De nieuwe Renault Espace: groots reizen
(3/22/2006)
De Espace is al 20 jaar toonaangevend in het segment van de luxe
monospaces. De nieuwe Espace versterkt zijn status in een omgeving met
steeds meer concurrentie dankzij een nog altijd modern en expressief
design, maar met zachtere lijnen.
De nieuwe Espace herbergt een aangename leefomgeving en is uitgerust
met de 2.0 dCi motor, die toonaangevend is in zijn klasse voor wat
betreft prestaties en rijplezier, met een vermogen van 150 pk (110 kW)
of 175 pk (127 kW) en een roetfilter. Met een nieuwe automatische
versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld aan de 3.0 V6
dieselmotor en een aanbod van 4 dieselmotoren en 3 benzinemotoren,
beschikt de nieuwe Espace over het meest complete motorenassortiment
van het segment. De nieuwe Espace is veelzijdig en functioneel met een
modulariteit die verder toegenomen is door de verschuifbare
achterstoelen met automatische vergrendeling. De technische uitrusting
is uitgebreid ten gunste van de veiligheid en efficiëncy met
meesturende bi-xenonkoplampen en het nieuwste Carminat Navigatie- en
Communicatiesysteem. De nieuwe Espace is vanaf 24 maart te koop.
Design en leven aan boord: meer elegantie en zachte lijnen
De nieuwe Espace heeft een aantal esthetische veranderingen ondergaan
en is daarmee nog eleganter en moderner geworden. De vernieuwde grille
en bumper geven de voorkant een zachter aanzien in combinatie met
nieuwe koplampen met halogeen- of bi-xenonverlichting en een technisch
ogende vormgeving. De nieuwe Espace introduceert een bijzondere
innovatie in zijn segment: meesturende bi-xenonkoplampen.
Ook aan de achterkant van de nieuwe Espace is het één en ander
veranderd. De verlichting van de achterlichten geeft een effect als
van dioden en de lichten zelf doen denken aan de lijnen van de grille
en het design van de koplampen.
Ook in het interieur heeft de nieuwe Espace een facelift gekregen:
alle kleurstellingen zijn veranderd met een sterke neiging naar de
antracietkleuren; waarbij de bovenste delen in de auto in donkergrijs
zijn uitgevoerd. Het onderste gedeelte van het dashboard en de
portierbekleding zijn afhankelijk van de kleurstelling beige of
lichtgrijs. In het dashboard en de middenconsole is afhankelijk van de
kleurstelling, inlegwerk geïntegreerd. In de nieuwe Espace vinden we
veel licht en warmte, waarbij voorrang is gegeven aan comfort en de
waarneembare kwaliteit.
Iedere ambiance heeft zijn eigen karakter: eenvoud en antracietkleuren
voor de Authentique, gastvrijheid en antraciet en beige voor de
Expression, een lichte en gedistingeerde elegantie voor de Privilège
en ten slotte absolute luxe met Haircell leder en beukenhouten
inlegwerk op de Initiale. Met uitzondering van de onlangs
geïntroduceerde Dynamique versie is de nieuwe Espace met alleen maar
nieuwe bekledingen leverbaar.
Het luxe karakter van de nieuwe Espace komt nog beter uit dankzij een
nieuwe middenconsole en een dashboard dat een nieuwe bovenkant
gekregen heeft, met daarin ruimte voor het optionele nieuwe Carminat
navigatie- en communicatiesysteem. Het dashboard is vrij van
oneffenheden en vormt een geheel met de rest van het interieur, waar
de aanwezigheid van technologie met eenvoud en discretie weggewerkt
is. Het âgedeeldeâ dashboard is toegankelijk voor alle passagiers en
levert goed leesbare rijgegevens en algemene informatie. De ergonomie
van de middenconsole is eveneens herzien en omvat nu een afgesloten
opbergruimte.
In de nieuwe Espace is de technologie volledig gericht op rijplezier
Vanaf de ambiance Dynamique is de nieuwe Espace behalve met
bi-xenonverlichting ook leverbaar met meesturende verlichting. Deze
functie is een primeur op een monospace uit het topsegment: de
koplampen volgen de koers van de auto, wat het comfort en de
rijveiligheid ten goede komt. Deze lampen geven een verlichting die
bijna twee keer zo sterk is als gewone halogeenlampen en zijn de helft
zuiniger in energieverbruik. Bovendien geven ze 90% meer licht in
bochten. De lichtmodule wordt gestart als de auto wegrijdt en kan
vanaf 7 km/uur meedraaien. Boven de 30 km/uur wordt de lichtbundel
hoger gericht voor een beter zicht. De bi-xenonfunctie biedt
verlichting die het daglicht benadert en verzekert zowel de functie
dimlicht als grootlicht.
