AutoRai

De nieuwe Renault Espace: groots reizen

(3/22/2006)
De Espace is al 20 jaar toonaangevend in het segment van de luxe monospaces. De nieuwe Espace versterkt zijn status in een omgeving met steeds meer concurrentie dankzij een nog altijd modern en expressief design, maar met zachtere lijnen.
De nieuwe Espace herbergt een aangename leefomgeving en is uitgerust met de 2.0 dCi motor, die toonaangevend is in zijn klasse voor wat betreft prestaties en rijplezier, met een vermogen van 150 pk (110 kW) of 175 pk (127 kW) en een roetfilter. Met een nieuwe automatische versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld aan de 3.0 V6 dieselmotor en een aanbod van 4 dieselmotoren en 3 benzinemotoren, beschikt de nieuwe Espace over het meest complete motorenassortiment van het segment. De nieuwe Espace is veelzijdig en functioneel met een modulariteit die verder toegenomen is door de verschuifbare achterstoelen met automatische vergrendeling. De technische uitrusting is uitgebreid ten gunste van de veiligheid en efficiëncy met meesturende bi-xenonkoplampen en het nieuwste Carminat Navigatie- en Communicatiesysteem. De nieuwe Espace is vanaf 24 maart te koop.

Design en leven aan boord: meer elegantie en zachte lijnen De nieuwe Espace heeft een aantal esthetische veranderingen ondergaan en is daarmee nog eleganter en moderner geworden. De vernieuwde grille en bumper geven de voorkant een zachter aanzien in combinatie met nieuwe koplampen met halogeen- of bi-xenonverlichting en een technisch ogende vormgeving. De nieuwe Espace introduceert een bijzondere innovatie in zijn segment: meesturende bi-xenonkoplampen.

Ook aan de achterkant van de nieuwe Espace is het één en ander veranderd. De verlichting van de achterlichten geeft een effect als van dioden en de lichten zelf doen denken aan de lijnen van de grille en het design van de koplampen.

Ook in het interieur heeft de nieuwe Espace een facelift gekregen: alle kleurstellingen zijn veranderd met een sterke neiging naar de antracietkleuren; waarbij de bovenste delen in de auto in donkergrijs zijn uitgevoerd. Het onderste gedeelte van het dashboard en de portierbekleding zijn afhankelijk van de kleurstelling beige of lichtgrijs. In het dashboard en de middenconsole is afhankelijk van de kleurstelling, inlegwerk geïntegreerd. In de nieuwe Espace vinden we veel licht en warmte, waarbij voorrang is gegeven aan comfort en de waarneembare kwaliteit.

Iedere ambiance heeft zijn eigen karakter: eenvoud en antracietkleuren voor de Authentique, gastvrijheid en antraciet en beige voor de Expression, een lichte en gedistingeerde elegantie voor de Privilège en ten slotte absolute luxe met Haircell leder en beukenhouten inlegwerk op de Initiale. Met uitzondering van de onlangs geïntroduceerde Dynamique versie is de nieuwe Espace met alleen maar nieuwe bekledingen leverbaar.

Het luxe karakter van de nieuwe Espace komt nog beter uit dankzij een nieuwe middenconsole en een dashboard dat een nieuwe bovenkant gekregen heeft, met daarin ruimte voor het optionele nieuwe Carminat navigatie- en communicatiesysteem. Het dashboard is vrij van oneffenheden en vormt een geheel met de rest van het interieur, waar de aanwezigheid van technologie met eenvoud en discretie weggewerkt is. Het âgedeeldeâ dashboard is toegankelijk voor alle passagiers en levert goed leesbare rijgegevens en algemene informatie. De ergonomie van de middenconsole is eveneens herzien en omvat nu een afgesloten opbergruimte.

In de nieuwe Espace is de technologie volledig gericht op rijplezier

Vanaf de ambiance Dynamique is de nieuwe Espace behalve met bi-xenonverlichting ook leverbaar met meesturende verlichting. Deze functie is een primeur op een monospace uit het topsegment: de koplampen volgen de koers van de auto, wat het comfort en de rijveiligheid ten goede komt. Deze lampen geven een verlichting die bijna twee keer zo sterk is als gewone halogeenlampen en zijn de helft zuiniger in energieverbruik. Bovendien geven ze 90% meer licht in bochten. De lichtmodule wordt gestart als de auto wegrijdt en kan vanaf 7 km/uur meedraaien. Boven de 30 km/uur wordt de lichtbundel hoger gericht voor een beter zicht. De bi-xenonfunctie biedt verlichting die het daglicht benadert en verzekert zowel de functie dimlicht als grootlicht.

