Gemeente Asten


23-03-2006
Coalitie Asten sluit akkoord en stemt in met nieiwe portefeuilleverdeling

Vanochtend hebben de drie partijen CDA, Leefbaar ASten en VVD een coalitieakkoord bereikt en overeenstemming over de portefeuilleverdeling. Zie hiervoor onderstaande tekst. Coalitieakkoord gemeente Asten 2006-2010 samen aanpakken en genieten 1

COALITIEAKKOORD GEMEENTE ASTEN 2006-2010
"Samen aanpakken en genieten"

Inleiding coalitieakkoord

De gesprekken tussen de politieke partijen CDA, Leefbaar Asten en VVD om in Asten een college te vormen zijn afgerond. Deze partijen hebben op initiatief van de grootste raadsfractie CDA met elkaar onderhandeld. Hierbij zijn afspraken gemaakt over hoe en waarmee zij de komende 4 jaren in Asten aan de slag willen gaan. Ook zijn afspraken gemaakt over de benoeming van wethouders en hun portefeuilles.

De uitkomsten van de onderhandelingen zijn vastgelegd in het zogenaamde coalitieakkoord. Begrippen als 'duidelijkheid' en 'samen' zijn kernaspecten van dit akkoord. Het akkoord heeft de titel: "Samen aanpakken en genieten" gekregen.

Het coalitieakkoord 2006-2010 bestaat uit de volgende onderdelen:


· Coalitie CDA, Leefbaar Asten, VVD

· De hoofdlijnen: "Samen aanpakken en genieten"
· Beleidsafspraken op hoofdlijnen

· Procedure: van coalitieakkoord naar collegeprogramma
· Portefeuilleverdeling

Coalitie CDA, Leefbaar Asten, VVD

Bij de coalitiewisseling in april 2005 gaven CDA, Leefbaar Asten en VVD al duidelijk te kennen: "we sluiten deze coalitie in principe niet voor 11 maanden maar voor 11 maanden en 4 jaar". Uitdrukkelijk werd deze ambitie als inzet voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen beschouwd: laat de kiezer zich maar uitspreken over de wenselijkheid tot voortzetting van de bestaande coalitie.

De kiezer heeft zich uitgesproken: de bestaande coalitie CDA, Leefbaar Asten en VVD groeide, ondanks de "landelijke tegenwind", zelfs naar een grotere raadsmeerderheid, van 9 naar 10 zetels.

Het CDA nam als grootste raadsfractie volgens afspraak op 8 maart j.l., het initiatief alle partijen uit te nodigen voor een oriënterend gesprek. Daarin gaf zij te kennen de onderhandelingen te openen met Leefbaar Asten en de VVD. De onderhandelingen hebben snel tot een coalitieakkoord geleid. Afgelopen maanden is op basis van gemeenschappelijke bestuurlijke inzichten een solide basis voor deze coalitie gelegd.

De hoofdlijnen: "Samen aanpakken en genieten"

De coalitiepartijen hebben een coalitieakkoord opgesteld met als doel de vorming van het college en de voorbereiding van het collegeprogramma.

De coalitiepartijen kiezen bewust voor een programma op hoofdlijnen om de volgende redenen:

1. het duale systeem maakt de band tussen college en raad 'losser'
2. het college streeft naar een open dialoog met de raad
3. het college wil het collegeprogramma meer concreet en meetbaar vaststellen na inhoudelijke inbreng van de gehele raad
4. niet alles is bij voorbaat te regelen vanwege de veranderende maatschappelijke omstandigheden én de financiële en/of personele consequenties/ontwikkelingen.

Het coalitieakkoord wil recht doen aan de programma's van de deelnemende partijen vanwege de duidelijkheid naar de kiezer toe. Het coalitieakkoord legt tevens een aantal afspraken vast over verschillen in deze programma's, omwille van daadkracht en duidelijkheid. Aan de afspraken houden de coalitiepartijen zich.

