OV-politie start per 1 januari 2007
Gemeente Amsterdam pakt sociale veiligheid in en rond openbaar vervoer aan
22 maart 2006
---
Voorlichting
De nieuwe OV-politie start op 1 januari 2007 met zijn werkzaamheden in
het openbaar vervoer in Amsterdam. Door de komst van de OV-politie
moet de sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer nog verder
verbeterd worden. De `Strategische visie OV-politie', waarmee het
college van B&W heeft ingestemd, vormt de basis voor het
organisatieontwerp van de OV-politie.
Op 28 juni 2005 heeft het college besloten een nieuwe organisatie van
toezicht en handhaving in het openbaar vervoer op te richten, waarmee
de regie en uitvoering bij één organisatie komt te liggen: de
OV-politie. Mark van der Horst, wethouder Verkeer: "Om de sociale
veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren, nemen we
verschillende maatregelen, zoals het installeren van poortjes en het
invoeren van de ov-chipkaart. Daarnaast is er uitgebreid
cameratoezicht. Toezicht en handhaving in de stad én in het openbaar
vervoer is een geheel dat vraagt om een centrale regie: een taak dus
van de politie en niet zozeer van de vervoerder."
OV-politie: verantwoordelijk voor openbare orde
Het doel van de OV-politie is het vergroten van de sociale veiligheid
in en rond het openbaar vervoer, voor zowel de gebruikers als de
(medewerkers van) vervoerders. De komst van de OV-politie zorgt voor
een belangrijk onderscheid tussen de verantwoordelijkheden voor
openbare orde en bedrijfsorde:
* de OV-politie is verantwoordelijk voor het toezicht op en de
handhaving van de openbare orde in en rondom het openbaar vervoer;
* de vervoerder is verantwoordelijk voor een goede bedrijfsorde, de
kaartcontrole, de stations en de vervoermiddelen.
Met de komst van de OV-politie komt er een einde aan de uitvoering van
de openbare ordetaken door het GVB.
OV-politie: zichtbaar aanwezig
De OV-politie is zichtbaar aanwezig in het openbaar vervoer. De
regiopolitie Amsterdam-Amstelland heeft de regie over de taken van de
OV-politie. De regiopolitie stuurt de medewerkers van de OV-politie
aan en heeft de dagelijkse leiding. De OV-politie bestaat vooralsnog
uit 65 formatieplaatsen voor politiesurveillanten en minimaal 84
formatieplaatsen voor gemeenschappelijke veiligheidsmedewerkers. De
betreffende veiligheidsmedewerkers zijn nu nog werkzaam bij het GVB,
maar zullen straks onder de Dienst Stadstoezicht vallen en vervolgens
worden gedetacheerd bij de OV-politie. Voor de uitvoering worden alle
medewerkers aangestuurd vanuit de OV-politie.
De vervolgstappen in dit project zijn het ontwikkelen van een
organisatieontwerp en implementatieplan. Hierna wordt door het college
het definitieve besluit genomen over de invoering van de OV-politie.
Gemeente Amsterdam