De nieuwe Espace is leverbaar met het nieuwe Carminat Navigatie- en Communicatiesysteem. Dit navigatiesysteem maakt gebruik van een handige spraakfunctie en realistische 3D-beelden. Verder werkt het met een 16x9 panoramisch scherm, dat mooi is weggewerkt in het bovenste gedeelte van het vernieuwde dashboard, de Bluetooth-techniek voor mobiele telefoons en een geïntegreerde MP3-compatible CD-wisselaar. Met het navigatiesysteem kunnen drie verschillende routes bekeken worden, waarbij automatisch ingezoomd wordt als er van richting veranderd moet worden en waarbij in real time informatie over het verkeer en de omgeving gegeven wordt. Met de capaciteit van het geheugen (22 landen op één DVD), de reactiesnelheid en de snelle toegang tot de gegevens behoort dit systeem tot de beste op de markt. Dankzij de centrale multimediabediening en de spraakherkenning kan de bestuurder zeer eenvoudig gebruik maken van het navigatiesysteem en zijn mobiele telefoon, zonder zijn aandacht van de weg te hoeven halen. Verder kan hij moeiteloos zijn favoriete muziek regelen met behulp van de knoppen onder het stuurwiel.

Vanaf de Authentique is de nieuwe Espace uitgerust met vertraagde uitschakeling van de koplampen. In de kofferruimte vinden we een nieuwe, zogenaamde âschemerverlichtingâ waarmee de bagage en de vloer beter verlicht worden.

Verder is de nieuwe Espace vanaf de Expression optioneel leverbaar met parkeersensoren vóór. Een ideale aanvulling op de parkeersensoren achter die vanaf de Privilège standaard zijn. De uitrusting van de nieuwe Espace is voor iedere ambiance verder uitgebreid op basis van de elementen die de Espace aantrekkelijk en tot een succes hebben gemaakt; waaronder de automatische parkeerrem, de regen- en lichtsensor, de tankklep met geïntegreerde tankdop, de automatische portiervergrendeling bij het wegrijden en de individuele knoppen voor de airconditioning.

Ten slotte biedt de nieuwe Espace als accessoire een geïntegreerd DVD-systeem met twee schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen.

Gastvrij, veelzijdig en comfortabel

In de nieuwe Espace kent de modulariteit geen grenzen dankzij de verschuifbare achterstoelen met automatische vergrendeling, neerklapbare rugleuning en geïntegreerde veiligheidsgordel. De stoelen kunnen in een handomdraai worden geplaatst en bieden de voordelen van een volledig platte vloer en een goede toegang tot de derde stoelrij. Met een volledig neergeklapte rugleuning vormt iedere stoel een tafeltje. Aan iedere passagier in de nieuwe Espace is bijzonder veel aandacht besteed: naast de handige opbergruimten, ook op de derde stoelrij, is het thermische comfort persoonlijk te regelen. Met in totaal 14 luchtuitstroomopeningen in de auto is er vóór en achter aparte bediening van de airconditioning, die links en rechts apart in te stellen is, optioneel leverbaar ter verbetering van het systeem. De airconditioning wordt geregeld op basis van de gegevens van verschillende sensoren: buitentemperatuur en âluchtvochtigheid, zonnestraling en vervuilingsgraad bij de entree van de verwarmingsunit. De innovatieve plaatsing van het systeem in de vloer zorgt voor een betere luchtverdeling en dus voor meer thermisch comfort. In het dashboard van de nieuwe Espace is veel vrijgekomen ruimte benut in de vorm van opbergmogelijkheden.

Door de enorme voorruit, de uiterst dunne sponningen en de tot de verticaal geplaatste achterlichten uitgestrekte achterruit profiteren de inzittenden op alle zitplaatsen volop van het glasoppervlak van 5,26 m2 van de nieuwe Espace. Renault speelt zoals altijd met licht door het grootste glazen schuifdak van de markt aan te bieden met een oppervlak van 2,16 m2. Een hard en elektrisch bedienbaar zonnescherm garandeert een uitstekende akoestische en thermische isolatie.

