Gemeente Asten
23-03-2006
Coalitie Asten sluit akkoord en stemt in met nieiwe
portefeuilleverdeling
Vanochtend hebben de drie partijen CDA, Leefbaar ASten en VVD een
coalitieakkoord bereikt en overeenstemming over de
portefeuilleverdeling. Zie hiervoor onderstaande tekst.
Coalitieakkoord gemeente Asten 2006-2010 samen aanpakken en genieten 1
COALITIEAKKOORD GEMEENTE ASTEN 2006-2010
"Samen aanpakken en genieten"
Inleiding coalitieakkoord
De gesprekken tussen de politieke partijen CDA, Leefbaar Asten en VVD
om in Asten een college te vormen zijn afgerond. Deze partijen hebben
op initiatief van de grootste raadsfractie CDA met elkaar
onderhandeld. Hierbij zijn afspraken gemaakt over hoe en waarmee zij
de komende 4 jaren in Asten aan de slag willen gaan. Ook zijn
afspraken gemaakt over de benoeming van wethouders en hun
portefeuilles.
De uitkomsten van de onderhandelingen zijn vastgelegd in het
zogenaamde coalitieakkoord. Begrippen als 'duidelijkheid' en 'samen'
zijn kernaspecten van dit akkoord. Het akkoord heeft de titel: "Samen
aanpakken en genieten" gekregen.
Het coalitieakkoord 2006-2010 bestaat uit de volgende onderdelen:
· Coalitie CDA, Leefbaar Asten, VVD
· De hoofdlijnen: "Samen aanpakken en genieten"
· Beleidsafspraken op hoofdlijnen
· Procedure: van coalitieakkoord naar collegeprogramma
· Portefeuilleverdeling
Coalitie CDA, Leefbaar Asten, VVD
Bij de coalitiewisseling in april 2005 gaven CDA, Leefbaar Asten en
VVD al duidelijk te kennen: "we sluiten deze coalitie in principe niet
voor 11 maanden maar voor 11 maanden en 4 jaar". Uitdrukkelijk werd
deze ambitie als inzet voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen
beschouwd: laat de kiezer zich maar uitspreken over de wenselijkheid
tot voortzetting van de bestaande coalitie.
De kiezer heeft zich uitgesproken: de bestaande coalitie CDA, Leefbaar
Asten en VVD groeide, ondanks de "landelijke tegenwind", zelfs naar
een grotere raadsmeerderheid, van 9 naar 10 zetels.
Het CDA nam als grootste raadsfractie volgens afspraak op 8 maart
j.l., het initiatief alle partijen uit te nodigen voor een oriënterend
gesprek. Daarin gaf zij te kennen de onderhandelingen te openen met
Leefbaar Asten en de VVD. De onderhandelingen hebben snel tot een
coalitieakkoord geleid. Afgelopen maanden is op basis van
gemeenschappelijke bestuurlijke inzichten een solide basis voor deze
coalitie gelegd.
De hoofdlijnen: "Samen aanpakken en genieten"
De coalitiepartijen hebben een coalitieakkoord opgesteld met als doel
de vorming van het college en de voorbereiding van het
collegeprogramma.
De coalitiepartijen kiezen bewust voor een programma op hoofdlijnen om
de volgende redenen:
1. het duale systeem maakt de band tussen college en raad 'losser'
2. het college streeft naar een open dialoog met de raad
3. het college wil het collegeprogramma meer concreet en meetbaar
vaststellen na inhoudelijke inbreng van de gehele raad
4. niet alles is bij voorbaat te regelen vanwege de veranderende
maatschappelijke omstandigheden én de financiële en/of personele
consequenties/ontwikkelingen.
Het coalitieakkoord wil recht doen aan de programma's van de
deelnemende partijen vanwege de duidelijkheid naar de kiezer toe. Het
coalitieakkoord legt tevens een aantal afspraken vast over verschillen
in deze programma's, omwille van daadkracht en duidelijkheid.
Aan de afspraken houden de coalitiepartijen zich.
Het coalitieakkoord krijgt de titel "Samen aanpakken en genieten" mee.
Deze titel is ontleend aan 'de Toekomstvisie' en beschrijft het
karakter van het sociale kapitaal van Asten: de Astense bevolking
houdt van samen aanpakken én van op zijn tijd genieten. Het is ook de
slogan van de missie (in ontwikkeling) van het (demissionaire)
college.