Het coalitieakkoord krijgt de titel "Samen aanpakken en genieten" mee. Deze titel is ontleend aan 'de Toekomstvisie' en beschrijft het karakter van het sociale kapitaal van Asten: de Astense bevolking houdt van samen aanpakken én van op zijn tijd genieten. Het is ook de slogan van de missie (in ontwikkeling) van het (demissionaire) college.
Deze missie luidt:

"Samen aanpakken en genieten".
Asten, liggend in de Brabantse Peel aan een economisch belangrijke route, is van oudsher een uitvalsbasis naar de Peel voor turfstekers en ontginners en pleisterplaats voor passanten. De hieruit voortvloeiende kenmerken als ondernemerszin, gastvrijheid en sociale verbondenheid staan aan de basis van onze bloeiende economische sectoren, het grote toeristisch-recreatieve aanbod en het rijke verenigingsleven.

Astenaren weten zowel van aanpakken als van genieten. Samen met hen
-het sociale kapitaal van de gemeente- wil Asten het aanwezige ruimtelijk- en economisch kapitaal optimaal stimuleren en benutten. Daarbij kiest zij bewust voor een beheersbare schaal. Asten zet zich in voor het behoud en de versterking van wonen, werken en sociaal maatschappelijke voorzieningen, primair gericht op de lokale behoeften en waar mogelijk regionaal.

Als werkgever stimuleert zij haar medewerkers om optimaal gebruik te maken van ieders talenten. Professionaliteit, creativiteit, servicegerichtheid, integriteit en leiderschap zijn daarbij sleutelwoorden.

Uitgangspunt voor de uitstekende dienstverlening vormt de Astense visie op dienstverlening:

- goede kwaliteit van individuele en collectieve dienstverlening door o.a. korte doorlooptijden, één loket en uitgebreide digitale dienstverlening, servicenormen en centrale kwaliteitsbewaking
- besef en respect voor de verschillende rollen van burgers en van de gemeente

- een efficiënte organisatie en bedrijfsvoering

Beleidsafspraken op hoofdlijnen

De coalitie conformeert zich aan enkele belangrijke richtinggevende beleidsdocumenten voor het coalitieakkoord en nog op te stellen collegeprogramma. Zonder uitputtend te willen zijn noemen wij de onlangs vastgestelde Toekomstvisie "De Avance", het Reconstructieplan, het IDOP (Integraal Dorpsontwikkelingsprogramma) Heusden en IDOP Ommel en de woningbouwmonitor. Ook nog vast te stellen plannen als de centrumvisie, de herijking subsidiebeleid Welzijn en Zorg, de invoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), Economisch Actieplan en GVVP (Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan) zullen belangrijke kaders en oplossingsrichtingen geven voor het nieuwe college.

Daarnaast zijn over een aantal onderwerpen nadere afspraken gemaakt. De onderstaande indeling naar hoofdstukken kan ook worden gebruikt als aanzet van de discussie om daadwerkelijk tot een eenvoudigere programmabegroting te komen.

Hoofdstuk 1: Bestuur en Organisatie en burgerparticipatie

Afspraak over efficiënte organisatie, concept dienstverlening en deregulering

De doelstellingen zoals opgenomen in het Bedrijfsplan gemeente Asten 2006-2009 moeten leiden tot een efficiëntere en slagvaardigere organisatie. Dit is een belangrijke voorwaarde voor de realisatie van het nieuwe collegeprogramma.
Dit betekent dat duidelijk moet worden wat de financiële, organisatorische en personele consequenties van de huidige jaarplanning (bestaand beleid) zijn voor de fasering van de doelstellingen van het nieuwe collegeprogramma.

Specifieke aandachtspunten zijn:

- Vaststellen van een dienstverleningsconcept op basis van de 1 loket gedachte.

- Basisvoorwaarde voor een goede (digitale) dienstverlening zoals bovengenoemd is een up to date automatiseringssysteem.
- Functioneren organisatie, toegespitst op capaciteit en kwaliteit.
- Versterking strategische beleidscapaciteit en kwaliteit.
- Projectmatig werken verder doorzetten.

- Inzetten op automatisering.

- Efficiëntere bedrijfsvoering.

- Deregulering, dat wil zeggen afschaffen overbodige regels (onderzoek naar het Boekels model).

