Ongekend veel waar voor je geld met nieuwe versie Fiat Croma
(3/22/2006)
Fiat zet de weg omhoog in meerdere opzichten nadrukkelijk voort. Zo
slaat de Fiat Grande Punto niet alleen in ons land geweldig aan, maar
is hij in heel Europa een dermate groot succes dat hij zich na de
eerste maanden van dit jaar op de positie van beste verkocht automodel
van Europa heeft genesteld. Diezelfde trend vind je in de gehele Fiat
modellenlijn terug. In vergelijking met de eerste twee maanden van het
vorige jaar werden er in Europa 19 procent meer Fiats in Europa
verkocht.
Ook de nieuwe Croma levert daar een bijdrage aan. In de eerste maanden
na zijn lancering zijn er al 36.000 van het nieuwe topmodel verkocht.
En ligt uitstekend op koers. Door al die positieve ontwikkelingen
stevent de automobieldivisie van het Fiat concern in 2006 stabiel op
positieve financiële cijfers af. Sterker nog: al in het laatste
kwartaal van vorig jaar werd weer winst gemaakt. Daarbij is van groot
belang dat Fiat ook in de zakelijke markt en de hogere segmenten van
de autowereld meetelt. Een rol die de Croma op het lijf is geschreven.
Topdesigner Giorgetto Giugiaro tekende voor dit compleet nieuwe
concept dat eind vorig jaar werd voorgesteld. Kernpunten van de nieuwe
Croma zijn de innovatieve motoren, de ongekend grote en veelzijdige
interieurruimte en â vanzelfsprekend - de superieure bouwkwaliteit van
de auto.
Met de introductie van de 140 pk sterke Fiat Croma 1.8 16v wordt de
nieuwe business class modellenlijn extra aantrekkelijk voor zakelijke
en veeleisende particuliere rijders. Niet in de laatste plaats door
zijn kostenplaatje: hij is er al vanaf ⬠25.495 en op basis van full
operational lease rij je al vanaf ⬠469,- per maand in de
representatieve en zeer dynamische ruimtelimousine.
De 1.8 16v krachtbron harmonieert perfect met het Fiat Croma concept.
De 140 pk sterke viercilinder staat borg voor zeer levendige
prestaties. De 1.8 benzinemotor wordt gekoppeld aan een vlot werkende
handgeschakelde 5-versnellingsbak. Zo laat hij een imposante
topsnelheid van 206 km/h noteren en accelereert deze Croma-uitvoering
in tien tellen naar de 100 km per uur. Daarbij komt dat hij zeer
efficiënt met de brandstof omspringt.
De Croma 1.8 16v vraagt in de zogenaamde gecombineerde cyclus een
keurige 7,5 liter op 100 kilometer. Omgerekend 1 op 13,3. En dat is
geen theoretische waarde, maar een verbruik dat in praktijk ook heel
goed haalbaar is.
Naast de voordelen van zijn zeer verfijnde aandrijving, verwent de
nieuwe Fiat Croma zijn rijders met een meer dan riante
interieurruimte. Ook voor vijf volwassenen is het nog altijd prima
toeven. En er blijft dan altijd meer dan voldoende bagageruimte over.
Juist die veelzijdigheid is een zeer belangrijke troefkaart.
De Fiat Croma is 4,75 meter lang, 1,77 meter breed en 1,60 meter hoog.
Zijn wielbasis meet een fikse 270 centimeter. Vooral die grote
wielbasis en een hoogte die ongeveer 10 centimeter boven de
gebruikelijke afmetingen ligt, gaven Giugiaro letterlijk en figuurlijk
de ruimte om een cabine van recordformaat te creëren. De Croma
behoort tot de ruimste autoâs in zijn klasse.
Ook aan allerlei praktische details is veel aandacht besteed. Dankzij
de vlakke vloer, de lage dorpels en de hoog geplaatste zitvlakken van
de comfortstoelen zet de nieuwe Fiat Croma bijvoorbeeld een nieuwe
mijlpaal op het gebied van de toegankelijkheid van het interieur.
Zowel de bestuurder als passagiers stappen als het ware âhorizontaal
inâ.
De uitzonderlijk grote cabine staat bovendien borg voor een
uitstekende zitpositie en plezierig veel hoofd- en beenruimte. De
afstand tussen de beide zitrijen is onovertroffen. Het comfort gevoel
wordt extra versterkt door de hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte
materialen en -afwerking.