Deze missie luidt:
"Samen aanpakken en genieten".
Asten, liggend in de Brabantse Peel aan een economisch belangrijke
route, is van oudsher een uitvalsbasis naar de Peel voor turfstekers
en ontginners en pleisterplaats voor passanten. De hieruit
voortvloeiende kenmerken als ondernemerszin, gastvrijheid en sociale
verbondenheid staan aan de basis van onze bloeiende economische
sectoren, het grote toeristisch-recreatieve aanbod en het rijke
verenigingsleven.
Astenaren weten zowel van aanpakken als van genieten. Samen met hen
-het sociale kapitaal van de gemeente- wil Asten het aanwezige
ruimtelijk- en economisch kapitaal optimaal stimuleren en benutten.
Daarbij kiest zij bewust voor een beheersbare schaal. Asten zet zich
in voor het behoud en de versterking van wonen, werken en sociaal
maatschappelijke voorzieningen, primair gericht op de lokale behoeften
en waar mogelijk regionaal.
Als werkgever stimuleert zij haar medewerkers om optimaal gebruik te
maken van ieders talenten. Professionaliteit, creativiteit,
servicegerichtheid, integriteit en leiderschap zijn daarbij
sleutelwoorden.
Uitgangspunt voor de uitstekende dienstverlening vormt de Astense
visie op dienstverlening:
- goede kwaliteit van individuele en collectieve dienstverlening door
o.a. korte doorlooptijden, één loket en uitgebreide digitale
dienstverlening, servicenormen en centrale kwaliteitsbewaking
- besef en respect voor de verschillende rollen van burgers en van de
gemeente
- een efficiënte organisatie en bedrijfsvoering
Beleidsafspraken op hoofdlijnen
De coalitie conformeert zich aan enkele belangrijke richtinggevende
beleidsdocumenten voor het coalitieakkoord en nog op te stellen
collegeprogramma. Zonder uitputtend te willen zijn noemen wij de
onlangs vastgestelde Toekomstvisie "De Avance", het Reconstructieplan,
het IDOP (Integraal Dorpsontwikkelingsprogramma) Heusden en IDOP Ommel
en de woningbouwmonitor. Ook nog vast te stellen plannen als de
centrumvisie, de herijking subsidiebeleid Welzijn en Zorg, de
invoering van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), Economisch
Actieplan en GVVP (Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan) zullen
belangrijke kaders en oplossingsrichtingen geven voor het nieuwe
college.
Daarnaast zijn over een aantal onderwerpen nadere afspraken gemaakt.
De onderstaande indeling naar hoofdstukken kan ook worden gebruikt als
aanzet van de discussie om daadwerkelijk tot een eenvoudigere
programmabegroting te komen.
Hoofdstuk 1: Bestuur en Organisatie en burgerparticipatie
Afspraak over efficiënte organisatie, concept dienstverlening en
deregulering
De doelstellingen zoals opgenomen in het Bedrijfsplan gemeente Asten
2006-2009 moeten leiden tot een efficiëntere en slagvaardigere
organisatie. Dit is een belangrijke voorwaarde voor de realisatie van
het nieuwe collegeprogramma.
Dit betekent dat duidelijk moet worden wat de financiële,
organisatorische en personele consequenties van de huidige
jaarplanning (bestaand beleid) zijn voor de fasering van de
doelstellingen van het nieuwe collegeprogramma.
Specifieke aandachtspunten zijn:
- Vaststellen van een dienstverleningsconcept op basis van de 1 loket
gedachte.
- Basisvoorwaarde voor een goede (digitale) dienstverlening zoals
bovengenoemd is een up to date automatiseringssysteem.
- Functioneren organisatie, toegespitst op capaciteit en kwaliteit.
- Versterking strategische beleidscapaciteit en kwaliteit.
- Projectmatig werken verder doorzetten.
- Inzetten op automatisering.
- Efficiëntere bedrijfsvoering.
- Deregulering, dat wil zeggen afschaffen overbodige regels (onderzoek
naar het Boekels model).
