Verbeterde doorstroming op hoofdroutes van Ring naar Centrum
22 maart 2006
---
Voorlichting
Op de hoofdroutes van de Ring naar het Centrum zijn speciale
maatregelen getroffen voor de doorstroming van het autoverkeer en
grote bouwtransporten. Door de versnelde afhandeling van incidenten,
het gerichte toezicht door het Verkeersteam en groene golven op de
Wibautstraat en de Transformatorweg is de doorstroming op deze
zogenaamde corridors verbeterd. Op enkele delen ontbreken deze
maatregelen nog. Het college van B&W heeft besloten om het Incident
Management op deze delen van de corridors uit te breiden. Ook wordt
het aantal maatregelen uitgebreid.
Uit de evaluatie van het Incident Management blijkt onder meer dat
corridors minder lang gestremd waren, omdat voertuigen na pech of een
ongeval op zijn minst 15 minuten eerder zijn weggesleept. Dit komt
door de inzet van vaste bergingsbedrijven en de verbeterde
samenwerking tussen hulpdiensten. Het gaat om ongeveer 500
weggesleepte voertuigen per jaar.
Het in 2005 ingestelde Verkeersteam Corridors van de Dienst
Stadstoezicht ziet toe op de doorstroming op de corridors. Naast het
assisteren bij het afhandelen van incidenten, spreken zij
verkeersdeelnemers aan op zaken die de doorstroming van het verkeer
kunnen hinderen, zoals bijvoorbeeld op verkeerde plaatsen parkeren of
laden en lossen. In 2006 worden maatregelen genomen om het
Verkeersteam nog effectiever te laten functioneren. Dit gebeurt onder
andere door snelle informatie-uitwisseling tussen de verkeersleiding
van de dienst Verkeer Vervoer en Infrastructuur en het Verkeersteam en
afspraken over aanrijtijden van het Verkeersteam. Ook zal het team nog
zichtbaarder op straat aanwezig zijn. Verder zijn verkeerslichten
doeltreffender afgesteld en is de bewegwijzering aangepast. Daarnaast
is het fietspad op de Westerdoksdijk aangepakt.
Nieuwe maatregelen in 2006
Naast de bestaande maatregelen, wordt er gekeken naar de mogelijkheden
van groene golven op de Piet Heinkade (tussen de Oosterdoksdoorgang en
de Piet Heintunnel) en op de Van Diemenstraat en de Tasmanstraat. Op
de Noord-corridor, van de Nieuwe Leeuwarderweg naar het Centrum, wordt
in 2006 actuele reistijdinformatie aangeboden en worden de
verwijzingen naar het industriegebied aangepast. Op de Oost-corridor,
van de Piet Heintunnel naar het Centrum, verbetert de doorstroming van
het openbaar vervoer door andere brugopeningstijden, en op de
West-corridors, van de Transformatorweg naar het Centrum, wordt
onderzoek gedaan naar toepassing van camera's voor verkeerstoezicht.
Achtergrondinformatie corridors
In het voorjaar van 2004 heeft het college besloten tot de instelling
van vier corridors. Dit zijn vier hoofdroutes van de Ring naar het
Centrum waar hogere eisen aan de doorstroming van het verkeer worden
gesteld. Dit zijn:
* vanuit het noorden (S116): Nieuwe Leeuwarderweg/IJtunnel/Prins
Hendrikkade;
* vanuit het oosten (S114): Piet Heintunnel/Piet Heinkade/Centraal
Station;
* vanuit het zuidoosten (S112): Gooiseweg/Wibautstraat;
* vanuit het westen (S102/S101):
Transformatorweg/Spaarndammerdijk/Tasmanstraat/Van Diemenstraat en
Westerdoksdijk.
Het doel van de corridors is om de binnenstad en de aangrenzende
stadsdelen goed bereikbaar te houden, ook in tijden dat er veel
(bouw)werkzaamheden in de stad zijn. Het verkeer zal minder geneigd
zijn om andere routes te kiezen als de doorstroming op deze corridors
goed is. In 2005 is ook de Centrumring (S100:
Stadhouderskade/Nassaukade) tot corridor benoemd.
Gemeente Amsterdam