De nieuwe Espace is leverbaar met het nieuwe Carminat Navigatie- en
Communicatiesysteem. Dit navigatiesysteem maakt gebruik van een
handige spraakfunctie en realistische 3D-beelden. Verder werkt het met
een 16x9 panoramisch scherm, dat mooi is weggewerkt in het bovenste
gedeelte van het vernieuwde dashboard, de Bluetooth-techniek voor
mobiele telefoons en een geïntegreerde MP3-compatible CD-wisselaar.
Met het navigatiesysteem kunnen drie verschillende routes bekeken
worden, waarbij automatisch ingezoomd wordt als er van richting
veranderd moet worden en waarbij in real time informatie over het
verkeer en de omgeving gegeven wordt. Met de capaciteit van het
geheugen (22 landen op één DVD), de reactiesnelheid en de snelle
toegang tot de gegevens behoort dit systeem tot de beste op de markt.
Dankzij de centrale multimediabediening en de spraakherkenning kan de
bestuurder zeer eenvoudig gebruik maken van het navigatiesysteem en
zijn mobiele telefoon, zonder zijn aandacht van de weg te hoeven
halen. Verder kan hij moeiteloos zijn favoriete muziek regelen met
behulp van de knoppen onder het stuurwiel.
Vanaf de Authentique is de nieuwe Espace uitgerust met vertraagde
uitschakeling van de koplampen. In de kofferruimte vinden we een
nieuwe, zogenaamde âschemerverlichtingâ waarmee de bagage en de vloer
beter verlicht worden.
Verder is de nieuwe Espace vanaf de Expression optioneel leverbaar met
parkeersensoren vóór. Een ideale aanvulling op de parkeersensoren
achter die vanaf de Privilège standaard zijn. De uitrusting van de
nieuwe Espace is voor iedere ambiance verder uitgebreid op basis van
de elementen die de Espace aantrekkelijk en tot een succes hebben
gemaakt; waaronder de automatische parkeerrem, de regen- en
lichtsensor, de tankklep met geïntegreerde tankdop, de automatische
portiervergrendeling bij het wegrijden en de individuele knoppen voor
de airconditioning.
Ten slotte biedt de nieuwe Espace als accessoire een geïntegreerd
DVD-systeem met twee schermen in de hoofdsteunen van de voorstoelen.
Gastvrij, veelzijdig en comfortabel
In de nieuwe Espace kent de modulariteit geen grenzen dankzij de
verschuifbare achterstoelen met automatische vergrendeling,
neerklapbare rugleuning en geïntegreerde veiligheidsgordel. De
stoelen kunnen in een handomdraai worden geplaatst en bieden de
voordelen van een volledig platte vloer en een goede toegang tot de
derde stoelrij. Met een volledig neergeklapte rugleuning vormt iedere
stoel een tafeltje. Aan iedere passagier in de nieuwe Espace is
bijzonder veel aandacht besteed: naast de handige opbergruimten, ook
op de derde stoelrij, is het thermische comfort persoonlijk te
regelen. Met in totaal 14 luchtuitstroomopeningen in de auto is er
vóór en achter aparte bediening van de airconditioning, die links en
rechts apart in te stellen is, optioneel leverbaar ter verbetering van
het systeem. De airconditioning wordt geregeld op basis van de
gegevens van verschillende sensoren: buitentemperatuur en
âluchtvochtigheid, zonnestraling en vervuilingsgraad bij de entree van
de verwarmingsunit. De innovatieve plaatsing van het systeem in de
vloer zorgt voor een betere luchtverdeling en dus voor meer thermisch
comfort. In het dashboard van de nieuwe Espace is veel vrijgekomen
ruimte benut in de vorm van opbergmogelijkheden.
Door de enorme voorruit, de uiterst dunne sponningen en de tot de
verticaal geplaatste achterlichten uitgestrekte achterruit profiteren
de inzittenden op alle zitplaatsen volop van het glasoppervlak van
5,26 m2 van de nieuwe Espace. Renault speelt zoals altijd met licht
door het grootste glazen schuifdak van de markt aan te bieden met een
oppervlak van 2,16 m2. Een hard en elektrisch bedienbaar zonnescherm
garandeert een uitstekende akoestische en thermische isolatie.