Dit scherm is ook leverbaar voor het vaste glazen dak. Renault biedt ook de nieuwe Espace in twee versies aan: De Grand Espace is 20 cm langer en heeft 190 liter meer bagageruimte. In de configuratie met 2 zitplaatsen heeft de nieuwe Espace daarmee een maximaal volume van 3.050 liter.

Een goed chassis en krachtige motoren

De nieuwe Espace biedt een ruim assortiment benzine- en dieselmotoren: drie benzinemotoren en vier Common Rail dieselmotoren met 4 of 6 cilinders en gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische versnellingsbak met 5 of 6 versnellingen en sequentiële bediening.

Het pronkstuk van het merk, de nieuwe 2.0 dCi motor, doet nu ook zijn intrede op de nieuwe Espace. Deze nieuwe motor met een cilinderinhoud van 1.995 cm3 (M9R) is voortgekomen uit de samenwerking tussen Renault en Nissan en beschikt over de allernieuwste technieken die momenteel op de dieselmarkt worden toegepast: piëzo-elektrische verstuivers, een gemeenschappelijke inspuitbuis van 1.600 bar, een turbo met variabele geometrie en de allernieuwste verbrandingskamer. De 2.0 dCi motor is krachtig, stil, zuinig en schoon en beschikt over een rendement dat tot de beste in zijn klasse behoort. Hij is gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze motor wordt voor het eerst ook aangeboden met een roetfilter voor beide versies. De 2.0 dCi 150 pk (110 kW) versie ontwikkelt 340 Nm vanaf 2.000 t/min, waarmee de nieuwe Espace tot de beste in zijn klasse behoort met een recordverbruik van slechts 7,4 l/100 km bij gecombineerd gebruik. De 175 pk (127 kW) versie met 360 Nm vanaf 1.750 t/min stelt de nieuwe Espace in staat om in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/uur op te trekken. Deze bijzonder stille en zuinige motor loopt lekker soepel en trekt door tot meer dan 5.000 t/min. De nieuwe Espace houdt als beste in zijn klasse rekening met het milieu met een CO -uitstoot van 200 g/km bij gecombineerd gebruik.

De 6 cilinder 3.0 dCi dieselmotor heeft een ruim vermogen van 180 pk (133 kW) bij 4.400 t/min en een koppel dat met 50 Nm verhoogd is dankzij een aanpassing van de inspuiting en dat nu uitkomt op 400 Nm vanaf 1.800 t/min. De turbo met variabele geometrie (multilamellen) zorgt voor een nauwkeuriger werking in de tussenliggende fasen en een optimale vullingsgraad van de motor over het hele gebruiksbereik.

De motor wordt gekoppeld aan een nieuwe pro-actieve 6-trapsautomaat met sequentiële bediening (SU4). Deze versnellingsbak is reeds bekend op de Europese markt en vergroot het rijplezier van de V6 3.0 dCi motor in combinatie met gebruiksgemak en een beperkt brandstofverbruik (9,4 l/100 km bij gecombineerd gebruik). De nieuwe versnellingsbak verbetert tevens het terugschakelen als er stevig geremd wordt en zorgt ervoor dat de versnelling ingeschakeld blijft als het pedaal snel losgelaten wordt. Met de sequentiële bediening kan de bestuurder ook zelf schakelen. De 3.0 dCi 180 pk is medio juni 2006 leverbaar.

De 4 cilinder 2.2 dCi 16V motor verleent de nieuwe Espace een hoge mate aan rijcomfort. Deze motor wordt geleverd met een pro-actieve 5-trapsautomaat en 140 pk (102 kW) met roetfilter.

Als instapversie is er de 1.9 dCi motor met een vermogen van 120 pk (88 kW) bij 4.000 t/min en een maximaal koppel van 270 Nm vanaf 2.000 t/min. Met een brandstofverbruik van 6,7 l/100 km bij gecombineerd gebruik volgens Europese richtlijnen en een brandstoftank van 83 liter garandeert de nieuwe Espace 1.9 dCi een brandstofbereik van bijna 1.240 km. Deze motor is leverbaar met een 6-versnellingsbak.

De 3.5 V6 24 kleppen benzinemotor (V4Y) komt voort uit de Renault-Nissan Alliantie en combineert vermogen in de hoge toerentalgebieden (245 pk / 177 kW bij 6.000 t/min) met koppel in de lage toerentalgebieden: 85% van het koppel is beschikbaar vanaf
1.200 t/min (maximaal koppel van 330 Nm bij 3.600 t/min). Met een acceleratievermogen van 0 tot 100 km/uur in 8,1 seconden en de 1.000 m vanuit staande start in 28,7 seconden, bevestigt de nieuwe Espace zijn ambitie als âgrande routièreâ. In combinatie met de automatische 5-versnellingsbak met sequentiële bediening bereikt deze versie een topsnelheid van 225 km/uur.

De 4 cilinder 2.0 16V turbomotor (F4Rt) profiteert van een constant koppel van 270 Nm over een ruim bereik vanaf 2.000 t/min in combinatie met een comfortabel vermogen van 170 pk (125 kW) bij 5.000 t/min dankzij de toepassing van een Twin Scroll turbo met dubbele inlaat. De compressieverhouding is hoog voor een turbomotor (9,5 :1) en staat garant voor een beter rendement en een lagere uitstoot. De toename van het koppel in de lagere toerentalgebieden, dat daarmee verkregen wordt, heeft het mogelijk gemaakt om de versnellingen te verlengen en dus het brandstofverbruik omlaag te brengen.

De 2.0 16V motor (F4R) heeft een vermogen van 140 pk bij 5.500 t/min en een koppel van 191 Nm vanaf 3.750 t/min. Deze motor maakt gebruik van variabele nokkenastiming met een nokkenasverstelmechanisme dat twee werkingstypes toelaat: een eerste kleppendiagram wordt gebruikt bij een stationair toerental of bij gedeeltelijke belasting in de tussenliggende toerentalgebieden of bij hoge toerentallen om het maximale vermogen te bereiken, terwijl het tweede kleppendiagram een grotere overlap tussen de inlaat en de uitlaat mogelijk maakt. Deze overlapping zorgt ervoor dat het koppel met 5 tot 10 Nm is toegenomen.

Rijgedrag uit het boekje

Met het oog op het rijgedrag is de voortrein van het type MacPherson aangepast aan de architectuur van een monospace. Vanaf de tussenliggende prijsklassen biedt de variabele stuurbekrachtiging in combinatie met een aanzienlijke transversale stijfheid van de voortrein een uitstekende stabiliteit van de nieuwe Espace. Het filtersysteem combineert een grote flexibiliteit van de scharnierbevestigingen met een efficiënte filtering van de lage trillingsfrequenties, wat garant staat voor comfort en geluiddemping en een uitstekende rijprecisie. De nieuwe Espace profiteert nog altijd van het gepatenteerde concept van de âdempende lamelâ (Multi Layer Energy Absorber), een onderdeel bestaande uit meerdere lagen dat de trillingen, afkomstig van de motor absorbeert voordat ze de constructie van de auto bereiken.

Bij de achtertrein verzekert de draaibare achteras met getrokken draagarmen van zeer sterk staal en een panhardstang naast een opvallende compactheid ook een goede verhouding tussen comfort en rijgedrag en maakt hij een platte en functionele vloer mogelijk. De achtertrein, die losgekoppeld is van het chassis, filtert op efficiënte wijze de trillingen die veroorzaakt worden door het rijden en is geschikt voor de zware lasten die gepaard gaan met bepaalde vormen van gebruik van de auto.

De prestaties worden compleet gemaakt door de toepassing van schokdemper/veer-combinaties met variabele veerkarakteristieken die afhankelijk zijn van de belasting en de carrosseriehoogte.

Op het gebied van de actieve veiligheid is de nieuwe Espace standaard uitgerust met geventileerde remschijven vóór met een diameter van 308 en 324 mm en met massieve schijven van 300 mm achter. Verder is hij standaard uitgerust met ABS, noodstopbekrachtiging gekoppeld aan de elektronische remkrachtverdeler (EBV), en het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) met onderstuurcontrole. In noodsituaties past dit systeem het motormanagement aan en worden één of meerdere wielen afgeremd om de stabiliteit van de auto te herstellen en de juiste koers weer terug te vinden. Daarnaast is de nieuwe Espace voorzien van antislipregeling (ASR), een systeem dat het wegrijden vergemakkelijkt op wegen waarop de auto weinig grip heeft.

