Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Burger centraal bij indicaties in zorg en sociale zekerheid

Persbericht, 21-3-2006

Niet de regeling, maar de burger komt in de toekomst centraal te staan bij de indicaties voor zorg en sociale zekerheid. Op die manier willen de staatssecretarissen Ross-van Dorp van VWS en Van Hoof van SZW de administratieve lasten voor burgers in de toekomst verminderen. Die ambitie spreken zij uit in een brief die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Ross en Van Hoof willen dat het proces van indicatiestellingen in de toekomst minder bureaucratisch verloopt. Zij zetten erop in dat de informatie over de voorzieningen in de zorg en de sociale zekerheid op landelijk niveau de komende twee jaar meer in samenhang wordt aangeboden. Daarnaast zullen op lokaal en regionaal niveau uitvoeringsinstanties in pilots en experimenten samenwerken.

Met het programma Stroomlijning Indicatieprocessen in Zorg en Sociale Zekerheid wordt toegewerkt naar een situatie waarin de burger alle informatie over de regelingen op één plek op het internet kan vinden. Aan die informatie wordt een integraal en digitaal aanvraagformulier gekoppeld voor het aanvragen van indicatiebeschikkingen. Dat zal in eerste instantie voor een beperkt aantal regelingen gelden.

Ook het feitenonderzoek dat verschillende instanties verrichten om een aanvraag te kunnen beoordelen, moet volgens hen in de toekomst worden gebundeld. De irritatie van burgers dat zij nu vele malen dezelfde gegevens moeten verstrekken voor diverse regelingen moet worden voorkomen. In één gesprek worden de vragen van álle instanties meegenomen.

Burgers moeten uiteindelijk één overzicht met beschikkingen krijgen, waarmee zij de zorg kunnen aanvragen. De ambitie is om het aanvraagformulier en de indicatiebeschikking op den duur centraal op te slaan en te ontsluiten. Dat zogeheten indicatiepaspoort bevat alle gegevens die in de loop van de tijd in het dossier van de burger zijn verzameld en relevant zijn voor bij voorbeeld herindicatie.

Om te beginnen gaan verschillende instanties onderzoeken hoe zij de beschikbare informatie beter kunnen uitwisselen, zodat burgers dezelfde informatie niet meerdere keren hoeven aan te leveren. De plaatsen van de pilots zullen in overleg met uitvoerende instanties en gemeenten worden gekozen. Cliëntenorganisaties zullen nauw bij de uitwerking van de voorstellen worden betrokken.