Federale regering Belgie
4 concrete vereenvoudigingen voor kleine en grote ondernemingen
(2006-03-22)
Persbericht van de Ministerraad
Minder rompslomp zal miljoenen euros besparen
Op voorstel van de heer Vincent Van Quickenborne, Staatssecretaris
voor Administratieve Vereenvoudiging, keurde de Ministerraad 4
specifieke vereenvoudigingsmaatregelen voor ondernemers goed. De
voorgestelde ontwerpen van koninklijk besluit voorzien enerzijds in de
afschaffing van het papieren boek der dagontvangsten en de afschaffing
van het verplicht bijhouden van het controleboek door beenhouwers.
Anderzijds zet de regering nog een belangrijke stap in de verdere
vereenvoudiging van de elektronische BTW-aangifte en schaft ze de
verplichte publicatie in kranten af voor beursgenoteerde bedrijven.
1. Verplichte elektronische BTW-aangifte geleidelijk ingevoerd
Net zoals in Nederland nu al het geval is, zal ook in België
geleidelijk aan de verplichte elektronische BTW-aangifte worden
ingevoerd.
In een eerste fase, die in de eerste helft van 2007 in werking treedt,
zullen zo'n 5.500 grote ondernemingen (meer dan 100 werknemers) hun
BTW-aangifte op elektronische wijze moeten indienen. In de eerste
helft van 2008 zou dit ook verplicht worden voor zo'n 20.000
middelgrote ondernemingen. In de eerste helft van 2009, tenslotte, zou
dit verplicht worden voor alle ondernemingen, met een permanente
uitzondering voor zij die aantonen dat ze niet over de nodige
ICT-infrastructuur beschikken om de BTW-aangifte elektronisch te
verrichten.
Op termijn zal deze verplichte elektronische BTW-aangifte tot grote
besparingen leiden voor de ondernemingen. Op dit ogenblik doen immers
slechts 12 % van de BTW-plichtige ondernemingen hun BTW-aangifte op
elektronische wijze via Intervat of Edivat, waardoor heel wat papieren
rompslomp binnen de ondernemingen blijft bestaan.
Gemiddeld zou een elektronische BTW-aangifte maandelijkse aangevers
een jaarlijkse besparing opleveren van 384 euro. Kwartaalaangevers
zouden een besparing realiseren van 128 euro per jaar. Vermenigvuldigd
met het aantal aangifteplichtigen zal dit op termijn een jaarlijkse
besparing opleveren voor het Belgische bedrijfsleven van bijna 100
miljoen euro.
Naast de kostenbesparing biedt de elektronische aangifte nog vele
andere voordelen:
· Vermindering van de papieren workflow
· Mogelijkheid tot doorsturing 24 uur op 24 uur en dit op alle dagen
· Een verhoogde zekerheid van ontvangst en een directe feedback
omtrent de verwerkbaarheid van de ingediende aangifte.
Het is dan ook logisch dat de regering de ondernemingen meer wil
aanzetten tot het volop benutten van de mogelijkheden van de nieuwe
elektronische technologieën en daartoe een gefaseerd systeem van
verplichte elektronische BTW-aangifte invoert.
Om de elektronische aangifte nog vlotter te laten verlopen lanceert de
FOD Financiën binnenkort overigens Intervat II, dat meervoudige
aangiften zal kunnen verwerken en informatie rechtstreeks zal kunnen
ophalen uit informaticaprogramma's en doorsturen aan de overheid.
2. Verplicht controleboek voor beenhouwers afgeschaft
Op 1 januari 2006 werden reeds heel wat archaïsche verplichtingen
afgeschaft voor de 3600 beenhouwers in ons land. Zo werden de
verplichte publieke prijslijst en het controleregister voor
groothandelaars al naar de prullenmand verwezen. Vandaag heeft de
regering beslist om eveneens het controleboek af te schaffen dat
beenhouwers in de detailhandel moeten bijhouden. Dit is het sluitstuk
van de administratieve vereenvoudiging voor de beenhouwers.
De verplichting om een controleboek in te vullen werd reeds in 1936
ingevoerd. Elke week moest de beenhouwer zijn aangekochte vleeswaren
inschrijven met de bedoeling om een controle van de prijzen te kunnen
uitvoeren. Aangezien de prijs van het vlees ondertussen vrij is, is
deze procedure ondertussen achterhaald. Daarnaast werd het
controleboek ook nog gebruikt om het vlees te kunnen traceren in het
kader van de voedselveiligheid. Inmiddels vervullen de beenhouwers de
regels van het FAVV via veel eenvoudigere elektronische systemen.
Beenhouwers die niet voldoende geïnformatiseerd zijn, kunnen nog
altijd een vereenvoudigd handgeschreven systeem gebruiken om te
voldoen aan de FAVV-verplichtingen. Deze maatregel zal van kracht
worden in januari 2007.
3. Verplichte publicatie voor beursgenoteerde bedrijven afgeschaft
Het KB van 31 maart 2003 bepaalt dat beursgenoteerde bedrijven de
periodieke informatie verplicht bekend moeten maken in één of meer
dagbladen die landelijk of in grote oplage in België worden verspreid.
Deze bepaling impliceert een aanzienlijke administratieve last voor de
zowat 160 beursgenoteerde bedrijven in België. Als elk van deze
bedrijven ieder jaar 5 publicaties voorziet, kan de totale kostprijs
al snel oplopen tot 2.000.000 euro.
Deze bepaling is ondertussen niet meer in overeenstemming met de
Transparantierichtlijn die zegt dat de lidstaat van herkomst het
beursgenoteerd bedrijf er niet meer toe mag verplichten om alleen
gebruik te maken van media waarvan de exploitanten op zijn grondgebied
gevestigd zijn.
Tegelijkertijd worden alle beursgenoteerde bedrijven verplicht om die
informatie via het internet bekend te maken zodat elke belegger daar
op tijd kennis van kan nemen. De afschaffing van de verplichte
publicatie en de maatregel rond meer transparantie treden in werking
begin 2007.
4. Verplichting papieren dagboek der kasontvangsten afgeschaft
Sinds 2005 is de verplichte papieren boekhouding afgeschaft. Maar het
dagboek der kasontvangsten dat daarnaast door de BTW-administratie
wordt opgelegd aan ondernemingen die niet verplicht zijn facturen uit
te reiken, moet nog steeds in papieren versie worden bijgehouden.
Circa 120.000 kleine ondernemingen en zelfstandigen zijn in de
praktijk verplicht om dagelijks op een archaïsche manier de dagelijkse
kasontvangsten terug over te schrijven of de prints te klevenin een
ingebonden boek, op straffe van BTW-boetes. Om deze absurde situatie
recht te trekken zullen zij voortaan hun kasontvangsten elektronische
kunnen verwerken.
Uiteraard zal de elektronische verwerking aan dezelfde vereisten
moeten voldoen als de papieren versie. De elektronische dragers moeten
net zoals de papieren versie bewaard blijven en toegankelijk zijn voor
controledoeleinden.
Deze regeling zal over enkele maanden van kracht worden als de nodige
KB's in het Staatsblad zijn verschenen.