Meer aandacht voor vermindering bureaucratie gemeenten
Ministerie bzk
http://www.minbzk.nl
PERSBERICHT
Pechtold en Zalm: óók meer aandacht voor vermindering bureaucratie bij
gemeenten
De Ministers Pechtold en Zalm vinden dat de vermindering van administratieve lasten voor
burgers en bedrijven één van de aandachtspunten moet zijn van de nieuwe
college's van B&W. Het kabinet streeft naar een kwart minder administratieve lasten
voor burgers en bedrijven voor het einde van 2007. Gemeenten kunnen daaraan een goede
bijdrage leveren en hebben daar zelf ook baat bij.
Enkele tientallen gemeenten hebben zich gerealiseerd dat hier dubbele winst te behalen
valt en is daar al mee aan de slag gegaan. Toch zouden alle nieuwe colleges dit als
belangrijke doelstelling op moeten nemen in hun programma's. Gemeenten kunnen door zaken
makkelijker te maken, volgens eigen gemeentelijke cijfers, 51 % kosten reduceren voor
burgers.
Het kabinet heeft de afgelopen jaren werk gemaakt van een ambitieus programma om de lasten
voor burgers en bedrijven te reduceren met 25 procent. Afgelopen maandag constateerde het
kabinet in een speciale Catshuissessie over de aanpak van regeldruk dat ook meer aandacht
van mede-overheden voor dit onderwerp gewenst is.
In opdracht van minister Pechtold onderzocht het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP)
de programma 's van politieke partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Uit dit
onderzoek is gebleken dat niet alle partijen gerichte aandacht hebben voor het
verminderen van de bureaucratie voor burgers én bedrijven. Het zijn met name de
christelijke partijen, D66 en de VVD die in de verkiezingsprogramma's een apart punt
hebben gemaakt van administratieve lastenvermindering.
Nadruk en voornemens lastenvermindering
De nadruk in verkiezingsprogramma's ligt, voor zover aanwezig, vooral op de
lastenvermindering voor bedrijven. Pechtold en Zalm roepen de nieuwe colleges op ook
aandacht te besteden aan de verbetering van de dienstverlening aan burgers.
Uit het onderzoek van IPP blijkt verder dat het streven naar één loket voor
burgers én bedrijven één van de belangrijkste voornemens van de
politieke partijen is. Internetdienstverlening gecombineerd met makkelijk toegankelijke
telefonische servicelijnen en fysieke loketten dichter bij de mensen, moet burgers en
bedrijven verlossen van de eindeloze wachtrijen bij gemeenten. Daarnaast scoort het
verminderen van de noodzaak om vergunningen aan te vragen goed.
Wat kunnen gemeenten verder doen?
Er is, aldus de bewindspersonen, veel meer mogelijk op lokaal niveau dan gemeenten vaak
denken. Zo kunnen gemeenten de lasten die burgers en bedrijven in hun gemeente ervaren in
kaart brengen en aanpakken. Pechtold en Zalm menen dat de gemeenten die daar mee bezig
zijn navolging verdienen. Deze best-practices zijn beschikbaar op internet. Vaak kan er
een kwaliteitsslag in de dienstverlening naar bedrijf en burger gemaakt worden door het
versneld invoeren van de elektronische dienstverlening voor vergunningen, uitkeringen en
subsidies. De betrokken ministeries helpen daarin ook op praktische wijze door te laten
zien hoe je van vaak onbegrijpelijke formulieren heldere digitale documenten kunt maken.
Andere voorbeelden zijn het eenmalig verstrekken van persoonlijke basisgegevens. Deze
worden dan voortaan vooraf ingevuld op betreffende formulieren, als deze dan nog bestaan.
Ook kunnen gemeenten overbodige informatieverplichtingen en uitvoeringshandelingen
schrappen. Al deze maatregelen kunnen een flinke vermindering van de administratieve
lasten opleveren.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties