---
Verkennend onderzoek afgerond
GS raadplegen publiek over Drenthepromotie
Onderzoeksbureau Marktplan vindt dat er een brede promotiecampagne voor Drenthe moet komen. Dat is te lezen in het rapport Nu nieuw: Drenthe. In zon campagne moet naast toeristische promotie ook het wonen en werken in Drenthe voor het voetlicht gebracht worden. Het bureau adviseert om Drenthe als een duidelijk merk neer te zetten. Voor het onderzoek hebben veel mensen en organisaties vragen beantwoord of aan discussies deelgenomen. Gedeputeerde staten van Drenthe vragen nu ook andere burgers, bedrijven en instanties om via internet te reageren. Zo hoopt het college een goed beeld te krijgen van het draagvlak voor een campagne.
De aanbevelingen van Marktplan bevatten onder andere een campagne waarbij Drenthe als merk wordt neergezet op basis van de sterke kanten van Drenthe. Dat zijn in de ogen van het bureau de rust en ruimte die tegelijkertijd hoogstaande innovatie mogelijk maken, zoals LOFAR. De karakteristieke waarden van Drenthe worden zo op een nieuwe wijze ingezet.
Daarnaast adviseert het bureau aparte marketingcampagnes te voeren voor de toeristische markt en op het gebied van wonen. De promotie van Drenthe als vestigingsplaats voor bedrijven kan volgens Marktplan in noordelijk verband worden voortgezet.
Het college wil graag weten of de Drentse samenleving de bevindingen van Marktplan deelt en hoe gewild een brede campagne is. Op basis van het rapport en de reacties bekijkt het college of de provincie een rol moet spelen in de campagne of overheidsgeld beschikbaar moet stellen. Het rapport is daarom vanaf vandaag beschikbaar op www.drenthe.nl. Daar kunnen geĂŻnteresseerden reageren op vier verschillende stellingen of een algemene reactie geven. Op 23 maart a.s. vindt in het landelijk gevangenismuseum in Veenhuizen een slotbijeenkomst plaats met alle betrokkenen. Daarna zal het college zich een oordeel vormen over het rapport en de reacties..