Ingezonden persbericht
23 maart 2006
Hevige concurrentie onder applicatieleveranciers voor het MKB
Het MKB in Nederland heeft de laatste jaren een sterke ontwikkeling doorgemaakt als het gaat om de inzet en benutting van ICT voor de bedrijfsvoering. In 2005 namen de bestedingen aan software bij het MKB toe met 8%. Zo'n 40% van de bestedingen betrof investeringen in bedrijfsapplicaties. Waar voorheen ERP en CRM applicaties voorbehouden leken te zijn aan grote bedrijven, blijkt dat juist MKB-ers steeds meer profiteren van dergelijke applicaties.
Heliview volgt de markt voor bedrijfsapplicaties al jaren. Medio 2003 maakte gemiddeld zo'n 12% van de MKB bedrijven gebruik van ERP software. Op dit moment is dit circa 20%. Ongeveer een kwart van de ERP pakketten betreft een maatwerkoplossing. Onder de leveranciers van standaardpakketten is er sprake van een hevige concurrentie tussen Microsoft Business Solutions, SAP en Exact. Vooral de toename van het aandeel van SAP valt op. In het segment 100 tot 200 werknemers maakt één op de drie organisaties gebruik van een SAP ERP oplossing. Ook het gebruik van CRM systemen in het MKB is de laatste jaren sterk toegenomen, dit vooral bij middelgrote MKB-ers. In het segment organisaties tussen de 20 en 100 werknemers is het gebruik sinds 2003 toegenomen van circa 24% naar ruim 35%.
Zo'n 40% van de MKB bedrijven gaf in 2005 aan investeringsplannen te hebben voor nieuwe applicaties in 2006. Meer dan een kwart hiervan zal investeren in CRM. Daarnaast valt op dat HRM applicaties steeds meer aandacht krijgen bij het MKB. Van de organisaties met investeringsplannen in nieuwe applicaties, verwacht 13% hierin te investeren. De toenemende aandacht voor bedrijfsapplicaties bij MKB organisaties wordt mede verklaard door de dynamiek in bedrijfsprocessen. Immers zo'n 30% van de MKB-ers geeft aan de laatste 3 jaar één of meerdere afdelingen of processen te hebben samengevoegd. Ruim 55% van de MKB-ers heeft onder andere hierdoor stappen gezet om losstaande applicaties met elkaar te integreren. De diversiteit in behoeften en de aanzienlijke vraag naar bedrijfssoftware bij MKB-ers, zullen de concurrentie tussen applicatieleveranciers in 2006 en 2007 versterken.
Over Heliview:
Heliview Research is een full-service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in business to business-onderzoek op het gebied van Informatietechnologie, Telecommunicatie, Mobiliteit, HRM, Charitatief, Financieel, Facilitair en Milieu. Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview of onze producten kunt u contact opnemen met:
Vincent de Pooter, Senior Analist ICT (vincent.de.pooter@heliview.nl)
Heliview, Lage Mosten 1-5, 4822 NJ Breda, tel: 076-548 40 00
Of bekijk onze website: www.heliview.com.