Ingezonden persbericht


Persbericht

Nestlé confronteert kinderen met gekooide circusdieren op de snoepverpakking

Circuscoalitie eist vervanging van dieronvriendelijke circusverpakking Mini Smarties

Amsterdam, 23 maart 2006 - In een brief aan Nestlé eist de circuscoalitie Wilde dieren de tent uit vandaag dat de verpakkingen van Mini Smarties uit de schappen worden gehaald. Op deze verpakkingen worden gekooide circusdieren en wilde circusdieren die kunstjes vertonen afgebeeld. De verpakkingen met afbeeldingen van o.a. een jonglerende beer en een leeuw in een circustransportwagen zijn de circuscoalitie in het verkeerde keelgat geschoten.

Door wilde dieren af te beelden in een zeer onnatuurlijke situatie geeft Nestlé jonge kinderen een totaal verkeerd voorbeeld van de omgang met dieren. De respectloze behandeling die wilde dieren in het circus ondergaan, is niet meer van deze tijd. Woordvoerder Jeroen van Kernebeek: "Dat Nestlé op deze manier het misbruik van wilde dieren in het circus promoot is echt onbegrijpelijk. Dit past niet bij hun slogan 'Good food, good life', want een goed leven voor leeuwen, olifanten en beren zit er in het circus niet in."

De coalitie Wilde dieren de tent uit, waarin dierenbeschermingsorganisaties als Stichting AAP, de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren, het IFAW (International Fund for Animal Welfare) en afdelingen van de Dierenbescherming zich hebben verenigd, strijden gezamenlijk tegen het gebruik van wilde dieren in het circus. Wilde dieren de tent uit is een petitie gestart op www.wildedierendetentuit.nl, waarop iedereen zijn eigen gemeente kan verzoeken om circussen met wilde dieren te weren. Inmiddels hebben meer dan 9000 mensen dat gedaan. Ook komen er via deze site veel verontruste mailtjes binnen over de verpakking van de Mini Smarties.

Het is juist nu van belang om op te komen voor wilde dieren in het circus, 2006 is namelijk door de branche uitgeroepen tot 'jaar van het circus'. Met allerlei activiteiten wordt het publiek warm gemaakt voor het circus. Deze circuspromotie omvat ook de inzet van wilde dieren zoals olifanten die op krukjes moeten zitten en tijgers die onnatuurlijke acrobatische toeren moeten uithalen.

Jeroen van Kernebeek: "In de maatschappij is een duidelijke trend te zien waarbij mensen gebruik van wilde dieren in het circus niet meer accepteren. Recent besloten de gemeenten Amsterdam en Winschoten om circussen met wilde dieren uit hun gemeenten te weren. Ook besloot de gemeente Utrecht om geen vergunning af te geven voor het gebruik van wilde dieren in de circusparade die 1 april door deze stad zal gaan. Eindelijk volgt Nederland de landen om ons heen, waar al vele gemeentelijke en nationale verboden gelden."

De circuscoalitie roept Nestlé op om - in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen - deze marketingmisser recht te zetten. Het past Nestlé niet om in het marketingbeleid dieren op een zeer welzijnsonvriendelijke manier in te zetten.

----------
Persinformatie (