Dit scherm is ook leverbaar voor het vaste glazen dak. Renault biedt
ook de nieuwe Espace in twee versies aan: De Grand Espace is 20 cm
langer en heeft 190 liter meer bagageruimte. In de configuratie met 2
zitplaatsen heeft de nieuwe Espace daarmee een maximaal volume van
3.050 liter.
Een goed chassis en krachtige motoren
De nieuwe Espace biedt een ruim assortiment benzine- en dieselmotoren:
drie benzinemotoren en vier Common Rail dieselmotoren met 4 of
6 cilinders en gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of
een automatische versnellingsbak met 5 of 6 versnellingen en
sequentiële bediening.
Het pronkstuk van het merk, de nieuwe 2.0 dCi motor, doet nu ook zijn
intrede op de nieuwe Espace. Deze nieuwe motor met een cilinderinhoud
van 1.995 cm3 (M9R) is voortgekomen uit de samenwerking tussen Renault
en Nissan en beschikt over de allernieuwste technieken die momenteel
op de dieselmarkt worden toegepast: piëzo-elektrische verstuivers,
een gemeenschappelijke inspuitbuis van 1.600 bar, een turbo met
variabele geometrie en de allernieuwste verbrandingskamer. De 2.0 dCi
motor is krachtig, stil, zuinig en schoon en beschikt over een
rendement dat tot de beste in zijn klasse behoort. Hij is gekoppeld
aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze motor wordt voor het
eerst ook aangeboden met een roetfilter voor beide versies. De
2.0 dCi 150 pk (110 kW) versie ontwikkelt 340 Nm vanaf 2.000 t/min,
waarmee de nieuwe Espace tot de beste in zijn klasse behoort met een
recordverbruik van slechts 7,4 l/100 km bij gecombineerd gebruik. De
175 pk (127 kW) versie met 360 Nm vanaf 1.750 t/min stelt de nieuwe
Espace in staat om in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/uur op
te trekken. Deze bijzonder stille en zuinige motor loopt lekker soepel
en trekt door tot meer dan 5.000 t/min. De nieuwe Espace houdt als
beste in zijn klasse rekening met het milieu met een CO -uitstoot
van 200 g/km bij gecombineerd gebruik.
De 6 cilinder 3.0 dCi dieselmotor heeft een ruim vermogen van 180 pk
(133 kW) bij 4.400 t/min en een koppel dat met 50 Nm verhoogd is
dankzij een aanpassing van de inspuiting en dat nu uitkomt op 400 Nm
vanaf 1.800 t/min. De turbo met variabele geometrie (multilamellen)
zorgt voor een nauwkeuriger werking in de tussenliggende fasen en een
optimale vullingsgraad van de motor over het hele gebruiksbereik.
De motor wordt gekoppeld aan een nieuwe pro-actieve 6-trapsautomaat
met sequentiële bediening (SU4). Deze versnellingsbak is reeds bekend
op de Europese markt en vergroot het rijplezier van de V6 3.0 dCi
motor in combinatie met gebruiksgemak en een beperkt brandstofverbruik
(9,4 l/100 km bij gecombineerd gebruik). De nieuwe versnellingsbak
verbetert tevens het terugschakelen als er stevig geremd wordt en
zorgt ervoor dat de versnelling ingeschakeld blijft als het pedaal
snel losgelaten wordt. Met de sequentiële bediening kan de bestuurder
ook zelf schakelen. De 3.0 dCi 180 pk is medio juni 2006 leverbaar.
De 4 cilinder 2.2 dCi 16V motor verleent de nieuwe Espace een hoge
mate aan rijcomfort. Deze motor wordt geleverd met een pro-actieve
5-trapsautomaat en 140 pk (102 kW) met roetfilter.
Als instapversie is er de 1.9 dCi motor met een vermogen van 120 pk
(88 kW) bij 4.000 t/min en een maximaal koppel van 270 Nm vanaf
2.000 t/min. Met een brandstofverbruik van 6,7 l/100 km bij
gecombineerd gebruik volgens Europese richtlijnen en een brandstoftank
van 83 liter garandeert de nieuwe Espace 1.9 dCi een brandstofbereik
van bijna 1.240 km. Deze motor is leverbaar met een 6-versnellingsbak.