Afspraak over huisvesting van de raad (raadzaal) De huidige raadzaal is ongeschikt als vergaderaccommodatie gelet op de publieksfunctie welke een raadzaal heeft. Tevens is de huidige raadzaal nodig ten behoeve van de organisatie ontwikkeling (nieuwe dienstverleningsconcept, efficiëntere huisvesting). Op korte termijn wordt een locatieonderzoek uitgevoerd. Gedacht moet worden aan combinatie met andere functionaliteiten. Mogelijke opties zijn Bartholomeus of locatie De Wit.

Afspraak over DAS-Samenwerking
Gelet op de toenemende maatschappelijke verweving tussen Asten, Someren en Deurne zal het nieuwe gemeentebestuur steviger inzetten op intensivering en verdieping van de DAS samenwerking waar dat kwalitatief en/of financieel rendement oplevert.

Aandachtspunten zijn:

- opzet goede overlegstructuur

- formulering van heldere doelstellingen

- duidelijkheid scheppen over elkaars ambities
- bestuurlijk commitment (raden en colleges)
- samenwerking op personeelsvlak

Afspraak Communicatie
De coalitiepartijen spreken af frequent, helder en duidelijk te communiceren over collegebesluiten en het gevoerde beleid.

Afspraak over regionale samenwerking
De coalitie is voorstander van regionale samenwerking in SRE verband. Onze houding jegens regionale samenwerking is positief kritisch met als uitgangspunt die zaken lokaal oppakken, die lokaal ook het beste uitgevoerd kunnen worden.

Andere vormen van regionale samenwerking dienen kritisch beoordeeld te worden op hun meerwaarde, mede gelet op de beperkte ambtelijke en bestuurlijke capaciteit.

Afspraak wijk- en dorpsraden
De coalitie staat positief ten opzichte van de ingestelde dorps- en wijkraden met betrekking tot verbetering van de leefbaarheid en de oog- en oorfunctie die deze raden vervullen. In de komende coalitieperiode zet de coalitie het ingeslagen beleid voort.

Hoofdstuk 2: Openbare Orde en Veiligheid en handhaving

Afspraak Handhaving
De eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers is een belangrijk uitgangspunt voor het nieuwe handhavingsbeleid. De coalitie zet de ingeslagen weg met betrekking tot stringente handhaving voort. Met de opstelling van een integraal handhavingsplan zullen de prioriteiten voor komende periode bepaald worden. Aandachtspunten zijn de professionalisering van de manier van werken en het verder integreren van handhaving. In communicatieve zin zal extra aandacht aan het handhavingsbeleid worden gegeven.

Afspraak veiligheid
Recente inzichten vanuit maatschappelijke ontwikkelingen, regionale afspraken en lokale inbreng zullen bepalend zijn voor de prioritering van actiepunten, zoals opgenomen in de nota integrale veiligheid.

Bij de vorming van de Veiligheidsregio hanteert de coalitie het principe dat wat we lokaal kunnen, wij ook lokaal moeten doen. Zo blijft de coalitie voorstander van behoud van een eigen lokale brandweer. Sommige taken kunnen regionaal worden opgepakt.

Hoofdstuk 3: Ruimte

Afspraak Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu Het ingezette beleid op het gebied van ruimtelijke ordening inclusief de reconstructie, woningbouwmonitor, centrumvisie, volkshuisvesting en milieu wordt voortgezet.
Bij toekomstige woningbouwprojecten dienen steeds in principe meerdere marktpartijen de mogelijkheid te krijgen te participeren in projecten.

Afspraak over Welstandsbeleid
Het huidige welstandsbeleid wordt kritisch tegen het licht gehouden om minimaal te komen tot een andere -snellere- werkwijze en maximaal tot het afschaffen van de welstandscommissie.
Alvorens het huidige welstandsbeleid op de helling te zetten wordt kritisch gekeken naar alle plussen en minnen van het huidige systeem en voorbeelden elders in het land.

Afspraak Bestemmingsplan Buitengebied
Komende coalitieperiode wordt het reconstructieproof maken van het bestemmingsplan buitengebied uitgevoerd.

