IP/06/359
Brussel, 22 maart 2006
Onveilige luchtvaartmaatschappijen geweerd uit het Europese luchtruim
De Europese Commissie heeft vandaag de eerste EU-lijst goedgekeurd van
luchtvaartmaatschappijen waaraan in de Europese Unie een verbod wordt
opgelegd^ . Deze zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen
wordt op de website van de Commissie gepubliceerd. De lijst is
samengesteld op basis van nationale bijdragen en na een grondige
analyse die samen met deskundigen uit de lidstaten is uitgevoerd. Aan
92 maatschappijen op de lijst wordt een totaalverbod opgelegd en aan 3
exploitatiebeperkingen. Voortaan geldt het beginsel dat wanneer in één
lidstaat een verbod wordt opgelegd aan een maatschappij, dit verbod in
de hele EU geldt.
"Het opleggen van een verbod aan luchtvaartmaatschappijen gebeurt nu
op coherente wijze in de Europese Unie", verklaarde Jacques Barrot,
vice-voorzitter van de Commissie en bevoegd voor vervoer. "Deze zwarte
lijst zal ervoor zorgen dat dubieuze luchtvaartmaatschappijen Europa
niet meer in komen en dat alle maatschappijen die actief zijn in het
Europese luchtruim aan de hoogste veiligheidsnormen beantwoorden".
Het uit deskundigen van de lidstaten samengestelde comité inzake de
veiligheid van de luchtvaart heeft op 15 maart 2006 unaniem advies
uitgebracht, waarna de lijst door de Commissie is goedgekeurd. Deze
eerste EU-lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen is gebaseerd op
Verordening (EG) nr. 2111/2005^ , die op 16 januari in werking is
getreden. Sinds de inwerkingtreding van de verordening hebben de
lidstaten de Commissie in kennis gesteld van alle vluchtverboden en
exploitatiebeperkingen die ze op hun grondgebied hebben opgelegd en
van de redenen daarvan. De Commissie heeft de betrokken
luchtvaartmaatschappijen vervolgens gevraagd hun standpunt uiteen te
zetten en heeft contact opgenomen met de burgerluchtvaartautoriteiten
die verantwoordelijk zijn voor regelgevend toezicht. Sommige
luchtvaartmaatschappijen hebben schriftelijk geantwoord, andere hebben
hun standpunt mondeling uiteengezet ten overstaan van de Commissie en
het comité inzake veiligheid van de luchtvaart.
Verboden en operationele beperkingen worden alleen opgelegd wanneer is
aangetoond dat de in de bovengenoemde verordening vermelde objectieve
en transparante criteria niet zijn nageleefd. Deze criteria hebben met
name betrekking op de resultaten van controles die in Europese
luchthavens zijn uitgevoerd, op het gebruik van slecht onderhouden of
verouderde vliegtuigen, op het onvermogen van de betrokken
luchtvaartmaatschappijen om de tijdens de inspecties vastgestelde
tekortkomingen te verhelpen en op het onvermogen van de voor toezicht
op de luchtvaartmaatschappijen bevoegde autoriteiten om deze taak goed
uit te voeren.
De lidstaten hebben meegedeeld dat in vijf landen het systeem voor
regelgevend toezicht niet voldoet. Een belangrijk gevolg van de zwarte
lijst is dat de praktijk van goedkope vlaggen, waarbij sommige landen
Air Operation Certificates afgeven aan dubieuze
luchtvaartmaatschappijen, zal worden uitgeroeid.
De Commissie is ook voornemens de programma's voor technische bijstand
aan burgerluchtvaartautoriteiten van derde landen te blijven
voortzetten. De zwarte lijst zal er mede toe bijdragen dat de
samenwerkingsprogramma's worden toegespitst op landen die aan de
internationale veiligheidsnormen willen voldoen maar niet over de
nodige middelen daartoe beschikken. In de loop van de vijf afgelopen
jaren heeft de Commissie bijna 80 miljoen euro aan dergelijke
programma's besteed.
De verboden die nu in de hele EU worden opgelegd gelden zowel voor
passagiers- als voor goederenmaatschappijen. De Commissie heeft ook
besloten exploitatiebeperkingen op te leggen aan drie maatschappijen,
die niet langer gebruik mogen maken van bepaalde vliegtuigtypes voor
hun vluchten naar de EU.
De Europese zwarte lijst zal een aanzienlijke invloed hebben op de
veiligheid van de luchtvaart in de Europese Unie. De zwarte lijst is
niet alleen bestraffend, maar zal alle luchtvaartmaatschappijen die
actief zijn in Europa er ook toe aanzetten volledig aan de
veiligheidsnormen te voldoen en zal onscrupuleuze maatschappijen ervan
weerhouden hun diensten in Europa aan te bieden. De zwarte lijst heeft
ook tot gevolg dat discrepanties in de manier waarop de lidstaten
vluchtverboden en beperkingen opleggen worden vermeden. De Commissie
beveelt de burgers aan om deze luchtvaartmaatschappijen ook in andere
delen van de wereld te mijden.
Deze zwarte lijst is slechts een eerste stap. De lijst wordt zo vaak
als nodig, en minstens om de drie maanden, bijgewerkt. De Commissie
heeft vandaag ook de regels voor de bijwerking van de lijst
vastgesteld. Als een luchtvaartmaatschappij van mening is dat zij van
de lijst moet worden geschrapt omdat ze opnieuw aan de
veiligheidsnormen voldoet, moet ze contact opnemen met de Commissie of
een lidstaat. De deskundigen van het comité inzake veiligheid van de
luchtvaart beoordelen vervolgens de bewijsstukken die door de
luchtvaartmaatschappij of de relevante toezichthoudende autoriteit
zijn verstrekt. De Commissie baseert haar uiteindelijke beslissing op
het advies van het comité.
Voor het toevoegen van een luchtvaartmaatschappij aan de lijst wordt
dezelfde procedure gevolgd, met dit verschil dat de Commissie niet
alleen op verzoek van een lidstaat maar ook op eigen initiatief een
maatschappij kan toevoegen, een recht dat zij niet had bij het
opstellen van de eerste lijst, die uitsluitend op nationale bijdragen
is gebaseerd. De Commissie kan dus optreden naar aanleiding van
informatie die is verzameld door haar eigen diensten, het Europees
Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA), de lidstaten
of de internationale burgerluchtvaartorganisatie.
Opmerking : De Commissie heeft recentelijk ook voorgesteld de rol van
EASA uit te breiden (IP/05/1422). Zij stelt onder meer voor om ex ante
na te gaan of exploitanten uit derde landen voldoen aan de essentiële
voorschriften voor het exploiteren van luchtvaartuigen in de EU en
daarvoor een certificaat uit te reiken. Op dit ogenblik geeft geen
enkele EU-lidstaat certificaten af aan exploitanten uit derde landen.
De Commissie roept de Raad en het Europees Parlement op dit voorstel
goed te keuren.
MEMO/06/127: Questions and answers on aviation blacklist
http://europa.eu.int/comm/transport/air/safety/doc/flywell/2006_03_22_
flywell_list_en.pdf
---
http://europa.eu.int/comm/transport/air/safety/doc/flywell/2006_03_22_
flywell_list_en.pdf,
http://europa.eu.int/comm/transport/air/safety/flywell_en.htm
OJ L 344, 27.12.2005, p.15
(http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/en/oj/2005/l_344/l_3
4420051227en00150022.pdf)
European Union