De 3.5 V6 24 kleppen benzinemotor (V4Y) komt voort uit de
Renault-Nissan Alliantie en combineert vermogen in de hoge
toerentalgebieden (245 pk / 177 kW bij 6.000 t/min) met koppel in de
lage toerentalgebieden: 85% van het koppel is beschikbaar vanaf
1.200 t/min (maximaal koppel van 330 Nm bij 3.600 t/min). Met een
acceleratievermogen van 0 tot 100 km/uur in 8,1 seconden en de 1.000 m
vanuit staande start in 28,7 seconden, bevestigt de nieuwe Espace zijn
ambitie als âgrande routièreâ. In combinatie met de automatische
5-versnellingsbak met sequentiële bediening bereikt deze versie een
topsnelheid van 225 km/uur.
De 4 cilinder 2.0 16V turbomotor (F4Rt) profiteert van een constant
koppel van 270 Nm over een ruim bereik vanaf 2.000 t/min in combinatie
met een comfortabel vermogen van 170 pk (125 kW) bij 5.000 t/min
dankzij de toepassing van een Twin Scroll turbo met dubbele inlaat. De
compressieverhouding is hoog voor een turbomotor (9,5 :1) en staat
garant voor een beter rendement en een lagere uitstoot. De toename van
het koppel in de lagere toerentalgebieden, dat daarmee verkregen
wordt, heeft het mogelijk gemaakt om de versnellingen te verlengen en
dus het brandstofverbruik omlaag te brengen.
De 2.0 16V motor (F4R) heeft een vermogen van 140 pk bij 5.500 t/min
en een koppel van 191 Nm vanaf 3.750 t/min. Deze motor maakt gebruik
van variabele nokkenastiming met een nokkenasverstelmechanisme dat
twee werkingstypes toelaat: een eerste kleppendiagram wordt gebruikt
bij een stationair toerental of bij gedeeltelijke belasting in de
tussenliggende toerentalgebieden of bij hoge toerentallen om het
maximale vermogen te bereiken, terwijl het tweede kleppendiagram een
grotere overlap tussen de inlaat en de uitlaat mogelijk maakt. Deze
overlapping zorgt ervoor dat het koppel met 5 tot 10 Nm is toegenomen.
Rijgedrag uit het boekje
Met het oog op het rijgedrag is de voortrein van het type MacPherson
aangepast aan de architectuur van een monospace. Vanaf de
tussenliggende prijsklassen biedt de variabele stuurbekrachtiging in
combinatie met een aanzienlijke transversale stijfheid van de
voortrein een uitstekende stabiliteit van de nieuwe Espace. Het
filtersysteem combineert een grote flexibiliteit van de
scharnierbevestigingen met een efficiënte filtering van de lage
trillingsfrequenties, wat garant staat voor comfort en geluiddemping
en een uitstekende rijprecisie. De nieuwe Espace profiteert nog altijd
van het gepatenteerde concept van de âdempende lamelâ (Multi Layer
Energy Absorber), een onderdeel bestaande uit meerdere lagen dat de
trillingen, afkomstig van de motor absorbeert voordat ze de
constructie van de auto bereiken.
Bij de achtertrein verzekert de draaibare achteras met getrokken
draagarmen van zeer sterk staal en een panhardstang naast een
opvallende compactheid ook een goede verhouding tussen comfort en
rijgedrag en maakt hij een platte en functionele vloer mogelijk. De
achtertrein, die losgekoppeld is van het chassis, filtert op
efficiënte wijze de trillingen die veroorzaakt worden door het rijden
en is geschikt voor de zware lasten die gepaard gaan met bepaalde
vormen van gebruik van de auto.
De prestaties worden compleet gemaakt door de toepassing van
schokdemper/veer-combinaties met variabele veerkarakteristieken die
afhankelijk zijn van de belasting en de carrosseriehoogte.
Op het gebied van de actieve veiligheid is de nieuwe Espace standaard
uitgerust met geventileerde remschijven vóór met een diameter van
308 en 324 mm en met massieve schijven van 300 mm achter. Verder is
hij standaard uitgerust met ABS, noodstopbekrachtiging gekoppeld aan
de elektronische remkrachtverdeler (EBV), en het Elektronisch
Stabiliteits Programma (ESP) met onderstuurcontrole. In noodsituaties
past dit systeem het motormanagement aan en worden één of meerdere
wielen afgeremd om de stabiliteit van de auto te herstellen en de
juiste koers weer terug te vinden. Daarnaast is de nieuwe Espace
voorzien van antislipregeling (ASR), een systeem dat het wegrijden
vergemakkelijkt op wegen waarop de auto weinig grip heeft.
