Heliview Marketingservices
Reïntegratiebedrijven verliezen marktaandeel
22-03-2006
Circa 6% van de bedrijven schakelde in 2005 voor reïntegratietaken
rechtstreeks een reïntegratiebedrijf in. In 2004 was dit nog 8%
van de bedrijven. Steeds vaker worden er andere partijen
ingeschakeld en daarnaast regelt 72% van de respondenten de
reïntegratie zelf of helemaal niet. Dit blijkt uit de
Arbodiensten- en Reïntegratiemarkt Monitor van
marktonderzoekbureau Heliview. Het grootschalige onderzoek onder
700 bedrijven en instellingen wordt jaarlijks herhaald en brengt
het ziekteverzuimbeleid en de inschakeling van arbodiensten en
reïntegratiedienstverleners in kaart.
In de afgelopen jaren kan men een ontwikkeling zien waarbij men
steeds intensiever bezig is met het ziekteverzuim. Met name de
reïntegratie van werknemers wordt belangrijker en veel werkgevers
gaan dit zelf regelen. Door de invoering van de Wet Werk en
Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) in januari 2006 worden
werkgevers gestimuleerd om te zoeken naar mogelijkheden zodat de
werknemer weer aan de slag kan. Circa 10% van de bedrijven
verwacht een toename in de aandacht voor reïntegratie. De WIA
levert namelijk een nieuwe stroom op van kandidaten voor
reïntegratie, omdat een uitkering alleen nog in situaties van
volledige en onomkeerbare arbeidsongeschiktheid mogelijk is.
Reïntegratie tweede spoor (reïntegratie bij andere werkgever) komt
meer voor naarmate het bedrijf groter is en binnen de branches
overheid (56%), landbouw/industrie/nutsbedrijven (49%), transport/
opslag/ communicatie (49%) en bouwnijverheid (48%). Circa 6% van
de bedrijven regelt dit zelf en 29% besteedt het uit. Daarentegen
wordt reïntegratie eerste spoor vaker zelf geregeld, circa 14% van
de werkgevers regelt deze reïntegratie binnen het bedrijf zelf.
Ongeveer 27% kiest ervoor om dit uit te besteden aan een
reïntegratiedienstverlener.
De trajecten die voornamelijk ingekocht worden voor werknemers
zijn medische begeleiding, gevolgd door arbeidsbemiddeling.
Opvallend is dat verreweg de meeste werkgevers voor deze trajecten
een arbodienst of een verzekeraar inschakelen. Slechts een klein
percentage van de bedrijven schakelt voor een reïntegratietraject
rechtstreeks een reïntegratiebedrijf in. Het reïntegratiebedrijf
dat het meest wordt ingeschakeld is Salto Reïntegratie (14%).
Verder blijkt uit het onderzoek dat circa tweederde van de
werkgevers, die een reïntegratiebedrijf hebben ingeschakeld,
afspraken maakt op basis van een inspanningsverplichting. Daarbij
dient het reïntegratiebedrijf voldoende activiteiten te realiseren
om een herplaatsing te bespoedigen. Circa 16% heeft voornamelijk
afspraken gemaakt op basis van een resultaatverplichting. Bij deze
afspraak is een opdracht pas succesvol uitgevoerd als een
medewerker daadwerkelijk herplaatst is. Bij de overige 24% geldt
een combinatievorm.
Alhoewel dus circa 10% een toename verwacht in de aandacht voor
reïntegratie, blijft het de vraag of dit zal leiden tot een
toename in het aantal klanten voor de reïntegratiebedrijven of
voor de andere reïntegratiedienstverleners zoals verzekeraars en
arbodiensten. Een andere opvallende ontwikkeling is dat circa 10%
van de bedrijven sinds de liberalisering van de arbodiensten juist
reïntegratiebedrijven inschakelen voor arbodienstverlening.
Concluderend kan gezegd worden dat de arbo- en reïntegratiemarkt
nog volop in beweging is.