Corvette Racing wint GT1-klasse in 12-Uursrace van Sebring
(3/23/2006)
Corvette Racing vierde afgelopen weekeinde Corvetteâs 50e verjaardag
in de internationale autosport met de overwinning in de GT1-klasse in
de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring.
De Compuware Corvette C6.R met startnummer 4, beurtelings bestuurd
door Oliver Gavin, Olivier Beretta and Jan Magnussen, liep als de
spreekwoordelijke klok in de 12-uurs lange-afstandsrace. Het trio
finishte als eerste in de GT 1-categorie en als derde algemeen, met
een ronde voorsprong op hun rivalen in een Aston Martin DBR9. Ron
Fellows, Johnny O'Connell en Max Papis eindigden als vierde in GT 1 en
als zevende algemeen in de Compuware Corvette C6.R nr. 3, na een harde
strijd in de eindfase met de tweede Aston Martin.
âHet was een eclatante zege en ook een memorabele,â zei Oliver Gavin,
âwant vijftig jaar geleden, in 1956, debuteerde Corvette hier in
Sebring en won het merk ook meteen zijn klasse.â De Brit won samen met
de Fransman Beretta en de Deen Magnussen vorig jaar ook al bij de GT
1âs in de 24-Uursrace van Le Mans en in âPetit Le Mansâ op Road
Atlanta in de staat Georgia. Gavin en Beretta hebben zelfs hun
afgelopen zes wedstrijden met de Corvette C6.R allemaal winnend
afgesloten. Die zegereeks begon in juli 2005 in de Portland-ronde van
de American Le Mans Series. De Corvettes domineerden de ALMS en ook
het nieuwe seizoen is dus goed gestart.
Oliver Gavinâs co-equipier Olivier Beretta vierde in Sebring ook een
persoonlijke triomf, want hij stelde het ALMS-zegerecord scherper met
zijn 25e overwinning in het Noord-Amerikaanse sportwagenkampioenschap.
âOok hier was de auto supersnel en we kenden geen enkel probleem. Het
was een kwestie van racen, tanken en banden wisselen â simpelweg
routine,â zei de Fransman.
De andere Corvette C6.R, met nr. 3, moest een inhaalrace rijden na een
stop-and-go penalty vroeg in de wedstrijd en een transmissieprobleem
halverwege de twaalf uren. Door de reparatie van de versnellingsbak
viel de auto van Ron Fellows, Johnny OâConnell en Max Papis terug naar
de vijfde positie in de klasse, op 13 ronden van de leiders. Door de
indviduele rijbeurten te verlengen kon het
Canadees-Amerikaans-Italiaanse trio echter weer verloren terrein
goedmaken. Met nog slechts een kwartier te gaan zat Papis luttele 1,9
seconde achter de Aston Martin van Thomas Enge en in de laatste ronde
bedroeg het verschil nog maar 0,24 seconde. De Corvette zat de Aston
Martin op de staart voor de derde podiumplaats, maar slaagde er net
niet in om deze te veroveren. âOnze Michelin-banden waren beter
halverwege en aan het eind van een rijbeurt, maar de Aston Martin had
de hogere rechte-lijnsnelheid. Ik probeerde nog Enge tot een foutje te
verleiden, maar tevergeefs. Het was een mooi en eerlijk gevecht,â
besloot âMad Maxâ.
Toen de Corvette nr. 3 in het openingsuur zijn stop-and-go maakte
vanwege te hard rijden door de pitsstraat, nam de nr. 4 het heft in
handen en liet de leiding niet meer los. âWe wisten van tevoren dat
het een harde strijd zou worden tussen ons en Aston Martin,â zei
Corvette Racing program manager Doug Fehan. "Het werd ook een
schitterende competitie met een zeer spannende slotfase, vooral om de
derde plaats. Ook de toeschouwers hebben zodoende gewonnen.â
Het volgende evenement voor Corvette Racing, de tweede ronde van de
tien races tellende ALMS, is nieuw op de kalender. Het is de Lone Star
Grand Prix in Houston (Texas), die vrijdagavond 12 mei a.s. wordt
verreden.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai