf de discussie over transparantie op moeten pakken en een goede klachtopvang moeten bieden, die onderdeel is van de dienstverlening.
Veel verzekeraars, tussenpersonen en banken hebben volgens de Ombudsman in 2005 die handschoen opgepakt en de eerste effecten waren merkbaar: vaker productverbetering en correcties en betere klachtopvang, leidende tot lichte daling van het aantal schriftelijke procedures bij de Ombudsman. Als gevolg van de vele publiciteit werd diens spreekuur drukker bezet.

De Ombudsman bemiddelde in 2005 in 5.498 geschillen via een schriftelijke procedure (6.329 zaken in 2004) en behandelde in dat jaar 4.793 hulp- en adviesvragen tijdens telefonisch spreekuur (3.431 in 2004).

Het jaarverslag van de Ombudsman wordt gepubliceerd door de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen, die tevens het jaarverslag van de Raad van Toezicht Verzekeringen uitbrengt. De Raad behandelde in 2005 157 tuchtzaken waarbij 21 klachten gegrond werden verklaard. In de jaarverslagen zijn de bevindingen en ervaringen van de Ombudsman en een aantal praktijkvoorbeelden opgenomen en wordt een aantal verkorte uitspraken van de Raad van Toezicht beschreven.

Kerngegevens uitreiking jaarverslag:
Donderdag 23 maart, 17:00u
Van Mierlozaal, Tweede-Kamergebouw, Den Haag

Het volledige jaarverslag is vanaf donderdagmiddag 17:00u te vinden op www.klachteninstituut.nl. Een samenvatting van het jaarverslag kan op aanvraag onder embargo worden toegezonden.

Contactpersonen: F. Kallan, chef de bureau 070-3338924 V. Keuzenkamp, management assistent 070-3338921