Meer aandacht voor vermindering bureaucratie gemeenten

Ministerie bzk

http://www.minbzk.nl

PERSBERICHT

Pechtold en Zalm: óók meer aandacht voor vermindering bureaucratie bij gemeenten

De Ministers Pechtold en Zalm vinden dat de vermindering van administratieve lasten voor burgers en bedrijven één van de aandachtspunten moet zijn van de nieuwe college's van B&W. Het kabinet streeft naar een kwart minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven voor het einde van 2007. Gemeenten kunnen daaraan een goede bijdrage leveren en hebben daar zelf ook baat bij.
Enkele tientallen gemeenten hebben zich gerealiseerd dat hier dubbele winst te behalen valt en is daar al mee aan de slag gegaan. Toch zouden alle nieuwe colleges dit als belangrijke doelstelling op moeten nemen in hun programma's. Gemeenten kunnen door zaken makkelijker te maken, volgens eigen gemeentelijke cijfers, 51 % kosten reduceren voor burgers.

Het kabinet heeft de afgelopen jaren werk gemaakt van een ambitieus programma om de lasten voor burgers en bedrijven te reduceren met 25 procent. Afgelopen maandag constateerde het kabinet in een speciale Catshuissessie over de aanpak van regeldruk dat ook meer aandacht van mede-overheden voor dit onderwerp gewenst is.

In opdracht van minister Pechtold onderzocht het Instituut voor Publiek en Politiek (IPP) de programma 's van politieke partijen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Uit dit onderzoek is gebleken dat niet alle partijen gerichte aandacht hebben voor het verminderen van de bureaucratie voor burgers én bedrijven. Het zijn met name de christelijke partijen, D66 en de VVD die in de verkiezingsprogramma's een apart punt hebben gemaakt van administratieve lastenvermindering.

Nadruk en voornemens lastenvermindering
De nadruk in verkiezingsprogramma's ligt, voor zover aanwezig, vooral op de lastenvermindering voor bedrijven. Pechtold en Zalm roepen de nieuwe colleges op ook aandacht te besteden aan de verbetering van de dienstverlening aan burgers. Uit het onderzoek van IPP blijkt verder dat het streven naar één loket voor burgers én bedrijven één van de belangrijkste voornemens van de politieke partijen is. Internetdienstverlening gecombineerd met makkelijk toegankelijke telefonische servicelijnen en fysieke loketten dichter bij de mensen, moet burgers en bedrijven verlossen van de eindeloze wachtrijen bij gemeenten. Daarnaast scoort het verminderen van de noodzaak om vergunningen aan te vragen goed.

Wat kunnen gemeenten verder doen?
Er is, aldus de bewindspersonen, veel meer mogelijk op lokaal niveau dan gemeenten vaak denken. Zo kunnen gemeenten de lasten die burgers en bedrijven in hun gemeente ervaren in kaart brengen en aanpakken. Pechtold en Zalm menen dat de gemeenten die daar mee bezig zijn navolging verdienen. Deze best-practices zijn beschikbaar op internet. Vaak kan er een kwaliteitsslag in de dienstverlening naar bedrijf en burger gemaakt worden door het versneld invoeren van de elektronische dienstverlening voor vergunningen, uitkeringen en subsidies. De betrokken ministeries helpen daarin ook op praktische wijze door te laten zien hoe je van vaak onbegrijpelijke formulieren heldere digitale documenten kunt maken. Andere voorbeelden zijn het eenmalig verstrekken van persoonlijke basisgegevens. Deze worden dan voortaan vooraf ingevuld op betreffende formulieren, als deze dan nog bestaan. Ook kunnen gemeenten overbodige informatieverplichtingen en uitvoeringshandelingen schrappen. Al deze maatregelen kunnen een flinke vermindering van de administratieve lasten opleveren.




Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties