Mkb onder druk door prijsdumping grootbedrijf

De zaak

Onderzoek De Zaak toont aan:

Mkb onder druk door prijsdumping grootbedrijf

Prijsdumping treft het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. In bijna alle sectoren hebben kleine bedrijven last van prijsdumping door het grootbedrijf.

Dit blijkt uit onderzoek van De Zaak in samenwerking met marktonderzoeksbureau De Vos & Jansen. De belangrijkste enquêteresultaten worden 22 maart gepubliceerd in tijdschrift De Zaak, het grootste vakblad voor het mkb.

Van de ruim 200 ondervraagde ondernemers zegt 35% last te ondervinden van prijsdumping door grote bedrijven. 'In mijn branche is het zo dat de grote bedrijven de kleinere uit de weg willen ruimen,' vat één van de ondervraagden zijn situatie samen. Opvallend is dat de helft van de geënquêteerden tegen ingrijpen van de overheid is op dit gebied, terwijl tegelijkertijd tweederde van de ondervraagden vindt dat de overheid kleine ondernemers te weinig steunt. 'Grote ondernemingen hebben veel profijt van belastingmaatregelen, de kleintjes niet,' aldus een geënquêteerde.

Tegenmaatregelen
Mkb'ers die te maken hebben met prijsdumping, reageren daar verschillend op. Er kan niet echt van een gemeenschappelijke aanpak worden gesproken. Wel komen de meesten met tegenmaatregelen, zoals het verhogen van de service. Slechts een enkeling verlaagt in navolging van de concurrentie de eigen prijzen.

Het onderzoek naar prijsdumping maakt deel uit van een artikel in De Zaak over de positie van de kleine winkelier in de levensmiddelensector. Tweeëneenhalf jaar na het uitbreken van de supermarkt, lijkt er sprake van een stabilisatie van het aantal slachtoffers. In de nieuwste De Zaak vindt u een levendige discussie tussen deskundigen en winkeliers over de beste tactieken om te overleven in een vechtmarkt.

SBP B.V. / De Zaak is een multimediale uitgeverij die onder meer het gelijknamige tijdschrift De Zaak uitgeeft. Dit is het grootste vaktijdschrift voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het verschijnt acht keer per jaar in een oplage van 199.000.

Voor meer informatie over het prijsdumping-onderzoek: Harry Steenkamp, directeur De Zaak. tel. 023 - 553 55 00.
Een gratis exemplaar van het maartnummer van De Zaak aanvragen kan via www.dezaak.nl