Donderdag 23 maart 2006 9:30
Consument positiever
Het vertrouwen van consumenten is in maart 2006 gestegen ten opzichte
van februari. Ze zijn aanzienlijk positiever geworden over het
economisch klimaat. De koopbereidheid verbeterde licht. Dit blijkt uit
cijfers van het CBS. De cijfers zijn gecorrigeerd voor
seizoeninvloeden. Hoewel het vertrouwen al ruim een half jaar
toeneemt, zijn er nog altijd meer pessimisten dan optimisten.
Consument flink positiever over economie
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat verbeterde in
maart fors. Per saldo waren er evenveel optimisten als pessimisten.
Consumenten waren vooral veel positiever over het economisch klimaat
in de komende twaalf maanden. Hier zijn de optimisten nu ruim in de
meerderheid. Ook het oordeel over de afgelopen twaalf maanden
verbeterde aanzienlijk.
Koopbereidheid iets toegenomen
De koopbereidheid van consumenten nam in maart iets toe. Consumenten
vonden de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen, zoals
meubels en wasmachines. Over de eigen financiën in de komende en de
afgelopen twaalf maanden veranderden consumenten vrijwel niet van
mening.
Consumentenvertrouwen in de lift
Het consumentenvertrouwen nam de afgelopen zeven maanden onafgebroken
toe, van -27 naar -10. Vanaf het begin van dit jaar zijn consumenten
vooral positiever geworden over de toekomstige ontwikkeling van zowel
de economie als de eigen financiën. Het vertrouwen van consumenten
bereikte in maart de hoogste waarde in vier jaar. Wel is het
vertrouwen nog steeds lager dan gemiddeld in de afgelopen twintig
jaar.
pb06n035.pdf
De PDF bevat het volledige persbericht inclusief tabellen en
grafieken.
CBS