Afspraak over huisvesting van de raad (raadzaal)
De huidige raadzaal is ongeschikt als vergaderaccommodatie gelet op de
publieksfunctie welke een raadzaal heeft. Tevens is de huidige
raadzaal nodig ten behoeve van de organisatie ontwikkeling (nieuwe
dienstverleningsconcept, efficiëntere huisvesting).
Op korte termijn wordt een locatieonderzoek uitgevoerd. Gedacht moet
worden aan combinatie met andere functionaliteiten.
Mogelijke opties zijn Bartholomeus of locatie De Wit.
Afspraak over DAS-Samenwerking
Gelet op de toenemende maatschappelijke verweving tussen Asten,
Someren en Deurne zal het nieuwe gemeentebestuur steviger inzetten op
intensivering en verdieping van de DAS samenwerking waar dat
kwalitatief en/of financieel rendement oplevert.
Aandachtspunten zijn:
- opzet goede overlegstructuur
- formulering van heldere doelstellingen
- duidelijkheid scheppen over elkaars ambities
- bestuurlijk commitment (raden en colleges)
- samenwerking op personeelsvlak
Afspraak Communicatie
De coalitiepartijen spreken af frequent, helder en duidelijk te
communiceren over collegebesluiten en het gevoerde beleid.
Afspraak over regionale samenwerking
De coalitie is voorstander van regionale samenwerking in SRE verband.
Onze houding jegens regionale samenwerking is positief kritisch met
als uitgangspunt die zaken lokaal oppakken, die lokaal ook het beste
uitgevoerd kunnen worden.
Andere vormen van regionale samenwerking dienen kritisch beoordeeld te
worden op hun meerwaarde, mede gelet op de beperkte ambtelijke en
bestuurlijke capaciteit.
Afspraak wijk- en dorpsraden
De coalitie staat positief ten opzichte van de ingestelde dorps- en
wijkraden met betrekking tot verbetering van de leefbaarheid en de
oog- en oorfunctie die deze raden vervullen. In de komende
coalitieperiode zet de coalitie het ingeslagen beleid voort.
Hoofdstuk 2: Openbare Orde en Veiligheid en handhaving
Afspraak Handhaving
De eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers is een
belangrijk uitgangspunt voor het nieuwe handhavingsbeleid. De coalitie
zet de ingeslagen weg met betrekking tot stringente handhaving voort.
Met de opstelling van een integraal handhavingsplan zullen de
prioriteiten voor komende periode bepaald worden. Aandachtspunten zijn
de professionalisering van de manier van werken en het verder
integreren van handhaving. In communicatieve zin zal extra aandacht
aan het handhavingsbeleid worden gegeven.
Afspraak veiligheid
Recente inzichten vanuit maatschappelijke ontwikkelingen, regionale
afspraken en lokale inbreng zullen bepalend zijn voor de prioritering
van actiepunten, zoals opgenomen in de nota integrale veiligheid.
Bij de vorming van de Veiligheidsregio hanteert de coalitie het
principe dat wat we lokaal kunnen, wij ook lokaal moeten doen. Zo
blijft de coalitie voorstander van behoud van een eigen lokale
brandweer. Sommige taken kunnen regionaal worden opgepakt.
Hoofdstuk 3: Ruimte
Afspraak Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu
Het ingezette beleid op het gebied van ruimtelijke ordening inclusief
de reconstructie, woningbouwmonitor, centrumvisie, volkshuisvesting en
milieu wordt voortgezet.
Bij toekomstige woningbouwprojecten dienen steeds in principe meerdere
marktpartijen de mogelijkheid te krijgen te participeren in projecten.
Afspraak over Welstandsbeleid
Het huidige welstandsbeleid wordt kritisch tegen het licht gehouden om
minimaal te komen tot een andere -snellere- werkwijze en maximaal tot
het afschaffen van de welstandscommissie.
Alvorens het huidige welstandsbeleid op de helling te zetten wordt
kritisch gekeken naar alle plussen en minnen van het huidige systeem
en voorbeelden elders in het land.
Afspraak Bestemmingsplan Buitengebied
Komende coalitieperiode wordt het reconstructieproof maken van het
bestemmingsplan buitengebied uitgevoerd.