De nieuwe Espace biedt het beste passieve veiligheidsniveau op alle zitplaatsen. Voor de structurele delen van de carrosserie is zeer sterk staal gebruikt dat, in geval van een aanrijding, meer energie kan opnemen. Paddings beschermen de passagiers op plaatsen waar ze in geval van een aanrijding verwond zouden kunnen worden; in het onderste gedeelte van het dashboard en in de portieren, in combinatie met aluminium portierbalken.

De nieuwe Espace beschikt over maximaal acht airbags die de kans op verwondingen beperken. Deze airbags zijn gekoppeld aan het verbeterde anti-duiksysteem op alle zitplaatsen. Het Renault SRP-beschermingssysteem op de voorstoelen bestaat uit spankrachtbegrenzers, een dubbele gordelspanner en de nieuwste hoofdsteunen. De achterstoelen zijn voorzien van bevestigingspunten voor het Isofix-systeem en beschikken verder over geïntegreerde 3-puntsgordels met spankrachtbegrenzer. De nieuwe Espace behoort tot de acht Renaults die vijf sterren hebben behaald bij de Euro NCAP crashtests.

Ten slotte kan de nieuwe Espace als accessoire uitgerust worden met kinderhoofdsteunen. Met een gerust hart met het hele gezin op reis vormt geen probleem want de Nieuwe Espace blijft op het gebied van actieve en passieve veiligheid toonaangevend in zijn klasse.

20 jaar aan de top

De Espace vertegenwoordigt 4,63% van het totale S-segment (265.570 stuks in 2005) in West-Europa, alle merken en carrosserieën inbegrepen. Met 48.877 kentekenregistraties in het afgelopen jaar heeft de Espace een marktaandeel van 18,5% van de S-monospaces, wat zijn leidersrol nog eens bevestigt.

De Espace was al de best verkochte monospace in de topklasse. De vernieuwingen zorgen ervoor dat hij alles in zich heeft om dat te blijven.

Twintig jaar na de introductie in 1984 is de miljoenste Espace verkocht.

De nieuwe Espace wordt geassembleerd in de fabriek in Sandouville (Frankrijk), waar drie verschillende modellen uit de topklasse van Renault geproduceerd worden (Laguna, Vel Satis en Espace), en had een startinvestering van 121 miljoen euro nodig.

Milieu

De nieuwe Espace beschikt niet alleen over een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot voor de nieuwe 2.0 dCi motoren, maar maakt ook dankbaar gebruik van de troeven van de Espace IV in de vorm van recyclebare materialen die het gewicht van de auto naar beneden brengen. Zo zorgt het aluminium in de portieren en de motorkap ervoor dat er 20 kg bespaard kan worden ten opzichte van dezelfde onderdelen van staal. De zijschermen zijn van Noryl, een materiaal dat na aanrijdingen zijn oorspronkelijke vorm weer aanneemt: een thermoplastisch materiaal dat dankzij zijn blijvende flexibiliteit vervormingen door kleine aanrijdingen beperkt. De achterklep is gemaakt van een thermohardende kunststof (SMC). Door deze technologie kan het gewicht van de auto beperkt worden door gebruik te maken van functies als de bevestigingspunten. Verder zijn de elementen voor de bevestiging van de stoelen op de bodemplaat, zoals de driehoeken van de achterstoelen, en het stuurframe van magnesium gemaakt. Net als andere personenautoâs van Renault is ook de nieuwe Espace voor meer dan 90% van zijn gewicht recyclebaar en is er gebruik gemaakt van gerecyclede materialen.

Introductieaanbod

Tijdens de introductie is de Espace nog aantrekkelijker. Het DVD Navigatie en Communicatiesysteem is tijdelijk leverbaar voor â¬
1.295,- in plaats van ⬠2.695,-. Daarnaast kan de auto voor slechts ⬠495,- worden voorzien van een DVD entertainment systeem, waarbij de beeldschermen in de hoofdsteunen zijn geïntegreerd.

BedrijfsautoRAI.nl