Provimi jaarresultaten 2005
Netto resultaat stijgt met 25% naar EUR 47,6 miljoen
Parijs/Rotterdam, 21 maart 2006
Provimi (genoteerd aan de beurs Euronext in Parijs), een van de wereldleiders
op het gebied van diervoeding, kondigt vandaag haar geconsolideerde resultaten
over het jaar 2005 aan.
Bedrijfsresultaat voor incidentele resultaten stijgt 14%
Netto resultaat stijgt 25% naar EUR 47,6 miljoen (2004: EUR 38,2
miljoen)
Voorgesteld dividend van EUR 0,35 per aandeel (2004: EUR 0,21), een
stijging van 67%
Tevens zag de groep een margeverbetering, gedreven door een betere product
mix door stijging in premixen, honden- en kattenvoer en visvoer en een sterkere
positie in opkomende markten, met de acquisitie van Rybflotprom in Rusland en
Pet Hungaria in Hongarije en de ingebruikname van nieuwe fabrieken in
Tsjechië en Brazilië.
Wim Troost CEO van Provimi: Wij zijn erg tevreden met de betere
winstgevendheid in 2005, met een verbeterde product mix die resulteert in een
duidelijke verbetering van de operationele winst. Dit in combinatie met een
aanzienlijke afname van de financieringskosten heeft geleid tot een sterke
verbetering van het netto resultaat. We verwachten de sterke vrije operationele
kasstroom verder te kunnen verbeteren. Provimi zal blijven investeren in
interne en externe groeimogelijkheden.
(In miljoenen euro s) 31/12/2005 31/12/2004 Omzet 1.585,3 1.571,1 + 0,9% Bedrijfsresultaat voor incidentele 95,8 84,1 +13,9% resultaten Bedrijfsresultaat 98,2 94,3 +4.1% Netto financiële lasten -22,3 -32,6 -31,6% Netto resultaat - na 47,6 38,2 +24,6% minderheidsbelangen Winst per aandeel 1,83 1,47 +24,6%De cijfers over 2005 zijn opgesteld op basis van IFRS. De jaarcijfers 2004 zijn herzien op basis van dezelfde normen en kunnen derhalve verschillen van reeds eerder gepubliceerde cijfers.
Omzet
Volume en omzet stegen over de gehele linie met een sterke verbetering van de product mix. De onderliggende volumegroei bedroeg bijna 2% met een sterke groei in premixen, honden- en kattenvoer en visvoer, wat gedeeltelijk teniet werd gedaan door lagere compleet voer volumes.
Provimi heeft besloten haar handelsactiviteiten te reduceren, wat heeft geresulteerd in een afname van de omzet met EUR 105 miljoen, met name in Polen. Daarnaast heeft de omschakeling van compleet voer naar de hogere marge premixen en concentraten, in combinatie met het effect van de lagere grondstofprijzen op de verkoopprijzen geresulteerd in een afname van de omzet in compleet voer. Als gevolg hiervan bedroeg de omzet EUR 1.585,3 miljoen, een stijging van bijna 1% in vergelijking met 2004. Valuta-effecten, met name de Poolse zloty, hadden een positieve impact van EUR 77,2 miljoen en het effect van acquisities en desinvesteringen was per saldo een stijging van de omzet met EUR 14,3 miljoen. Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten
Het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten steeg met 14% naar EUR 95,8 miljoen (2004: EUR 84,1 miljoen). De gestegen marges in Polen en het effect van sterke groei in hogere marge producten zoals premixen, specialiteiten en honden- en kattenvoer droegen bij aan dit resultaat. Wisselkoersen hadden een positief effect van EUR 3,2 miljoen en acquisities en desinvesteringen droegen per saldo EUR 3,4 miljoen bij. In 2005 breidde de groep haar aanwezigheid in de opkomende markten uit met de acquisitie van de honden- en kattenvoerproducenten Pet Hungaria in Hongarije en Ben in Polen, en de producent van premixen en concentraten Rybflotprom in Rusland. Het gecombineerde aankoopbedrag (schuldenvrij) bedroeg EUR 63,7 miljoen. Deze acquisities droegen in totaal EUR 32,5 miljoen bij aan de omzet en EUR 4,7 miljoen aan het bedrijfsresultaat over 2005. Op basis van twaalf maanden wordt het effect op de omzet en het bedrijfsresultaat in 2005, exclusief synergievoordelen, geschat op respectievelijk EUR 78 miljoen en EUR 11,5 miljoen. Netto financieringslasten
De financieringslasten zijn, met 32%, sterk gedaald als gevolg van een lagere gemiddelde netto schuld, de aanzienlijk verbeterde financiële condities door de terugbetaling van de achtergestelde lening in november 2005 en het effect van de succesvolle herfinanciering van de groep in 2004 over het volledige jaar 2005. Netto resultaat na minderheidsbelangen
Het netto resultaat steeg naar EUR 47,6 miljoen (2004: 38,2 miljoen), een stijging van 24,6%. De winst per aandeel steeg naar 1,83 (2004: 1,47). Netto financiële schuld
Deze bedroeg EUR 412,2 miljoen op 31 december 2005 (31 december 2004: EUR 373,4 miljoen), exclusief put optie verplichtingen aan minderheidsaandeelhouders in India en Rusland (EUR 10,1 miljoen). De stijging ten opzichte van 2004 is volledig te wijten aan nieuwe acquisities en valuta-effecten. Op vergelijkende basis zou de netto financiële schuld zijn afgenomen met EUR 37 miljoen naar EUR 336 miljoen.
DividendOverzicht per regio Bedrijfsresultaat Omzet voor incidentele resultaten (In miljoenen euro s) 31/12/2005 31/12/2004 31/12/2005 31/12/2004 Frankrijk 144,2 137,3 5,0% 15,8 18,0 -12,3%* Polen 348,4 439,9 -20,8% 22,1 17,1 29,2% Rest van Europa 680,4 625,8 8,7% 34,7 28,5 21,8% Noord Amerika 178,8 161,6 10,6% 11,4 9,9 15,2% Rest van de wereld 233,5 206,5 13,1% 11,8 10,6 11,3% Totaal 1.585,3 1.571,1 0,9% 95,8 84,1 13,9% De daling in Frankrijk is volledig toe te schrijven aan een wijziging in de allocatie van holdingkosten.
Gezien de blijvend sterke cashflow voor acquisities, zal de directie aan de aandeelhouders vragen een aanzienlijk hoger dividend voor 2005 van EUR 0,35 per aandeel goed te keuren, een stijging van 67% (2004:EUR 0,21). Vooruitzichten
In 2006 zal Provimi doorgaan met het zoeken naar waarde creërende acquisities en investeren in autonome groei in haar strategische markten. Er zal speciale aandacht worden geschonken aan de verbetering van de stabiele cashflow van de groep, vooral door een verdere optimalisatie van het werkkapitaal. De integratie van de recente acquisities in de tweede helft van 2005 zal worden voltooid. In 2006 zouden ook de besparingen zichtbaar moeten worden van de reorganisaties die in 2005 zijn gestart, met name in Polen en in de Europese honden- en kattenvoer business. Bovendien zou de centralisatie van de inkoop activiteiten van de groep in de tweede helft van het jaar moeten gaan bijdragen aan de resultaten De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft bijna 9000 mensen in dienst en realiseert een omzet van ca. 1,6 miljard euro. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in ongeveer 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766 Dit persbericht en de presentatie zijn beschikbaar op de website van de groep: www.provimi.com. Ze kunnen ook worden aangevraagd bij het hoofdkantoor van de groep.