Afspraak over Milieu
De ambities en resultaten op milieugebied moeten duidelijk
geformuleerd en gecommuniceerd worden. Het te actualiseren
milieubeleidsprogramma zal moeten leiden tot een milieujaarprogramma
met duidelijke actiepunten.
Afspraak over Diesdonk
Leidend voor de visie op de Diesdonk is IDOP Ommel. Om een versterking
van het gebied te krijgen zijn nieuwe economische functies
noodzakelijk. Er dient ruimte te zijn voor verbrede landbouw,
dagrecreatie en kleinschalige verblijfsrecreatie. Initiatieven dienen
te passen binnen de draagkracht van het gebied en tot een verbetering
van de ruimtelijke kwaliteit te leiden. Een jachthaven of green hill
project zijn afweegbaar.
Ongeacht de uitkomst van de MEROS studie blijft de Diesdonk Astens
gebied en blijft de gemeente Asten initiatiefnemer.
Afspraak over Verkeer en vervoer
Verplaatsingen moeten op een logische, vlotte en vooral veilige manier
gebeuren. Dit geldt voor alle soorten vervoer.
Het (voorgenomen) collegebeleid wordt voortgezet waarbij het vast te
stellen GVVP en de centrumvisie het uitgangspunt vormen. Knelpunten
als Lienderweg, fietspad Meijelseweg, hoogwaardig openbaar vervoer en
een fietsverbinding naar Helmond vormen hier een belangrijk onderdeel
van.
Afspraak over glastuinbouw
Partijen hebben geen verschil van inzicht met betrekking tot de
locaties: te weten de Waardjesweg en Bleekerweg. Het
streekplan/reconstructieplan is daarbij leidend. De verdere
planvorming vindt plaats in DAS verband.
Afspraak over Grondbeleid
Instrumenten als kavelruil, WVG (Wet voorkeursrecht gemeenten) en een
marktconforme benadering van de uitgifte van grond zullen onderdeel
uitmaken van het te voeren grondbeleid.
Hoofdstuk 4 Samenleving en Economie
Afspraak Economie, Recreatie en toerisme
Door het wegvallen van werkgelegenheid in de intensieve landbouw en de
daaraan gerelateerde bedrijfstakken zoals Astenhof, is een sterke
impuls nodig om de werkgelegenheid te behouden. De toeristische en
recreatieve sector kan slechts een deel van de weggevallen
werkgelegenheid compenseren.
Het binnenkort vast te stellen Economisch Actieplan zal richtinggevend
zijn voor de toekomst. De belangenorganisaties zoals ICAS, ZLTO, OVA
en Toeristisch Huis zullen daarbij nadrukkelijk betrokken worden.
Afspraak over Sporthal/zwembad
Een zwembad is voor Asten een wenselijke basisvoorziening. Indien
nieuwbouw plaatsvindt, zal het zwembad aan bepaalde basiseisen moeten
voldoen. Gezocht moet worden naar de meest efficiënte vorm van
uitvoering en exploitatie waarbij het streven dient te zijn van
budgetneutraliteit wat betreft de exploitatie in relatie tot de
faciliteiten/voorzieningen. De locatie voor het toekomstige zwembad is
ondergeschikt aan bovenstaande uitgangspunten.
Afspraak over Kunstbeleid/openbare kunst/museum
De coalitie wil op basis van cofinanciering middelen vrijmaken voor de
realisatie van openbare kunst (max. 100.000).
Het streven om te komen tot een bestuurlijke vernieuwing van het
museum zoals reeds eerder door de raad geaccordeerd, blijft belangrijk
aandachtspunt in de komende periode.
Afspraak over Sport
De coalitiepartijen zijn voorstander van stimulering van de
zelfredzaamheid van verenigingen. De verdere privatisering van
sportaccommodaties dient voortgezet te worden. Daarbij wordt 75% van
gemeentemiddelen voor onderhoud doorgegeven aan de verenigingen. Wel
dient er op besteding en kwaliteit onderhoud aandacht te zijn voor
voldoende controle.
Afspraak over WMO
De invoering van de WMO (Wet maatschappelijke Ondersteuning) zal in
nauw overleg met alle belanghebbenden plaatsvinden. Uitgangspunt is
budgetneutraliteit en de eigen verantwoordelijkheid van de burgers.
Een belangrijke doelstelling is dat alle burgers, dus ook mensen met
beperkingen, kunnen deelnemen aan de gemeenschap.