Afspraak over Milieu
De ambities en resultaten op milieugebied moeten duidelijk geformuleerd en gecommuniceerd worden. Het te actualiseren milieubeleidsprogramma zal moeten leiden tot een milieujaarprogramma met duidelijke actiepunten.

Afspraak over Diesdonk
Leidend voor de visie op de Diesdonk is IDOP Ommel. Om een versterking van het gebied te krijgen zijn nieuwe economische functies noodzakelijk. Er dient ruimte te zijn voor verbrede landbouw, dagrecreatie en kleinschalige verblijfsrecreatie. Initiatieven dienen te passen binnen de draagkracht van het gebied en tot een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit te leiden. Een jachthaven of green hill project zijn afweegbaar.

Ongeacht de uitkomst van de MEROS studie blijft de Diesdonk Astens gebied en blijft de gemeente Asten initiatiefnemer.

Afspraak over Verkeer en vervoer
Verplaatsingen moeten op een logische, vlotte en vooral veilige manier gebeuren. Dit geldt voor alle soorten vervoer.
Het (voorgenomen) collegebeleid wordt voortgezet waarbij het vast te stellen GVVP en de centrumvisie het uitgangspunt vormen. Knelpunten als Lienderweg, fietspad Meijelseweg, hoogwaardig openbaar vervoer en een fietsverbinding naar Helmond vormen hier een belangrijk onderdeel van.

Afspraak over glastuinbouw
Partijen hebben geen verschil van inzicht met betrekking tot de locaties: te weten de Waardjesweg en Bleekerweg. Het streekplan/reconstructieplan is daarbij leidend. De verdere planvorming vindt plaats in DAS verband.

Afspraak over Grondbeleid
Instrumenten als kavelruil, WVG (Wet voorkeursrecht gemeenten) en een marktconforme benadering van de uitgifte van grond zullen onderdeel uitmaken van het te voeren grondbeleid.

Hoofdstuk 4 Samenleving en Economie

Afspraak Economie, Recreatie en toerisme
Door het wegvallen van werkgelegenheid in de intensieve landbouw en de daaraan gerelateerde bedrijfstakken zoals Astenhof, is een sterke impuls nodig om de werkgelegenheid te behouden. De toeristische en recreatieve sector kan slechts een deel van de weggevallen werkgelegenheid compenseren.
Het binnenkort vast te stellen Economisch Actieplan zal richtinggevend zijn voor de toekomst. De belangenorganisaties zoals ICAS, ZLTO, OVA en Toeristisch Huis zullen daarbij nadrukkelijk betrokken worden.

Afspraak over Sporthal/zwembad
Een zwembad is voor Asten een wenselijke basisvoorziening. Indien nieuwbouw plaatsvindt, zal het zwembad aan bepaalde basiseisen moeten voldoen. Gezocht moet worden naar de meest efficiënte vorm van uitvoering en exploitatie waarbij het streven dient te zijn van budgetneutraliteit wat betreft de exploitatie in relatie tot de faciliteiten/voorzieningen. De locatie voor het toekomstige zwembad is ondergeschikt aan bovenstaande uitgangspunten.

Afspraak over Kunstbeleid/openbare kunst/museum De coalitie wil op basis van cofinanciering middelen vrijmaken voor de realisatie van openbare kunst (max. 100.000).
Het streven om te komen tot een bestuurlijke vernieuwing van het museum zoals reeds eerder door de raad geaccordeerd, blijft belangrijk aandachtspunt in de komende periode.

Afspraak over Sport
De coalitiepartijen zijn voorstander van stimulering van de zelfredzaamheid van verenigingen. De verdere privatisering van sportaccommodaties dient voortgezet te worden. Daarbij wordt 75% van gemeentemiddelen voor onderhoud doorgegeven aan de verenigingen. Wel dient er op besteding en kwaliteit onderhoud aandacht te zijn voor voldoende controle.

Afspraak over WMO
De invoering van de WMO (Wet maatschappelijke Ondersteuning) zal in nauw overleg met alle belanghebbenden plaatsvinden. Uitgangspunt is budgetneutraliteit en de eigen verantwoordelijkheid van de burgers. Een belangrijke doelstelling is dat alle burgers, dus ook mensen met beperkingen, kunnen deelnemen aan de gemeenschap.

