Ministerie van Algemene Zaken

Speech van de minister-president, Jan Peter Balkenende, bij de uitreiking van de Prix Veuve Clicquot Zakenvrouw van het Jaar, Den Haag, 20 maart 2006

Dames en heren,

Aan het einde van zijn carrière slaakte Sigmund Freud de volgende verzuchting:

"Dertig jaar lang heb ik me beziggehouden met de psychologie van de vrouw. Maar er is één vraag waarop ik nog geen antwoord heb gevonden. Wat wíllen ze eigenlijk?"

Dames en heren, wat jammer dat Freud een eeuw geleden leefde, en niet de gelegenheid heeft gehad eens met Esther Raats te praten. Zij had hem beslist verder kunnen helpen en hem wellicht over zijn getob heen kunnen helpen.

Een uitspraak van haar is: "Mijn drijfveer is de kick om iets te bereiken, niet het geld."

'De kick om iets te bereiken, niet het geld'. Daar spreekt ambitie uit. Zelfvertrouwen. Plezier in het boeken van resultaten. En tegelijkertijd: het besef dat er meer is in het leven dan geld verdienen. Het gevoel deel uit te maken van een sociale omgeving.

Symbolisch is het type product dat het bedrijf van Esther Raats verkoopt: verbindingskabels, aansluitmaterialen en adapters. Uw bedrijf is een 'verbindingsspecialist'.

Ik heb eens op uw website gekeken: u koppelt apparaten aan elkaar waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden en waarvoor ze dienen. Het kan zo 'incompatible' niet zijn, of Bandridge heeft er een oplossing voor.

Misschien is dat wel een karakteristiek sterk punt van vrouwelijk ondernemerschap. Verbindingen leggen. Eén geheel smeden van een verzameling losse onderdelen. Zaken en mensen aan elkaar knopen. Een team smeden. En dan samen vooruit.

Als je het op die manier doet, dan kun je enorm ver komen. Uw bedrijf doet zaken door heel Europa. En de rest van de wereld volgt. Er zijn verbindingen gelegd met de Golfstaten, Brazilië en Zuid-Afrika. Het aantal werknemers is in twee jaar tijd verdubbeld. Dat zijn fantastische resultaten.

Het valt me op dat grote Nederlandse bedrijven steeds meer hun best doen om vrouwelijk talent aan zich te binden. Niet met de bedoeling om die vrouwen in een masculien keurslijf te persen. Maar juist in de hoop dat ze trouw blijven aan zichzelf. Onze economie 'feminiseert', langzaam maar zeker. Bedrijven komen er achter dat succes niet alleen zit in optimale efficiency, maar óók in het leggen van verbindingen, in oog en oor hebben voor de sociale omgeving van je bedrijf, in het vinden van de balans tussen verschillende belangen.

Vandaar dat bijvoorbeeld ABN Amro speciale vrouwendagen organiseert om ambitieuze vrouwen warm te maken voor een loopbaan bij de bank. Ook Shell, IBM en Delta Lloyd doen hun best om meer vrouwelijk talent te vinden.

Er is grote behoefte aan vrouwen met ambitie, die zichzelf durven blijven. Je hoeft dat glazen plafond echt niet met een zware voorhamer te verbrijzelen. Een klein tikje met de punt van een naaldhak kan voldoende zijn.

We mogen ons gelukkig prijzen met het vrouwelijk talent in Nederland. In het hoger onderwijs hebben de vrouwen de mannen inmiddels ingehaald.

De volgende stap is dat die ontwikkeling ook in onze samenleving en onze economie zichtbaar wordt.

We hebben geen vrouwen nodig die zich aan mannen aanpassen en het spel volgens hun regels meespelen. We hebben vrouwen nodig die mannen motiveren eens op een andere manier tegen de zaken aan te kijken. Die de boel opschudden.

En ja, dat is hard werken. Veel regelen. Combineren en improviseren.

Esther Raats kan erover meepraten. Een bedrijf met 100 medewerkers. Een gezin met drie jonge kinderen. Dat is veel tegelijk. Ik kan me goed voorstellen dat Esther en haar man zo nu en dan alle zeilen bij moeten zetten.

Maar het kán wel. Esther Raats - en duizenden andere vrouwelijke ondernemers in Nederland - zijn het bewijs. Moederschap en carrière kunnen samengaan.

Ik heb wel eens gezegd: 'een echte vent durft papa te zijn'. Keerzijde daarvan is: 'een moedige mamma durft manager te worden'.

"Als iemand zegt dat iets niet kan, dan krijg ik er juist zin in". Ook dat is een uitspraak van de zakenvrouw van het jaar 2006.

Haar drijfveer is de kick om iets te bereiken. En dat doet ze op haar manier. Door het leggen van verbindingen. Met visie, met durf, met verstand en ook met emotie.

Dames en heren, het doet me enorm veel plezier dat ik de Prix Veuve Clicquot 2006 uit mag reiken aan Zakenvrouw van het Jaar Esther Raats.