Onderzoeksresultaten sociale wijkvisie en accommodatieplan Hoensbroek gepresenteerd
Afgelopen jaar heeft het college opdracht gegeven voor het opstellen van een sociale wijkvisie en een accommodatieplan voor Hoensbroek. Om de Hoensbroekenaren goed bij de opstelling van de sociale wijkvisie te betrekken zijn verleden jaar gesprekken gevoerd met groepen bewoners en beroepskrachten, en is een sociale wijkdag gehouden. Ook bij de totstandkoming van het accommodatieplan zijn betrokken partijen geconsulteerd. Beide onderzoeksrapporten zijn nu klaar en het college heeft de conclusies onderschreven.
Waarom een sociale wijkvisie en een accommodatieplan?
De gemeente Heerlen wil inzicht hebben in hoe de bewoners van Hoensbroek aankijken tegen hun eigen 'sociale omgeving', hoe ze de leefbaarheid van hun wijk ervaren. Ook wil de gemeente weten hoe het staat met de accommodaties op het gebied van sport, gemeenschapshuizen, kinderopvang, cultuur, onderwijs enzovoorts. Deze gegevens wil de gemeente gebruiken voor het verbeteren van de fysieke (o.a. gebouwelijke) en sociale omgeving (leefbaarheid) in Hoensbroek.
Verleden jaar zijn twee onderzoeken gedaan. In het eerste: 'Sociale structuurschets/sociale wijkvisie Hoensbroek' is aan groepen bewoners uit Hoensbroek gevraagd wat hun wensen zijn op het gebied van leefbaarheid in Hoensbroek. Vervolgens zijn een aantal aanknopingspunten en belemmeringen benoemd voor het verbeteren van de leefbaarheid.
10 jr).
Conclusies sociale structuurschets/sociale wijkvisie Hoensbroek
- Hoewel inwoners van Hoensbroek onderling een gevoel van verbondenheid hebben en trots zijn op Hoensbroek, denken zij negatiever over de sociale samenhang in hun buurt dan bewoners van de meeste andere middelgrote en grote steden in Nederland.
- Uit gesprekken met bewoners komen tien streefbeelden naar voren: minder overlast van bewoners en anderen in de buurt, minder criminaliteit, meer toegankelijke speelplekken voor kinderen tot 10/12 jaar, meer plekken en activiteiten voor jongeren vanaf 12 jaar, grotere verkeersveiligheid, betere busverbindingen, tegengaan van 'verborgen problematiek', zoals opvoedingsproblemen, agressie en sociaal isolement, betere spreiding van kansarme huishoudens, helderheid over wie overlastproblemen door jongeren aanpakt, betere relatie tussen Hoensbroek en Heerlen.
- De meeste streefbeelden van bewoners passen goed in het beleid dat de gemeente, politie en woningcorporaties de afgelopen jaren hebben gevoerd en voeren.
- Andersom streven bewoners uit zichzelf niet zozeer naar ''zelfredzaamheid", een belangrijke gemeentelijke beleidsdoelstelling. Men heeft eerder het idee dat de gemeente, in samenwerking met andere partijen, er is om problemen op te lossen.
- De meeste streefbeelden die de bewoners hebben geformuleerd zijn realistisch te noemen, niet alleen ten opzichte van het gemeentelijk beleid, dat van corporaties, scholen en andere maatschappelijke instellingen, maar ook ten aanzien van wensen van bewoners in vergelijkbare steden.
- Heerlen en Hoensbroek onderscheiden zich van veel andere steden door de systematische manier waarop buurtgericht werken wordt bevorderd.
- Het streven naar een betere leefbaarheid in Hoensbroek vraagt om een heldere aanpak en om geduld. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn: verbeteren van sociaal-economische positie van inwoners van Hoensbroek, gedragsverandering bij bewoners, verder doorvoeren van buurtgericht werken.
Conclusies Eindrapport Accommodatieplan Hoensbroek
- In Hoensbroek is sprake van een ruim aanbod van accommodaties en voorzieningen en een behoorlijke mate van gevarieerdheid.
- Tekorten in het (huidige en toekomstige) aanbod doen zich voor bij de jongerencentra, ontmoetingsruimte Mariagewanden en de buitenschoolse opvang.
- Van overcapaciteit is sprake bij het primair onderwijs en bij sociaal-culturele accommodaties (gemeenschapshuizen en accommodaties voor een specifieke doelgroep). Zo is het aanbod van scholen voor primair onderwijs op dit moment al groter dan de vraag en deze scheve verhouding zal verder toenemen. Ook het aanbod van sociaal-culturele accommodaties overtreft de vraag in ruime mate.
- Op het gebied van spreiding van accommodaties is er weinig reden tot klagen, met uitzondering van de gemeenschapshuizen; hier is sprake van een onevenwichtige spreiding.
- In zijn algemeenheid geldt dat de kwaliteit/functionaliteit van de accommodaties de toets der kritiek kan doorstaan. Tekortkomingen zijn er bij de scholen voor primair onderwijs, die over het algemeen (te) kleinschalig zijn en zich niet goed lenen voor onderwijskundige vernieuwing. Ook valt het grote aantal weinig functionele gymzalen op en zijn er enkele accommodaties die veel achterstallig onderhoud vertonen.
- De belangrijkste tekortkoming in het aanbod van accommodaties in Hoensbroek is de gebrekkige samenhang, te veel accommodaties functioneren nog als op zichzelf staande eenheden.
- Samenvattend kan worden gesteld dat de opgave voor het Accommodatieplan Hoensbroek niet zozeer ligt in de realisatie van meer aanbod, maar juist om meer samenhang te realiseren in het al aanwezige aanbod en op onderdelen te streven naar vermindering van het accommodatieaanbod.
Hoe verder?
Van alle voorstellen die in de rapporten worden gedaan, wordt nu bekeken of ze passen in het huidige of voorgenomen beleid, op welke termijn actie is gewenst, welke kosten eraan zijn verbonden etc. Een deel van de voorgestelde maatregelen betreft zaken die op korte termijn in gang gezet kunnen worden, voor een ander deel (met name voorstellen uit het accommodatieplan) geldt dat er pas op (middel)lange termijn realisatie nodig is.
De nieuwe raad en college zullen besluiten over het al dan niet uitvoeren van de voorgestelde maatregelen.
Gemeente Heerlen, 21 maart 2006
Concernstaf Communicatie,
Hanny Bladt, 045-5604070
persvoorlichting@heerlen.nl
-----------------------
b e r i c h t
p e r s
---- --
Gemeente Heerlen