Afspraak armoedebeleid
Dit geldt ook voor armoedebeleid waarbij partijen afspreken dat het belangrijk is dat niemand "buiten de boot valt". Daar waar mensen zich zonder gemeentelijke hulp niet kunnen redden vindt maatwerk plaats.

Afspraak over Onderwijs
Vooruitlopend op het onderzoek naar een brede school door de externe projectleider vinden partijen het nu te voorbarig al een richting te geven aan deze discussie terwijl de resultaten nog niet bekend zijn. De coalitiepartijen spreken uit in 2006 een integraal huisvestingsakkoord te sluiten. Verder zijn zij van mening dat een signatuurkeuze een bevoegdheid van het onderwijsveld is. Partijen zullen in het collegeprogramma deadlines opnemen waarbinnen zij resultaten geboekt willen zien.

Afspraak jeugd- en jongerenwerk
De coalitie onderkent nut en noodzaak van de jeugd en jongerenwerker en het functioneren dient gecontinueerd te worden. Streven is jongeren meer te betrekken bij de beleidsvorming.

Afspraak over Bovist
In 2006 wordt begonnen met een onderzoek naar een definitieve oplossing. Dit wordt geconcretiseerd in het collegeprogramma. Het streven is bewoners door te laten stromen naar reguliere woningen.

Afspraak over Revitalisering Bloemenbuurt
De nog op te starten revitalisering van de Bloemenbuurt dient via een gezamenlijk plan van aanpak door de gemeente Asten en woningbouwverenging Bergopwaarts@BOW te worden opgepakt in 2006. De betrokkenheid van de buurt in het verloop van het proces dient daarbij gewaarborgd te zijn.

Hoofdstuk 5: Financiën

Afspraak over Toeristenbelasting
Coalitiepartijen verklaren zich akkoord met een geleidelijke verhoging van de toeristenbelasting tot 1 euro. De opbrengst van de toeristenbelasting dient ten goede te komen aan de toeristische infrastructuur.

Afspraak over vereveningsfonds voor parkeerplaatsen De komst van een vereveningsfonds voor parkeerplaatsen is voor alle partijen bespreekbaar, zijnde een extra inkomstenbron voor de gemeente.

Afspraak over eenvoudigere en sluitende begroting De coalitiepartijen willen een eenvoudigere begroting. Dat is een Programmabegroting die uit minder programma's bestaat en kernachtig is toegesneden op de nieuwe beleidsvoornemens. Het collegeprogramma wordt uitgewerkt in een meerjarenbegroting, zodat elke jaarbegroting kan worden beschouwd als een jaarschijf en actualisatie van de meerjarenbegroting.
De uitvoering en het bestaand beleid worden opgenomen in de Productenraming.

Uitgangspunt voor de coalitie is een sluitende begroting. De coalitiepartijen zijn zich bewust van de moeilijke keuzes die gemaakt moeten worde, waarbij eventueel oud beleid zal worden ingeruild voor nieuw beleid. Uit de begroting 2006 vloeien (mede afhankelijk van besluitvorming in de raad) nog structurele en eenmalige kosten voort voor 2007 die nog moeten worden gedekt. Voorbeeld zijn de kosten van de dorps- en wijkraden, de kosten van de jeugd- en jongerenwerker, de kosten van de bijzondere bijstand voor chronisch zieken, de kosten van De Schop en de kosten van de lagere doorbelasting van uren in de afvalstoffenheffing en het rioolrecht.
Daarnaast zijn sommige kostenposten pm geraamd omdat een raming ten tijde van de voorbereiding van de begroting voor 2006 nog niet mogelijk was. Voorbeelden hiervan zijn de kosten van het Integraal Huisvestingsplan/Brede school en onderwijskundige vernieuwingen en de kosten van de organisatieontwikkeling. Het handelt afhankelijk van de wensen om een bedrag tussen de 500.000 en 1.000.000.

In het collegeprogramma worden de financiële, organisatorische en personele consequenties van de huidige jaarplanning (bestaand beleid) en van dit coalitieakkoord beoordeeld en in beeld gebracht. Tevens worden de mogelijke dekkingsmaatregelen aangegeven. Op deze wijze streven we naar integrale en structurele financiële oplossingen.

