Gemeente Amsterdam

Ombudsman verhuisd

23 maart 2006

Begin maart 2006 is de Gemeentelijke Ombudsman (van de gemeenten Amsterdam, Almere, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Weesp en Zaanstad) verhuisd naar een nieuwe kantoorlocatie aan het Singel 250 in Amsterdam. Sinds het aantreden van de nieuwe ombudsman, Ulco van de Pol, in maart 2005 is het instituut volop in ontwikkeling.

Veranderingen

Nieuwe gemeenten hebben zich aangesloten (en in sommige gevallen is de ombudsman voor een nieuwe termijn van 6 jaar beëdigd). In Almere en Zaanstad is een maandelijks spreekuur gestart. Er is een `Front office' ingericht, dat de eerste publiekscontacten verzorgt via post, e-mail, website en telefoon.

Vanwege de (nieuwe) aangesloten gemeenten en de verhuizing is de huisstijl van de Gemeentelijke Ombudsman vernieuwd. Er wordt gewerkt aan een nieuwe website, die in april 2006 de lucht in gaat. De website heeft onder andere thematische informatie, een klachtenmodule waarmee bezoekers kunnen nagaan of ze bij de ombudsman aan het juiste adres zijn en directe een klacht kunnen invullen en versturen en alle rapporten.

Ook heeft de ombudsman in 2005 zijn `Onderzoeksplan 2006' gepresenteerd waarin hij een tiental onderwerpen benoemd die zijn aandacht krijgen. Naast individuele klachtenbehandeling zal de ombudsman voortaan ook op eigen initiatief onderzoek uitvoeren.

Taak

De Gemeentelijke Ombudsman behandelt klachten over gemeentelijke instanties en personen. De gemeenten Almere, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Weesp en Zaanstad zijn ook aangesloten bij de Amsterdamse ombudsman. De ombudsman is onafhankelijk en doet onderzoek naar de dienstverlening van de gemeente aan haar burgers. Rapporten van de ombudsman zijn openbaar en worden op de website gepubliceerd. Ook worden zij voorgelegd aan de bestuurders van diensten en bedrijven en aan het gemeentebestuur.

Klachten

Klachten kunnen per post worden ingediend, via een e-mail of het klachtenformulier op de website. Ook kan het gratis inloopspreekuur op dinsdag van 10 tot 12 uur worden bezocht. * Spreekuur Amsterdam: elke dinsdag, 10-12 uur, Singel 250. * Spreekuur Almere: elke laatste donderdag van de maand, 17-19 uur, Stadhuis (Vergadercentrum Han Lammers), Stadhuisplein 1, Almere * Spreekuur Zaanstad: elke eerste donderdag van de maand, 16-18 uur, Railpoint Office, Ebbehout 31, Zaandam * Telefonische informatie (dagelijks tussen 10-12 uur): 020 625 9999. * E-mail: info@gemeentelijkeombudsman.nl