Gemeente Amsterdam

Verbeterde doorstroming op hoofdroutes van Ring naar Centrum

22 maart 2006
---
Voorlichting

Op de hoofdroutes van de Ring naar het Centrum zijn speciale maatregelen getroffen voor de doorstroming van het autoverkeer en grote bouwtransporten. Door de versnelde afhandeling van incidenten, het gerichte toezicht door het Verkeersteam en groene golven op de Wibautstraat en de Transformatorweg is de doorstroming op deze zogenaamde corridors verbeterd. Op enkele delen ontbreken deze maatregelen nog. Het college van B&W heeft besloten om het Incident Management op deze delen van de corridors uit te breiden. Ook wordt het aantal maatregelen uitgebreid.

Uit de evaluatie van het Incident Management blijkt onder meer dat corridors minder lang gestremd waren, omdat voertuigen na pech of een ongeval op zijn minst 15 minuten eerder zijn weggesleept. Dit komt door de inzet van vaste bergingsbedrijven en de verbeterde samenwerking tussen hulpdiensten. Het gaat om ongeveer 500 weggesleepte voertuigen per jaar.

Het in 2005 ingestelde Verkeersteam Corridors van de Dienst Stadstoezicht ziet toe op de doorstroming op de corridors. Naast het assisteren bij het afhandelen van incidenten, spreken zij verkeersdeelnemers aan op zaken die de doorstroming van het verkeer kunnen hinderen, zoals bijvoorbeeld op verkeerde plaatsen parkeren of laden en lossen. In 2006 worden maatregelen genomen om het Verkeersteam nog effectiever te laten functioneren. Dit gebeurt onder andere door snelle informatie-uitwisseling tussen de verkeersleiding van de dienst Verkeer Vervoer en Infrastructuur en het Verkeersteam en afspraken over aanrijtijden van het Verkeersteam. Ook zal het team nog zichtbaarder op straat aanwezig zijn. Verder zijn verkeerslichten doeltreffender afgesteld en is de bewegwijzering aangepast. Daarnaast is het fietspad op de Westerdoksdijk aangepakt.

Nieuwe maatregelen in 2006

Naast de bestaande maatregelen, wordt er gekeken naar de mogelijkheden van groene golven op de Piet Heinkade (tussen de Oosterdoksdoorgang en de Piet Heintunnel) en op de Van Diemenstraat en de Tasmanstraat. Op de Noord-corridor, van de Nieuwe Leeuwarderweg naar het Centrum, wordt in 2006 actuele reistijdinformatie aangeboden en worden de verwijzingen naar het industriegebied aangepast. Op de Oost-corridor, van de Piet Heintunnel naar het Centrum, verbetert de doorstroming van het openbaar vervoer door andere brugopeningstijden, en op de West-corridors, van de Transformatorweg naar het Centrum, wordt onderzoek gedaan naar toepassing van camera's voor verkeerstoezicht.

Achtergrondinformatie corridors

In het voorjaar van 2004 heeft het college besloten tot de instelling van vier corridors. Dit zijn vier hoofdroutes van de Ring naar het Centrum waar hogere eisen aan de doorstroming van het verkeer worden gesteld. Dit zijn: * vanuit het noorden (S116): Nieuwe Leeuwarderweg/IJtunnel/Prins Hendrikkade; * vanuit het oosten (S114): Piet Heintunnel/Piet Heinkade/Centraal Station; * vanuit het zuidoosten (S112): Gooiseweg/Wibautstraat; * vanuit het westen (S102/S101): Transformatorweg/Spaarndammerdijk/Tasmanstraat/Van Diemenstraat en Westerdoksdijk.

Het doel van de corridors is om de binnenstad en de aangrenzende stadsdelen goed bereikbaar te houden, ook in tijden dat er veel (bouw)werkzaamheden in de stad zijn. Het verkeer zal minder geneigd zijn om andere routes te kiezen als de doorstroming op deze corridors goed is. In 2005 is ook de Centrumring (S100: Stadhouderskade/Nassaukade) tot corridor benoemd.