PERSBERICHT
Utrecht, 23 maart 2006
Jongeren ontwerpen poster voor Europese promotiecampagne
Europese Commissie start posterwedstrijd voor Rechten van het Kind
In 25 Europese landen worden jongeren van 10 tot 18 jaar uitgedaagd om hun creativiteit de vrije loop te laten. Door een poster en logo over 'De Europese Unie en de Rechten van het Kind' te ontwerpen, maken zij kans op een reisje naar Brussel. Bovendien wordt de winnende poster gebruikt in een Europese promotiecampagne. Deelnemers kunnen zich tot 10 april aanmelden via de website
De Europese Commissie schreef de wedstrijd uit om de Rechten van het Kind onder de aandacht te brengen. Het recht op bescherming en verzorging, het recht op vrije meningsuiting, het recht dat er rekening wordt gehouden met hun belangen, al deze rechten gelden voor kinderen in de Europese Unie. Maar rechten werken alleen effectief als mensen zich er bewust van zijn, zich eraan houden en ze verdedigen. Iedereen moet er dus van weten!
De poster die het beschermen en promoten van kinderrechten binnen de Europese Unie het best weet uit te beelden, wordt ingezet in een Europese campagne. Begin mei wordt de Nederlandse winnaar van de wedstrijd bekend gemaakt. Hij of zij mag dan in Brussel de strijd aan gaan met Europese 'concurrenten'. Daar wordt de uiteindelijke winnaar gekozen.
De Nationale Jeugdraad werkt samen met de Permanente Vertegenwoordiging van de Europese Commissie, om de wedstrijd in Nederland te coördineren. De Jeugdraad is een landelijke organisatie voor en door jongeren. Ze wil dat jongeren, volgens het kinderrecht, kunnen meedoen, meedenken en meebeslissen over alles wat voor hen belangrijk is. Of het nu gaat om politieke invloed of een evenement in een gemeente, de Jeugdraad maakt het mogelijk.
Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op
Kijk ook op
Noot voor redactie,