Reservation regarding forward-looking statements This press release may contain forward-looking statements which are not statements of established facts but express the Group's intentions, beliefs, expectations or predictions and the underlying assumptions. These statements are based on plans, estimates and projections as currently available to the management of Provimi and therefore apply only as of the date when they are made and the Group does not undertake to update them publicly in the light of new information or future events. They contain inherent risks and uncertainties which could therefore cause results actually achieved to differ materially from those expressed or implied in any forward- looking statement. For more information on these, please refer the Group's Reference Document.
Appendix overzicht per regio
In Frankrijk ontwikkelden de activiteiten zich positief, vooral de export in premixen en specialiteiten, met een volumestijging van 3% in een neergaande markt. De rundveesector presteerde goed en profiteerde van de introductie van nieuwe producten en voedingsprogramma s. Hoewel de winst in de diervoedingsactiviteiten stabiel bleef is de totale winst gedaald als gevolg van een wijziging in de allocatie van holdingkosten in Frankrijk.
In Polen steeg het bedrijfsresultaat met 29%, dankzij hogere marges en een verbeterde product mix. Klanten vervingen compleet voer voor premixen en concentraten vanwege hoge graanvoorraden. De export van concentraten nam toe, terwijl het lagere kostenniveau van grondstoffen de omzet met EUR 90 miljoen deed dalen. De omzet daalde verder in vergelijking met 2004 door lagere grondstofprijzen voor voerproductie. De fusie van de twee bestaande bedrijven in Polen werd in augustus 2005 afgerond en de eerste baten daarvan zijn al zichtbaar in de resultaten. In de rest van Europa werd in de meeste landen in Centraal en Oost Europa een goede groei gerealiseerd, vooral in Rusland, Bulgarije, Roemenië en Tsjechië. In Rusland steeg de vraag naar voer van hogere kwaliteit door de goede marktomstandigheden en de groep versterkte haar nummer 1 positie in de Russische markt met de acquisitie van de Rybflotprom premix business. In Bulgarije schakelden boeren om van compleet voer naar hogere marge concentraten. In Tsjechië werden goede resultaten behaald en er werd een nieuwe honden- en kattenvoerfabriek geopend. Verder werden ook in Nederland goede resultaten geboekt, zowel in honden- en kattenvoer als in veevoer. In Portugal waren de marges ook goed, vooral in het rundveesegment. In Hongarije bleven de marktcondities moeilijk voor diervoer, maar goed voor honden- en kattenvoer.
De recente acquisities, de honden- en kattenvoerbedrijven Pet Hungaria en Ben in Polen en de premix producent Rybflotprom in Rusland droegen voor EUR 4,7 miljoen bij aan de winst. De honden- en kattenvoeractiviteiten in Europa presteerden goed met een bijzonder sterke groei in Centraal en Oost Europa. In Noord Amerika realiseerde de groep een substantiële groei, vooral in het varkens- en pluimveesegment, terwijl de rundveeactiviteiten stabiel bleven. Voer voor paarden won aan marktaandeel. Geografische uitbreiding naar Canada legde de basis voor volumegroei in 2006. De marge per ton bleef relatief stabiel ondanks een algemene stijging van de prijzen van macro ingrediënten. De activiteiten vertoonden een sterke winst in het laatste kwartaal dankzij verbeterde omzetvolumes. In de rest van de wereld was er een goede ontwikkeling van de groei in veel van de opkomende economieën waar Provimi aanwezig is. India, Brazilië, Zuid Afrika en China realiseerden allemaal een twee-cijferige omzetgroei. Brazilië, waar een nieuwe fabriek met een kwaliteitssysteem dat aan alle Europese standaards voldoet, is geopend, presteerde over de gehele linie goed. In Zuid Afrika droegen de hoge vleesprijzen en de lage grondstofprijzen bij aan hoge marges. In China verbeterden de omzet en de volumes, terwijl de lagere grondstofprijzen gedurende de tweede helft van het jaar veel eindgebruikers ertoe noopten om te schakelen naar premixen. In Chili realiseerde visvoer een goede groei ondanks stijgende vismeel en visolie prijzen.
---- --