Verborgen bagagevak
Als gezegd: ook achterin is de Croma ruim bemeten. In standaard
opstelling meet de bagageruimte 500 liter en dat is naar behoefte uit
te breiden tot een inhoud van maarliefst 1.610 liter. In een aantal
uitvoeringen kan ook de rechter voorstoel voorover worden geklapt,
zodat een laadlengte van maximaal 270 centimeter ontstaat. De
bagageruimte kent een vernuftig modulair systeem: het biedt de
mogelijkheid een geheel vlakke laadvloer te creëren, waarbijl meteen
een verborgen bagagevak onder de vloer ontstaat. Ideaal voor een
cameratas, laptop of handtas die liefst onzichtbaar moet worden
opgeborgen.
Het hoogwaardige Croma-onderstel is zeer comfortabel, maar garandeert
tegelijkertijd een voortreffelijke stabiliteit en bochtvastheid.
Dynamiek wordt een Italiaan met de paplepel ingegeven. Bij de vooras
is een nieuwe generatie van het beproefde McPherson systeem toegepast
en achter krijgt de Croma een fraaie Multilink wielophanging mee. De
wielbewegingen worden aan beide zijden door een viervoudige
wielgeleiding optimaal beheerst. In combinatie met het zeer stijve
koetswerk en de snelheidsafhankelijk werkende elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging staat het borg voor een zeer precies te beheersen
weggedrag.
Maximale veiligheid
Met de actieve en passieve veiligheid van de Croma is het uitstekend
gesteld. Naast geavanceerde (standaard gemonteerde!) technieken als
ABS, EBD (elektronisch remkracht verdeling) is Fiats Comfort Wagon
bijvoorbeeld altijd voorzien van zeven airbags. Waaronder een die de
onderbenen van de bestuurder beschermt, een zogenaamde knie-airbag.
Heel bijzonder in deze klasse. In de toonaangevende EuroNCAP crashtest
behaalde de Fiat Croma onlangs de maximale score van vijf sterren. ESP
(elektronische stabiliteitsregeling) is standaard op alle versies
behalve de 1.8 16v en 1.9 JTD 120 pk.
De Croma 1.8 16v kent een âvanafâ prijs van ⬠25.495,- (Active) en de
autokoper zal zeker merken dat voor dat zeer scherpe bedrag ongekend
veel auto voor het geld biedt. Vooral met het oog op de zakelijke
rijders biedt Fiat de maatwerkoplossing Croma Business Connect aan.
Standaard onder andere opgewaardeerd met Connect Navigatie, een GSM
telefoonmodule en parkeersensoren. Met ⬠28.995,- is hij indien
mogelijk nog aantrekkelijker gepositioneerd.
Scherpe leasetarieven
In de zakelijke markt ligt het accent vanzelfsprekend meer op de
leasetarieven. Ook daarbij komt de Croma sterk voor de dag. Door de
voorspelde hoge restwaarde en het vertrouwen dat de nieuwe Fiat in de
leasewereld inboezemt, is ook dat uitstekend geregeld. Overigens zijn
de analyses daarvoor onder andere uitgevoerd door het gerenommeerde
instituut Eurotaxolyslager. Zijn concluderen dat de te verwachten
restwaarde van de Croma boven die van de meerderheid van zijn
concurrenten zal liggen. Dat stelt de leasemaatschappijen op hun beurt
in staat om âscherpâ te calculeren. Full operational leasing van een
Croma 1.8 16v Active kost via Fiat Financial Solutions bijvoorbeeld
slechts ⬠469,- (excl. BTW) per maand^*. Financial lease is al
mogelijk vanaf ⬠369,- per maand. Meer informatie over onderwerpen
als financieringen en leasing zijn te vinden op de website
www.fiatfinancialsolutions.nl.
*Full operational lease, vanaf-prijzen:
Fiat Croma 1.8 16v Active ⬠469,- excl. BTW per maand op basis van 60
maanden, 20.000 km per jaar en 75 procent No-Claim
verzekeringskorting.
Fiat Croma 1.9 MultiJet 8v 120 pk Active ⬠579,- excl. BTW per maand
op basis van 60 maanden, 20.000 km per jaar en 75% No-Claim
verzekeringskorting.
Genoemde tarieven zijn inclusief de volgende componenten:
- rente / afschrijving / administratiekosten
- verzekering WA / Casco / Inzittenden (bij 75% No-Claim)
- houderschapsbelasting
- reparatie / onderhoud / banden/ APK
- 24-uurs hulpverlening in binnen- en buitenland
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai