Snellere hulpverlening door nieuwe werkwijze en regels bij
Schuldhulpverlening
In de afgelopen jaren is het aantal mensen met problematische schulden
fors toegenomen, ook in Capelle aan den IJssel. Schuldhulpverlening is
een belangrijk instrument om (stille) armoede en sociale uitsluiting
te voorkomen en te bestrijden. In veel gevallen leiden problematische
schuldsituaties ook tot gezondheidsproblemen, zoals stress,
slapeloosheid of depressies. Een lange wachttijd voor mensen die voor
het oplossen van hun situatie aangewezen zijn op professionele hulp,
is daarom niet acceptabel. In het voorjaar van 2005 bedroeg de
wachttijd 14 á 16 weken en stonden er 200 mensen op de wachtlijst van
de afdeling Schuldhulpverlening (SHV). Door het invoeren van nieuwe
maatregelen is de wachtlijst van SHV vanaf oktober 2005 aanmerkelijk
ingekort.
Wijziging intakeprocedure
Vanaf oktober 2005 is geëxperimenteerd met de nieuwe werkwijze. Het
tijdig en volledig inleveren van de gevraagde gegevens stond hierbij
centraal. Pas nadat een klant de gevraagde gegevens volledig had
ingeleverd, werd het intakegesprek gevoerd. Doordat alle informatie
van tevoren bekend was, kon de budgetconsulent het intakegesprek goed
voorbereid voeren. Door het toepassen van de andere werkwijze binnen
het onderdeel Schuldhulpverlening is het aantal mensen op de
wachtlijst gedaald tot 48 personen en is de wachttijd teruggebracht
tot 7 á 8 weken. Vanwege het succes van dit experiment wordt de nieuwe
werkwijze vanaf 1 april 2006 officieel ingevoerd en zelfs
aangescherpt. Klanten die de benodigde gegevens niet volledig en
tijdig inleveren zelfs niet na een schriftelijk verzoek om dat alsnog
binnen één week te doen, komen voor een jaar niet voor hulp in
aanmerking. Als het voor de klant niet mogelijk is om de nog
ontbrekende gegevens binnen één week in te leveren, bijvoorbeeld omdat
hij hiervoor afhankelijk is van derden, is het belangrijk dat hij
hierover direct contact opneemt met de afdeling Schuldhulpverlening.
In dat geval kan hem namelijk meer tijd worden gegeven.
Eigen verantwoordelijkheid centraal
Bij de gewijzigde intakeprocedure staat meer eigen
verantwoordelijkheid van de klant centraal. Dat geldt eveneens voor
het verlenen van hulp aan klanten die al eerder hulp hebben ontvangen.
Schuldhulpverlening gaat zich meer richten op klanten waarbij het
treffen van een schuldregeling een grote kans van slagen heeft. Dat
betekent dat voor klanten die eerder hulp ontvingen en die zich
opnieuw bij Schuldhulpverlening aanmelden, een andere regel gaat
gelden. Zij ontvangen geen hulp gedurende een periode van drie jaar,
vanaf de datum waarop de (eerdere) hulpverlening is beëindigd.
Hieronder valt ook een beëindiging van de schuldsaneringsregeling
ingevolge de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).
Achterliggende gedachte hierbij is dat het opnieuw verlenen van hulp
in strijd is met de eigen verantwoordelijkheid. Bovendien zijn in de
meeste gevallen schuldeisers niet bereid om een (nieuwe)
schuldregeling te treffen. Alleen in bijzondere situaties kan van
genoemde gedragsregel worden afgeweken.
In bepaalde situaties kan Schuldhulpverlening (nog) geen
schuldregeling treffen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij vorderingen
van het Centraal Justitieel Incassobureau (met name verkeersboetes).
Dit geldt ook als de klant nog in een echtscheidingsprocedure is
verwikkeld en zijn of haar (ex-)partner geen medewerking wenst te
verlenen aan een schuldregeling.
Als in bovenstaande gevallen hulp niet mogelijk is, krijgt de klant
van Schuldhulpverlening een eenmalig advies hoe hij of zij verder kan
handelen.
Volgen van budgetcursus
Vanaf 2006 kan Schuldhulpverlening aan klanten de verplichting
opleggen om een budgetcursus te volgen, om te voorkomen dat ze na
afloop van de getroffen schuldregeling opnieuw in een problematische
schuldsituatie terechtkomen. Als een dergelijke klant de cursus zonder
geldige reden(en) voortijdig beëindigt, stopt ook de hulpverlening.
Alleen in zeer bijzondere omstandigheden is een uitzondering hierop
mogelijk.
Ingangsdatum 1 april
Bovengenoemde regels gaan officieel in per 1 april 2006 en zijn tot
stand gekomen in overleg met de Cliëntenraad Sociale Zaken. Door deze
wijzigingen is Schuldhulpverlening in staat méér mensen met
problematische schulden tijdig te helpen. Voor 1 april 2006 ontvangen
alle klanten van Schuldhulpverlening informatie hierover.
Meer informatie
Als u nog vragen heeft over deze publicatie, dan kunt u elke werkdag
tussen 8.00 en 12.00 uur contact opnemen met het onderdeel
Schuldhulpverlening van de afdeling Sociale Zaken, telefoon
010-2848419. Hierbij kunt u ook verzoeken om toezending van de
uitgebreide folder over Schuldhulpverlening. Voor hulp bij schulden
kunt u zich elke werkdag van 8.00 tot 12.00 uur aanmelden bij de balie
van de afdeling Sociale Zaken op de begane grond van het gemeentehuis.
Ook kunt u daar de folder verkrijgen.
Gemeente Capelle a/d IJssel