Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Verbetering openbare verlichting in Amsterdam
22/03/2006 - Het college van B&W heeft het beleidsplan Openbare
Verlichting 2005-2015 vastgesteld om de kwaliteit van de openbare
verlichting in Amsterdam te verbeteren. De openbare verlichting moet
beter aansluiten bij de architectuur en historie van de buurt en de
veiligheid in de stad verhogen. In het plan staat wat de minimaal toe
te passen kwaliteit van de openbare verlichting moet zijn. Het gaat
daarbij om de basiskwaliteit van de lichtkleur, het lichtniveau en de
standaardisatie van modellen masten, armaturen en lampen.
Verantwoordelijk wethouder Maij: "Het is belangrijk dat de openbare
verlichting in de stad goed functioneert. Hoe beter de straten en
wegen verlicht zijn, hoe veiliger men zich voelt. Bovendien draagt dit
plan bij aan een mooier straatbeeld, doordat oude armaturen
geleidelijk worden vervangen door armaturen die passen bij de sfeer
van een buurt.
Vormgeving openbare verlichting
In Amsterdam staan ruim 116.000 lichtmasten met 133.500
verlichtingsarmaturen. Die zijn er in veel verschillende modellen. In
het verleden is vaak onvoldoende nagedacht over de vorm, de kleur en
het materiaalgebruik van deze lichtmasten en armaturen, en of ze
passen in het straatbeeld. In het beleidsplan beveelt de gemeente de
stadsdelen een aantal standaardmodellen lichtmasten en armaturen aan
die qua vormgeving passen bij de architectuur en historie van een
buurt. In bijvoorbeeld 19e-eeuwse wijken, zoals de Staatsliedenbuurt
en de Concertgebouwbuurt, worden de gedecoreerde gietijzeren
lichtmasten met klassiek armatuur aanbevolen. Voor de hele stad is een
staalkaart gemaakt. Hiermee brengt de gemeente het aantal modellen
lichtmasten en armaturen terug. Dit leidt tot een efficiënter beheer
en onderhoud. Bovendien kan de gemeente op grotere schaal
standaardmasten en armaturen inkopen.
Kleur van het licht
Aan de hand van de functie van een gebied worden het lichtniveau en de
kleur van de lampen bepaald. Zo wordt op wegen waar harder dan 50
kilometer per uur wordt gereden geel licht gebruikt met een relatief
hoge verlichtingssterkte die bijdraagt aan de verkeersveiligheid op
deze wegen. Het oranje-gele licht, dat nu in veel woonwijken wordt
gebruikt, wordt vervangen door wit licht met een warme uitstraling.
Dit is conform de aanbevelingen uit het Politiekeurmerk Veilig Wonen
en de landelijke richtlijnen van de Nederlandse Stichting voor
Verlichtingskunde (NSVV). Het wittere licht zorgt voor een hogere mate
van kleurherkenning en draagt bij aan de sociale veiligheid. De
armaturen in de Negen Straatjes in het Centrum en de lantaarnpalen op
de Schellingwouderdijk in Amsterdam-Noord hebben bijvoorbeeld al wit
licht.
Energieverbruik
Het energieverbruik van de openbare verlichting wordt in lijn met het
gemeentelijke milieubeleid teruggebracht door onder meer het gebruik
van betere materialen, zoals energiezuinige lampen. Met een
innovatieve lichttechniek in de vernieuwde grachtenlantaarns kan bij
een relatief laag energieverbruik een hoog verlichtingsniveau worden
gerealiseerd. Hierbij wordt het licht door een reflector, bestaande
uit honderden spiegeltjes, precies naar die plek gestuurd waar het
nodig is.
Leidseplein in de avond