De nieuwe Espace biedt het beste passieve veiligheidsniveau op alle
zitplaatsen. Voor de structurele delen van de carrosserie is zeer
sterk staal gebruikt dat, in geval van een aanrijding, meer energie
kan opnemen. Paddings beschermen de passagiers op plaatsen waar ze in
geval van een aanrijding verwond zouden kunnen worden; in het onderste
gedeelte van het dashboard en in de portieren, in combinatie met
aluminium portierbalken.
De nieuwe Espace beschikt over maximaal acht airbags die de kans op
verwondingen beperken. Deze airbags zijn gekoppeld aan het verbeterde
anti-duiksysteem op alle zitplaatsen. Het Renault
SRP-beschermingssysteem op de voorstoelen bestaat uit
spankrachtbegrenzers, een dubbele gordelspanner en de nieuwste
hoofdsteunen. De achterstoelen zijn voorzien van bevestigingspunten
voor het Isofix-systeem en beschikken verder over geïntegreerde
3-puntsgordels met spankrachtbegrenzer. De nieuwe Espace behoort tot
de acht Renaults die vijf sterren hebben behaald bij de Euro NCAP
crashtests.
Ten slotte kan de nieuwe Espace als accessoire uitgerust worden met
kinderhoofdsteunen. Met een gerust hart met het hele gezin op reis
vormt geen probleem want de Nieuwe Espace blijft op het gebied van
actieve en passieve veiligheid toonaangevend in zijn klasse.
20 jaar aan de top
De Espace vertegenwoordigt 4,63% van het totale S-segment
(265.570 stuks in 2005) in West-Europa, alle merken en carrosserieën
inbegrepen. Met 48.877 kentekenregistraties in het afgelopen jaar
heeft de Espace een marktaandeel van 18,5% van de S-monospaces, wat
zijn leidersrol nog eens bevestigt.
De Espace was al de best verkochte monospace in de topklasse. De
vernieuwingen zorgen ervoor dat hij alles in zich heeft om dat te
blijven.
Twintig jaar na de introductie in 1984 is de miljoenste Espace
verkocht.
De nieuwe Espace wordt geassembleerd in de fabriek in Sandouville
(Frankrijk), waar drie verschillende modellen uit de topklasse van
Renault geproduceerd worden (Laguna, Vel Satis en Espace), en had een
startinvestering van 121 miljoen euro nodig.
Milieu
De nieuwe Espace beschikt niet alleen over een laag brandstofverbruik
en een lage uitstoot voor de nieuwe 2.0 dCi motoren, maar maakt ook
dankbaar gebruik van de troeven van de Espace IV in de vorm van
recyclebare materialen die het gewicht van de auto naar beneden
brengen. Zo zorgt het aluminium in de portieren en de motorkap ervoor
dat er 20 kg bespaard kan worden ten opzichte van dezelfde onderdelen
van staal. De zijschermen zijn van Noryl, een materiaal dat na
aanrijdingen zijn oorspronkelijke vorm weer aanneemt: een
thermoplastisch materiaal dat dankzij zijn blijvende flexibiliteit
vervormingen door kleine aanrijdingen beperkt. De achterklep is
gemaakt van een thermohardende kunststof (SMC). Door deze technologie
kan het gewicht van de auto beperkt worden door gebruik te maken van
functies als de bevestigingspunten. Verder zijn de elementen voor de
bevestiging van de stoelen op de bodemplaat, zoals de driehoeken van
de achterstoelen, en het stuurframe van magnesium gemaakt. Net als
andere personenautoâs van Renault is ook de nieuwe Espace voor meer
dan 90% van zijn gewicht recyclebaar en is er gebruik gemaakt van
gerecyclede materialen.
Introductieaanbod
Tijdens de introductie is de Espace nog aantrekkelijker. Het DVD
Navigatie en Communicatiesysteem is tijdelijk leverbaar voor â¬
1.295,- in plaats van ⬠2.695,-. Daarnaast kan de auto voor slechts
⬠495,- worden voorzien van een DVD entertainment systeem, waarbij de
beeldschermen in de hoofdsteunen zijn geïntegreerd.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai