Ingezonden persbericht

Europese Unie meldt 30% meer onveilige producten

Analyse Aon Nederland: Sterke stijging in non-food sector

Rotterdam, 21 maart 2006 - Binnen de Europese Unie (EU) worden producenten, importeurs en distributeurs steeds vaker geconfronteerd met 'product recalls' (terughaal-acties) en (import)verboden. Dit concludeert risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon Nederland na een analyse van cijfers afkomstig van de Europese Unie*. Aon schat de totale schade veroorzaakt door correctieve acties voor het Europese bedrijfsleven op enkele miljarden euro's.

Na een stijging van 20% in 2004, is het aantal door de EU als 'gevaarlijk' bestempelde producten in 2005, met 30% toegenomen tot een totaal van 3.921. Het gaat hierbij om relatief veel onveilige producten bestemd voor de Nederlandse markt, in absolute aantallen (166 producten) zelfs meer dan producten voor de Franse markt. Italië en Duitsland spannen echter de kroon met 716 respectievelijk 631 producten. Met name in de non-food sector is volgens Aon een sterke stijging (81%) van het aantal EU-meldingen ten opzichte van 2004 waarneembaar. Aon verwacht binnen deze sector ook voor 2006 een sterke stijging van zo'n 25% naar een totaal van 900 correctieve acties.

Peter Hartman, Director Liability van Aon, wijt de sterke toename aan strengere Europese regelgeving op het gebied van product- en voedselveiligheid. "Dat betekent overigens niet dat de producten automatisch onveiliger zijn geworden. Het financiële risico is echter wel groter." Naast de aangescherpte eisen vormt volgens Hartman ook het gebrek aan inzicht in de keten van toeleveranciers een bedreiging voor ondernemingen: "Veel ondernemers hebben onvoldoende inzicht in wie de toeleverancier van hun toeleverancier is, of met welke leveringsvoorwaarden de schakel vooraan in de keten werkt. Betrekt de toeleverancier zijn producten van een bedrijf dat met moderne in- en uitgangs-controles werkt? Of van bijvoorbeeld een fabriek gevestigd buiten de EU, die bepaalde EU-verplichte regels en procedures niet wil of kan toepassen? Beschikt de producent van wie wordt afgenomen ook over een verzekering die de kosten en schades die gepaard gaan met een recall of importverbod dekt?" Volgens Hartman zijn dit essentiële vragen die elke ondernemer zichzelf continu moet stellen.

Chinese producten
Volgens Hartman valt direct op dat het bij het grootste gedeelte van de meldingen producten van buiten de EU betreft: "Meer dan 70% van de producten was niet-Europees. In het geval van non-food was iets meer dan de helft van alle producten afkomstig uit China, in het geval van food valt het hoge aandeel noten en nootproducten afkomstig uit Iran op." Ook vlees uit Brazilië en vis, vetten en oliën uit Azië werden relatief vaak door de EU tegengehouden of van de markt gehaald.

Een goed voorbeeld van een grote en recente product recall vormen de vele terughaalacties en waarschuwingsadvertenties van producten met de verboden giftige kleurstof 'Soedan rood'. In totaal verdwenen er zo'n 450 producten uit de schappen van voornamelijk Britse supermarkten, met een schadepost van enkele miljoenen euro's tot gevolg. Ook in Nederland halen product recalls regelmatig de media.

Schade
De schade valt volgens Aon uiteen in verschillende factoren, zoals onder andere reputatieverlies, verlies aan inkomsten, extra arbeidskosten en advocaatkosten. Daarnaast zijn er de kosten rondom het terughalen van de producten, zoals extra vervoer, opslag, vernietigingskosten en de advertentiekosten voor waarschuwingen. De kosten kunnen aardig oplopen. Zeker als in ogenschouw wordt genomen dat de trend van steeds strengere regelgeving waaraan bedrijven en producten moeten voldoen, zich blijft voortzetten.

Volgens Hartman moeten bedrijven zich beter wapenen tegen eventuele schade(s). "Bijvoorbeeld door regelmatig je risico's in kaart te brengen, intern 'recalloefeningen' uit te voeren of door een zogeheten 'recallverzekering' af te sluiten."

Overzicht correctieve acties 2005
Klik voor een overzicht van alle correctieve acties in 2005 op onderstaande link: http://www.aon.com/nl/nl/about/perscentrum/persberichten_nederland/2006_03_21_product_recalls.jsp Klik vervolgens op de link 'Overzicht correctieve acties 2005' rechts op de pagina onder het kopje 'relevante links'.

Over Aon
Aon Nederland, toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen, draagt bij aan het realiseren van de ambities van zijn cliënten. In Nederland heeft Aon 14 vestigingen met in totaal 1.500 medewerkers. Het bedrijf maakt deel uit van Aon Corporation, Chicago, USA. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en telt ruim 47.000 medewerkers. Hiermee is Aon een van de grotere financiële dienstverleners ter wereld. Aon Corporation is gespecialiseerd in financiële en verzekeringsdienstverlening en staat genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE). Meer informatie: www.aon.nl.


*Dit blijkt o.a. uit de gegevens van het Rapid Alert System for Non-Food Products (RAPEX) en het Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF), EU's officiële informatie- en waarschuwingssystemen met betrekking tot gevaarlijke producten.

Voor verdere pers- en achtergrondinformatie:
Aon Nederland
Bartjan Willenborg, Hoofd Communicatie
T: (010) 448 74 23
E: bartjan_willenborg@aon.nl
Of:
Sterk Werk Communicatie
Michele de Vries, Senior Consultant
T: (010) 456 78 49
E: michele.de.vries@sterkwerk.nl