Lastendruk
Uitgangspunt is dat alle tarieven kostendekkend zijn en het OZB tarief alleen stijgt met de inflatiecorrectie.

Procedure: van coalitieakkoord naar collegeprogramma

Het coalitieakkoord is het 'geestelijk eigendom' van de coalitiepartijen. Het bevat de tussen hen gemaakte afspraken. Desondanks wordt het akkoord aan de raad voorgelegd. Het inhoudelijk deel wordt de komende maanden uitgewerkt en nader geconcretiseerd in een collegeprogramma. De raad zal worden gevraagd daarover te oordelen. Zoals eerder is opgemerkt wordt niet gestreefd naar dichtgetimmerde akkoorden en programma's. Dit betekent dat de volgende procedure wordt gevolgd:

1. Het coalitieakkoord wordt op 28 maart 2006 aan de raad voorgelegd.
2. Vervolgens worden in die raadsvergadering de wethouders benoemd.
3. Burgemeester en nieuw benoemde wethouders bereiden vervolgens op grond van het coalitieakkoord een collegeprogramma 2006-2010. Dit collegeprogramma wordt zo SMART mogelijk opgezet en op beschikbare financiële en personele capaciteit doorgerekend en in tijd uitgezet.
4. Het collegeprogramma wordt vervolgens besproken met de raad met het uitdrukkelijk verzoek om 'eigen inbreng'.

5. Daarna stellen burgemeester en wethouders het collegeprogramma definitief vast, zoveel als mogelijk rekening houdend met de opmerkingen gemaakt door de raadsfracties.

6. Tenslotte wordt het collegeprogramma vervlochten in de meerjarenbegroting.

Portefeuilleverdeling

Na de programmatische bespreking is intensief overleg gevoerd over de portefeuilleverdeling. Er is uitgegaan van het huidige aantal 'formatieplaatsen'.

De bespreking over de portefeuilleverdeling is beïnvloed door een aantal factoren:

1. de grootte van de fracties in de raad: CDA: 5, Leefbaar Asten: 3, VVD: 2

2. het politieke 'gewicht' van portefeuilles
3. de omvang van het takenpakket (een evenwichtige verdeling)
4. de voorkeuren van de fracties en wethouders
5. de spreiding van bepaalde beleidsterreinen over meerdere portefeuilles (vooral RO)

6. het uitgangspunt van de collegiale verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders

De burgemeester is als lid van het college gevraagd om zijn voorkeur voor de eigen portefeuille aan te geven en om advies over de portefeuilleverdeling.

Wethouder Martens (CDA): loco burgemeester
RO buitengebied en uitbreidingsplannen
Reconstructie
Volkshuisvesting
Onderwijs
Verkeer en Vervoer
Openbare werken
Project Idop Ommel
Project ondergrond De Wit/Thijssen

Wijkwethouder Ommel en Asten West

Wethouder Huijsmans (Leefbaar Asten): 2e loco burgemeester RO binnengebied
Monumentenbeleid
Welstandsbeleid
Welzijn
Sociale Zaken
Sport
Jeugd- en Jongerenbeleid
Project Bloemenwijk
Project Brede School
Project Bovist

Wijkwethouder Asten Centrum/Zuid en Asten Noord

Wethouder Van der Loo (VVD): 3e loco burgemeester Economische Zaken
Recreatie en toerisme
Financiën
Milieu
Grondzaken en eigendommen
Project Gezande baan
Project Diesdonk
Project Deregulering
Project IDOP Heusden

Wijkwethouder Heusden en Asten Oost.

Burgemeester Beenakker:
Openbare orde en veiligheid
Coördinatie handhaving
Communicatie
Evenementenbeleid
Externe betrekkingen
Personeel en organisatieontwikkeling
ICT en dienstverlening
Vertegenwoordiger SRE Regioraad
Coördinator Dorps en wijkraden

Asten, 23 maart 2006

CDA, Leefbaar Asten, VVD,
Th. Martens J. Huijsmans H. van der Loo