Technische Universiteit Eindhoven

14-03-2006: Het voorspellen van strategisch gedrag in de file

Het voorspellen van strategisch gedrag in de file

Als je een keer ruim voor de file naar je werk wilt vertrekken, hoop je maar dat niet teveel mensen dat bedacht hebben, want anders sta je alsnog vast. Of als je slim denkt te zijn een 1e klas treinkaartje te kopen in de ochtendspits, blijkt het daar opeens nog drukker te zijn dan in de 2e klas. Mensen laten bij drukte hun keuzes vaak bepalen door de verwachting wat de massa zal doen. Tot op heden houden filebeheerssystemen of treinroosters daar nog onvoldoende rekening mee. Dankzij een promotieonderzoek van Qi Han kan dat veranderen. Zij promoveert woensdag 22 maart aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) op het voorspellen van strategisch gedrag bij grote drukte.

Rekeningrijden
Files of wachtrijen vinden in het drukke Nederland niet alleen op snelwegen en in de trein plaats. Denk bijvoorbeeld ook aan supermarkten, pretparken, terrasjes of de telefonische helpdesk. In deze situaties maken mensen een strategische keuze voor het tijdstip of de manier waarop zij hun doel bereiken. Een veel gehanteerde methode om vervelende pieken in de drukte te bestrijden is de prijsprikkel, bijvoorbeeld de daluren bij musea en het openbaar vervoer of in de toekomst het rekeningrijden. Een andere maatregel is informatieverschaffing, bijvoorbeeld fileberichten op de radio. Ook concrete ingrepen in de omgeving zijn mogelijk, zoals snelheidsbeperking op snelwegen of een reserveringssysteem bij de squashbaan.

Speltheorie
Het voorspellen van de menselijke reacties op deze maatregelen is echter beperkt mogelijk. Mensen reageren niet alleen op een prijsprikkel of op fysieke maatregelen, maar ook op hun verwachtingen van het gedrag van de andere mensen. Qi Han vond in haar onderzoek dat dit strategisch keuzegedrag in veel gevallen het uiteindelijke gedrag bepaalt. Om dit te achterhalen vond zij haar inspiratie bij de speltheorie. Bij spellen als schaar-papier-steen of Kolonisten van Catan baseert een deelnemer zijn gedrag immers voor een groot deel op de verwachting van wat de andere medespelers gaan doen.

Wiskundig model
Op basis hiervan wist Qi Han een wiskundig model te ontwikkelen wat redelijk nauwkeurig het gedrag van grote mensenmassas kan voorspellen. Niet alleen kan ze een redelijke inschatting geven van de verwachte gemiddelde drukte, maar ook in de variatie van de drukte. Verkeersplanners, maar ook managers van recreatiecentra of roostermakers bij de spoorwegen, zouden met de inzichten van Qi Han in de toekomst een veel betere voorspelling kunnen maken van het effect van hun ingrepen. Het is echter nog een abstract rekenmodel, pas na enkele jaren extra ontwikkeling zal het geschikt zijn voor praktijktoepassingen.