Gemeente Langedijk
Oplossing bereikbaarheidsknelpunten
23 maart 2006
De regio wil daarom gezamenlijk werken aan oplossingen voor
(toekomstige) bereikbaarheidsknelpunten. Samenwerking tussen gemeenten
in de regio is daarbij essentieel, immers verkeer trekt zich niets aan
van gemeentegrenzen. Dit blijkt ook uit de besluitvorming die de
afgelopen week heeft plaatsgevonden in de afzonderlijke colleges van
B&W over de Regionale Bereikbaarheidsvisie Noord-Kennemerland. Wegens
de snelle collegevorming in de gemeente Bergen is de behandeling van
de visie in deze gemeente uitgesteld, zodat het nieuwe college de
visie kan vaststellen. Kern van de visie is dat Noord-Kennemerland ook
in de toekomst beschikt over een vervoernetwerk waarbinnen de reiziger
kan kiezen uit drie volwaardige vormen van vervoer: reizen met de
auto, het openbaar vervoer of met de fiets. Het is nu aan de
afzonderlijke gemeenteraden om in te stemmen met de ambities van de
regio. Daarna worden verschillende oplossingsrichtingen getoetst op de
financiële haalbaarheid en de gewenste inzetbaarheid. Op basis daarvan
wordt bepaald welke maatregelen de regio daadwerkelijk gaat inzetten.
Kenmerkend voor de regio is een scheve woon-werkbalans. Veel mensen
die binnen de regio wonen, werken buiten de regio. Dit veroorzaakt
dagelijks veel forenzenverkeer van noord naar zuid en weer terug.
Files op onder meer de A9 en de ring Alkmaar zijn daarvan het gevolg.
Door de uitbreiding van het aantal arbeidsplaatsen en de bouw van zon
15.000 woningen tot 2015 is de verwachting dat er meer
kriskrasrelaties tussen de kernen in de regio ontstaan. Dit leidt
vanaf 2010/2015 tot steeds grotere bereikbaarheidsproblemen voor het
personen- en goederenvervoer. De voorgenomen (infrastructurele)
projecten zijn ontoereikend om de doorstromingsproblemen in de regio
structureel op te lossen.
Om de ambitie van de regio toch te kunnen waarmaken, is een grote
gemeenschappelijke inspanning nodig, bovenop het reeds ingezette
beleid. De regio wil vooral inzetten op het bieden van meer
keuzemogelijkheden voor de burger en het bedrijfsleven. Dit betekent
dat aanvullend op de auto een belangrijke rol is weggelegd voor het
openbaar vervoer en de fiets. Op die plekken en tijden waar congestie
optreedt voor de auto, dienen deze vervoerswijzen een volwaardig
alternatief te vormen, al dan niet in combinatie met de auto.
Uitwisselingsmogelijkheden zoals P+R-voorzieningen, transferia,
fietsenstallingen bij stations en OV-haltes en het verstrekken van
goede (reis)informatie over deze keuzemogelijkheden zijn van wezenlijk
belang. Door deze vormen van vervoer slim en in combinatie met elkaar
te faciliteren valt een hoop winst te halen. Dat is nodig, want
gebeurt er niets dan bestaat de kans dat een toenemend aantal
(vracht)autos kleine dorpskernen aandoet om verkeersdrukte op de
doorgaande wegen te mijden. Met name de westelijke ringweg van Alkmaar
en de N242 tussen Heerhugowaard en Langedijk zullen in de toekomst met
files te maken gaan krijgen met alle gevolgen van dien.
Om de bereikbaarheid van de regio in de toekomst te blijven garanderen
zet de regio in op het uitbreiden en beter benutten van de bestaande
infrastructuur. Tegelijk zijn extra ondersteunende maatregelen, ook
wel mobiliteitsmanagement genoemd, nodig. Het is juist de samenwerking
tussen gemeenten, provincie, belangenorganisaties en bedrijfsleven die
het mogelijk maakt om de ambities waar te maken. De komende tijd wordt
uitgezocht op welke wijze maatregelen bijdragen aan het oplossen van
de verkeersproblematiek in de regio. De planning is dat aan het einde
van dit jaar bestuurlijke besluitvorming plaatsvindt over de inzet en
prioritering van de maatregelen.