29
30
31
Maart 2006
Achterhoek profiteert sterk van aanpak promotie
De Achterhoek profiteert sterk van haar aanpak van de toeristische
promotie. In vergelijking met andere regio's in Nederland heeft het
gebied een uitstekend jaar achter de rug. De Achterhoek wist in 2005
het aantal toeristische vakanties met bijna 7,5 proicent en het
marktaandeel in Nederland met 11 procent te laten toenemen.
Behalve de Waddeneilanden en Twente werden de overige Nederlandse
vakantieregio's met verliezen tot zelfs 20% (Zeeland) geconfronteerd.
In de directe omgeving scoorde de regio Twente, Salland en Vechtstreek
een klein plusje van 2%, terwijl Veluwe, Veluwerand en de regio
Arnhem-Nijmegen een verlies aan toeristische vakanties moesten
noteren.
Sterke groeiers
Opvallend is de sterke groei met 11% die met name de hotelsector
regiobreed in de Achterhoek doormaakte. De particuliere
accommodatieverschaffers verdubbelden hun aandeel zelfs. Minder goed
ging het met de bungalowparken. Zij moesten een teruggang van het
aandeel noteren, terwijl de campings hun aandeel nagenoeg gelijk
wisten te houden.
Duitse buren
Geconstateerd wordt voorts, dat de inspanningen van het Achterhoeks
Bureau voor Toerisme (ABT) en het Gelders Overijssels Bureau voor
Toerisme (GOBT) om de Achterhoek bij onze Duitse buren onder de
aandacht te brengen effect sorteert. Het landelijke beeld is een
daling van het aantal gasten uit Duitsland, terwijl in de Achterhoek
juist een toename van het aantal Duitse gasten valt te noteren.
Nieuwe producten
Het ABT heeft voor het komende seizoen tal van vernieuwende
toeristische producten op stapel staan. Een korte bloemlezing.
Landelijke belangstelling verwacht het ABT voor de nieuwe gids
"Uutbloaz'n!". Die gids zal op een bijzondere wijze vertellen over
actieve vrijetijdsmogelijkheden op het Achterhoekse platteland. Een
samenwerking van GOBT, ABT, Land- en tuinbouworganisatie LTO Noord
Projecten. De gids verschijnt in de loop van april.
Wijnstreek
Ook wordt veel tijd geïnvesteerd in een nieuw project om de Achterhoek
en Twente nationaal bekend te maken als dé wijnstreek van Nederland.
ABT en Twents Bureau voor Toerisme (TBT) hebben daarom het plan `wijn
in de Achterhoek en Twente' ontwikkeld. Er wordt ingezet op nationale
promotie, stimuleren samenwerking en verbetering ondernemerschap.
Zodra Europese subsidie is verleend zal het plan ten uitvoer worden
gebracht.
Controle
Daarnaast heeft het ABT de bestaande fiets-, wandel-, skeeler- en
ruiterroutes aan een grondige controle onderworpen en van
verschillende routes nieuwe routefolders op de markt gebracht.
Nieuw: reserveringssysteem
Aan de internetsite van het ABT www.vvvachterhoek.nl zal binnenkort
een reserveringsmodule worden gekoppeld, prominent via een banner
gepresenteerd op de homepage. Bovendien zullen de sites van alle
plaatselijke VVV's in de Achterhoek op hun websites
(www.vvvplaatsnaam.nl) dezelfde banner krijgen.
De consument kan in dit systeem zijn keus maken uit alle vermelde
bedrijven en on-line zijn reservering verwerken. De communicatie
geschiedt rechtstreeks tussen cliënt en ondernemer. Ook de financiële
afwikkeling geschiedt volgens de eigen voorwaarden van het
participerende bedrijf.
Presentaties
Het systeem zal niet alleen op Achterhoekse VVV-sites worden
gepresenteerd, maar uiteraard ook, met een heldere link, op de eigen
website van de participerende ondernemer. Half april zullen de
presentaties voor de Achterhoekse ondernemers worden gehouden, waarna
men zich voor participatie kan aanmelden.
Binnenkort webwinkels
Het ABT en verschillende Achterhoekse VVV's zullen als een der eerste
VVV's in Gelderland en Overijssel een internetwinkel openen. Op hun
websites zal een heldere button worden aangebracht, waarop de
sitebezoeker kan klikken en de webwinkel wordt geopend.
Iedere VVV beheert zijn eigen webwinkel. Uitgangspunt is snel en
simpel. Duidelijke plaatjes van toeristische producten, korte
tekstjes, acties (producten tegen een speciale/kortingsprijs), et
cetera. Kijk geregeld op www.vvvachterhoek.nl en hou de ontwikkelingen
in de gaten!