Afspraak armoedebeleid
Dit geldt ook voor armoedebeleid waarbij partijen afspreken dat het
belangrijk is dat niemand "buiten de boot valt". Daar waar mensen zich
zonder gemeentelijke hulp niet kunnen redden vindt maatwerk plaats.
Afspraak over Onderwijs
Vooruitlopend op het onderzoek naar een brede school door de externe
projectleider vinden partijen het nu te voorbarig al een richting te
geven aan deze discussie terwijl de resultaten nog niet bekend zijn.
De coalitiepartijen spreken uit in 2006 een integraal
huisvestingsakkoord te sluiten. Verder zijn zij van mening dat een
signatuurkeuze een bevoegdheid van het onderwijsveld is.
Partijen zullen in het collegeprogramma deadlines opnemen waarbinnen
zij resultaten geboekt willen zien.
Afspraak jeugd- en jongerenwerk
De coalitie onderkent nut en noodzaak van de jeugd en jongerenwerker
en het functioneren dient gecontinueerd te worden. Streven is jongeren
meer te betrekken bij de beleidsvorming.
Afspraak over Bovist
In 2006 wordt begonnen met een onderzoek naar een definitieve
oplossing. Dit wordt geconcretiseerd in het collegeprogramma. Het
streven is bewoners door te laten stromen naar reguliere woningen.
Afspraak over Revitalisering Bloemenbuurt
De nog op te starten revitalisering van de Bloemenbuurt dient via een
gezamenlijk plan van aanpak door de gemeente Asten en
woningbouwverenging Bergopwaarts@BOW te worden opgepakt in 2006. De
betrokkenheid van de buurt in het verloop van het proces dient daarbij
gewaarborgd te zijn.
Hoofdstuk 5: Financiën
Afspraak over Toeristenbelasting
Coalitiepartijen verklaren zich akkoord met een geleidelijke verhoging
van de toeristenbelasting tot 1 euro. De opbrengst van de
toeristenbelasting dient ten goede te komen aan de toeristische
infrastructuur.
Afspraak over vereveningsfonds voor parkeerplaatsen
De komst van een vereveningsfonds voor parkeerplaatsen is voor alle
partijen bespreekbaar, zijnde een extra inkomstenbron voor de
gemeente.
Afspraak over eenvoudigere en sluitende begroting
De coalitiepartijen willen een eenvoudigere begroting. Dat is een
Programmabegroting die uit minder programma's bestaat en kernachtig is
toegesneden op de nieuwe beleidsvoornemens. Het collegeprogramma wordt
uitgewerkt in een meerjarenbegroting, zodat elke jaarbegroting kan
worden beschouwd als een jaarschijf en actualisatie van de
meerjarenbegroting.
De uitvoering en het bestaand beleid worden opgenomen in de
Productenraming.
Uitgangspunt voor de coalitie is een sluitende begroting. De
coalitiepartijen zijn zich bewust van de moeilijke keuzes die gemaakt
moeten worde, waarbij eventueel oud beleid zal worden ingeruild voor
nieuw beleid. Uit de begroting 2006 vloeien (mede afhankelijk van
besluitvorming in de raad) nog structurele en eenmalige kosten voort
voor 2007 die nog moeten worden gedekt. Voorbeeld zijn de kosten van
de dorps- en wijkraden, de kosten van de jeugd- en jongerenwerker, de
kosten van de bijzondere bijstand voor chronisch zieken, de kosten van
De Schop en de kosten van de lagere doorbelasting van uren in de
afvalstoffenheffing en het rioolrecht.
Daarnaast zijn sommige kostenposten pm geraamd omdat een raming ten
tijde van de voorbereiding van de begroting voor 2006 nog niet
mogelijk was. Voorbeelden hiervan zijn de kosten van het Integraal
Huisvestingsplan/Brede school en onderwijskundige vernieuwingen en de
kosten van de organisatieontwikkeling. Het handelt afhankelijk van de
wensen om een bedrag tussen de 500.000 en 1.000.000.
In het collegeprogramma worden de financiële, organisatorische en
personele consequenties van de huidige jaarplanning (bestaand beleid)
en van dit coalitieakkoord beoordeeld en in beeld gebracht. Tevens
worden de mogelijke dekkingsmaatregelen aangegeven. Op deze wijze
streven we naar integrale en structurele financiële oplossingen.
Lastendruk
Uitgangspunt is dat alle tarieven kostendekkend zijn en het OZB tarief
alleen stijgt met de inflatiecorrectie.
Procedure: van coalitieakkoord naar collegeprogramma
Het coalitieakkoord is het 'geestelijk eigendom' van de
coalitiepartijen. Het bevat de tussen hen gemaakte afspraken.
Desondanks wordt het akkoord aan de raad voorgelegd.
Het inhoudelijk deel wordt de komende maanden uitgewerkt en nader
geconcretiseerd in een collegeprogramma. De raad zal worden gevraagd
daarover te oordelen. Zoals eerder is opgemerkt wordt niet gestreefd
naar dichtgetimmerde akkoorden en programma's. Dit betekent dat de
volgende procedure wordt gevolgd:
1. Het coalitieakkoord wordt op 28 maart 2006 aan de raad voorgelegd.
2. Vervolgens worden in die raadsvergadering de wethouders benoemd.
3. Burgemeester en nieuw benoemde wethouders bereiden vervolgens op
grond van het coalitieakkoord een collegeprogramma 2006-2010. Dit
collegeprogramma wordt zo SMART mogelijk opgezet en op beschikbare
financiële en personele capaciteit doorgerekend en in tijd uitgezet.
4. Het collegeprogramma wordt vervolgens besproken met de raad met het
uitdrukkelijk verzoek om 'eigen inbreng'.
5. Daarna stellen burgemeester en wethouders het collegeprogramma
definitief vast, zoveel als mogelijk rekening houdend met de
opmerkingen gemaakt door de raadsfracties.
6. Tenslotte wordt het collegeprogramma vervlochten in de
meerjarenbegroting.
Portefeuilleverdeling
Na de programmatische bespreking is intensief overleg gevoerd over de
portefeuilleverdeling. Er is uitgegaan van het huidige aantal
'formatieplaatsen'.
De bespreking over de portefeuilleverdeling is beïnvloed door een
aantal factoren:
1. de grootte van de fracties in de raad: CDA: 5, Leefbaar Asten: 3,
VVD: 2
2. het politieke 'gewicht' van portefeuilles
3. de omvang van het takenpakket (een evenwichtige verdeling)
4. de voorkeuren van de fracties en wethouders
5. de spreiding van bepaalde beleidsterreinen over meerdere
portefeuilles (vooral RO)
6. het uitgangspunt van de collegiale verantwoordelijkheid van het
college van burgemeester en wethouders
De burgemeester is als lid van het college gevraagd om zijn voorkeur
voor de eigen portefeuille aan te geven en om advies over de
portefeuilleverdeling.
Wethouder Martens (CDA): loco burgemeester
RO buitengebied en uitbreidingsplannen
Reconstructie
Volkshuisvesting
Onderwijs
Verkeer en Vervoer
Openbare werken
Project Idop Ommel
Project ondergrond De Wit/Thijssen
Wijkwethouder Ommel en Asten West
Wethouder Huijsmans (Leefbaar Asten): 2e loco burgemeester
RO binnengebied
Monumentenbeleid
Welstandsbeleid
Welzijn
Sociale Zaken
Sport
Jeugd- en Jongerenbeleid
Project Bloemenwijk
Project Brede School
Project Bovist
Wijkwethouder Asten Centrum/Zuid en Asten Noord
Wethouder Van der Loo (VVD): 3e loco burgemeester
Economische Zaken
Recreatie en toerisme
Financiën
Milieu
Grondzaken en eigendommen
Project Gezande baan
Project Diesdonk
Project Deregulering
Project IDOP Heusden
Wijkwethouder Heusden en Asten Oost.
Burgemeester Beenakker:
Openbare orde en veiligheid
Coördinatie handhaving
Communicatie
Evenementenbeleid
Externe betrekkingen
Personeel en organisatieontwikkeling
ICT en dienstverlening
Vertegenwoordiger SRE Regioraad
Coördinator Dorps en wijkraden
Asten, 23 maart 2006
CDA, Leefbaar Asten, VVD,
Th. Martens J. Huijsmans H. van der Loo