Ombudsman verhuisd
23 maart 2006
Begin maart 2006 is de Gemeentelijke Ombudsman (van de gemeenten
Amsterdam, Almere, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Weesp en Zaanstad)
verhuisd naar een nieuwe kantoorlocatie aan het Singel 250 in
Amsterdam. Sinds het aantreden van de nieuwe ombudsman, Ulco van de
Pol, in maart 2005 is het instituut volop in ontwikkeling.
Veranderingen
Nieuwe gemeenten hebben zich aangesloten (en in sommige gevallen is de
ombudsman voor een nieuwe termijn van 6 jaar beëdigd). In Almere en
Zaanstad is een maandelijks spreekuur gestart. Er is een `Front
office' ingericht, dat de eerste publiekscontacten verzorgt via post,
e-mail, website en telefoon.
Vanwege de (nieuwe) aangesloten gemeenten en de verhuizing is de
huisstijl van de Gemeentelijke Ombudsman vernieuwd. Er wordt gewerkt
aan een nieuwe website, die in april 2006 de lucht in gaat. De website
heeft onder andere thematische informatie, een klachtenmodule waarmee
bezoekers kunnen nagaan of ze bij de ombudsman aan het juiste adres
zijn en directe een klacht kunnen invullen en versturen en alle
rapporten.
Ook heeft de ombudsman in 2005 zijn `Onderzoeksplan 2006'
gepresenteerd waarin hij een tiental onderwerpen benoemd die zijn
aandacht krijgen. Naast individuele klachtenbehandeling zal de
ombudsman voortaan ook op eigen initiatief onderzoek uitvoeren.
Taak
De Gemeentelijke Ombudsman behandelt klachten over gemeentelijke
instanties en personen. De gemeenten Almere, Landsmeer, Oostzaan,
Waterland, Weesp en Zaanstad zijn ook aangesloten bij de Amsterdamse
ombudsman. De ombudsman is onafhankelijk en doet onderzoek naar de
dienstverlening van de gemeente aan haar burgers. Rapporten van de
ombudsman zijn openbaar en worden op de website gepubliceerd. Ook
worden zij voorgelegd aan de bestuurders van diensten en bedrijven en
aan het gemeentebestuur.
Klachten
Klachten kunnen per post worden ingediend, via een e-mail of het
klachtenformulier op de website. Ook kan het gratis inloopspreekuur op
dinsdag van 10 tot 12 uur worden bezocht.
* Spreekuur Amsterdam: elke dinsdag, 10-12 uur, Singel 250.
* Spreekuur Almere: elke laatste donderdag van de maand, 17-19 uur,
Stadhuis (Vergadercentrum Han Lammers), Stadhuisplein 1, Almere
* Spreekuur Zaanstad: elke eerste donderdag van de maand, 16-18 uur,
Railpoint Office, Ebbehout 31, Zaandam
* Telefonische informatie (dagelijks tussen 10-12 uur): 020 625
9999.
* E-mail: info@gemeentelijkeombudsman.nl
Gemeente Amsterdam