Gemeente Capelle a/d IJssel

Snellere hulpverlening door nieuwe werkwijze en regels bij Schuldhulpverlening

In de afgelopen jaren is het aantal mensen met problematische schulden fors toegenomen, ook in Capelle aan den IJssel. Schuldhulpverlening is een belangrijk instrument om (stille) armoede en sociale uitsluiting te voorkomen en te bestrijden. In veel gevallen leiden problematische schuldsituaties ook tot gezondheidsproblemen, zoals stress, slapeloosheid of depressies. Een lange wachttijd voor mensen die voor het oplossen van hun situatie aangewezen zijn op professionele hulp, is daarom niet acceptabel. In het voorjaar van 2005 bedroeg de wachttijd 14 á 16 weken en stonden er 200 mensen op de wachtlijst van de afdeling Schuldhulpverlening (SHV). Door het invoeren van nieuwe maatregelen is de wachtlijst van SHV vanaf oktober 2005 aanmerkelijk ingekort.

Wijziging intakeprocedure

Vanaf oktober 2005 is geëxperimenteerd met de nieuwe werkwijze. Het tijdig en volledig inleveren van de gevraagde gegevens stond hierbij centraal. Pas nadat een klant de gevraagde gegevens volledig had ingeleverd, werd het intakegesprek gevoerd. Doordat alle informatie van tevoren bekend was, kon de budgetconsulent het intakegesprek goed voorbereid voeren. Door het toepassen van de andere werkwijze binnen het onderdeel Schuldhulpverlening is het aantal mensen op de wachtlijst gedaald tot 48 personen en is de wachttijd teruggebracht tot 7 á 8 weken. Vanwege het succes van dit experiment wordt de nieuwe werkwijze vanaf 1 april 2006 officieel ingevoerd en zelfs aangescherpt. Klanten die de benodigde gegevens niet volledig en tijdig inleveren zelfs niet na een schriftelijk verzoek om dat alsnog binnen één week te doen, komen voor een jaar niet voor hulp in aanmerking. Als het voor de klant niet mogelijk is om de nog ontbrekende gegevens binnen één week in te leveren, bijvoorbeeld omdat hij hiervoor afhankelijk is van derden, is het belangrijk dat hij hierover direct contact opneemt met de afdeling Schuldhulpverlening. In dat geval kan hem namelijk meer tijd worden gegeven.

Eigen verantwoordelijkheid centraal

Bij de gewijzigde intakeprocedure staat meer eigen verantwoordelijkheid van de klant centraal. Dat geldt eveneens voor het verlenen van hulp aan klanten die al eerder hulp hebben ontvangen.

Schuldhulpverlening gaat zich meer richten op klanten waarbij het treffen van een schuldregeling een grote kans van slagen heeft. Dat betekent dat voor klanten die eerder hulp ontvingen en die zich opnieuw bij Schuldhulpverlening aanmelden, een andere regel gaat gelden. Zij ontvangen geen hulp gedurende een periode van drie jaar, vanaf de datum waarop de (eerdere) hulpverlening is beëindigd. Hieronder valt ook een beëindiging van de schuldsaneringsregeling ingevolge de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). Achterliggende gedachte hierbij is dat het opnieuw verlenen van hulp in strijd is met de eigen verantwoordelijkheid. Bovendien zijn in de meeste gevallen schuldeisers niet bereid om een (nieuwe) schuldregeling te treffen. Alleen in bijzondere situaties kan van genoemde gedragsregel worden afgeweken.

In bepaalde situaties kan Schuldhulpverlening (nog) geen schuldregeling treffen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij vorderingen van het Centraal Justitieel Incassobureau (met name verkeersboetes). Dit geldt ook als de klant nog in een echtscheidingsprocedure is verwikkeld en zijn of haar (ex-)partner geen medewerking wenst te verlenen aan een schuldregeling.

Als in bovenstaande gevallen hulp niet mogelijk is, krijgt de klant van Schuldhulpverlening een eenmalig advies hoe hij of zij verder kan handelen.

Volgen van budgetcursus

Vanaf 2006 kan Schuldhulpverlening aan klanten de verplichting opleggen om een budgetcursus te volgen, om te voorkomen dat ze na afloop van de getroffen schuldregeling opnieuw in een problematische schuldsituatie terechtkomen. Als een dergelijke klant de cursus zonder geldige reden(en) voortijdig beëindigt, stopt ook de hulpverlening. Alleen in zeer bijzondere omstandigheden is een uitzondering hierop mogelijk.

Ingangsdatum 1 april

Bovengenoemde regels gaan officieel in per 1 april 2006 en zijn tot stand gekomen in overleg met de Cliëntenraad Sociale Zaken. Door deze wijzigingen is Schuldhulpverlening in staat méér mensen met problematische schulden tijdig te helpen. Voor 1 april 2006 ontvangen alle klanten van Schuldhulpverlening informatie hierover.

Meer informatie

Als u nog vragen heeft over deze publicatie, dan kunt u elke werkdag tussen 8.00 en 12.00 uur contact opnemen met het onderdeel Schuldhulpverlening van de afdeling Sociale Zaken, telefoon 010-2848419. Hierbij kunt u ook verzoeken om toezending van de uitgebreide folder over Schuldhulpverlening. Voor hulp bij schulden kunt u zich elke werkdag van 8.00 tot 12.00 uur aanmelden bij de balie van de afdeling Sociale Zaken op de begane grond van het gemeentehuis. Ook kunt u daar de folder verkrijgen.