Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
Er is vandaag geen persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering.
1. Verbetering huisvesting voorscholen en peuterspeelzalen
Zowel gemeentelijke als particuliere voorscholen en peuterspeelzalen, kunnen vanaf 1 april bij de gemeente voorstellen indienen voor het verbeteren van hun huisvesting en/of de buitenruimte. Voorwaarde is wel dat de peuterspeelzalen of voorscholen de komende jaren blijven zitten op hun huidige plek en dat ze de afgelopen vijf jaar geen opknapbeurt hebben gehad.
Het college heeft besloten hiervoor ¤ 442.000 beschikbaar te stellen. Dit is het restant van het bedrag dat de gemeenteraad in 2003 heeft gereserveerd voor uitvoering van de nota 'naar een gedifferentieerd aanbod van nul- tot zesjarigen'. Met de introductie van de voorschool in 2003 is de afstemming tussen school en voorschoolse educatie aanzienlijk verbeterd. Met dit bedrag kunnen bestaande voorscholen en peuterspeelzalen voldoen aan de eisen van nieuwe arbowetgeving en de Verordening Kinderopvang.
2. Draagvlakmeting naar betaald parkeren in delen Tuindorp, Dichterswijk en Schildersbuurt
In delen van de buurten Tuindorp, Dichterswijk en de Schildersbuurt wordt op korte termijn een draagvlakonderzoek betaald parkeren gehouden. Het college besloot hiertoe op basis van een groot aantal signalen uit de betreffende buurten over een te hoge parkeerdruk. Alle belanghebbenden (bewoners, bedrijven en instellingen) in de onderzoeksgebieden ontvangen een stadsplan met een vragenlijst. Daarop kunnen ze aangeven of ze voor of tegen invoering van betaald parkeren zijn. Bij voldoende draagvlak kan in de loop van het derde kwartaal van 2006 betaald parkeren worden ingevoerd in het totale gebied waar de draagvlakmeting plaatsvindt of in logisch afgebakende delen daarvan. In alle drie de buurten is eerder al een draagvlakmeting gehouden. Daarbij was in de gebieden waar nu weer een draagvlakmeting gehouden wordt, toen onvoldoende draagvlak voor betaald parkeren. Doordat toen in aangrenzende buurten wel betaald parkeren is ingevoerd, is de parkeerdruk aanzienlijk toegenomen en hebben bewoners het Parkeerbedrijf opnieuw gevraagd om een draagvlakmeting. Het draagvlakonderzoek zal in Tuindorp worden gehouden in het gebied dat omsloten wordt door de Eijkmanlaan, de Van Riellaan, de Prof. Leonard Fuchslaan en de Ornsteinsingel. In de Dichterswijk gaat het om de buurt omsloten door de Croeselaan, de Jacob Catsstraat, de Da Costakade, de Anna Maria van Schurmanstraat en het Brederoplein. Het onderzoeksgebied in de Schildersbuurt bestaat uit de Antoniushof, de Gerard Metsustraat en de Gerrit Rietveldhof.
3. Aanpak black spots
Om de verkeersveiligheid op de kruisingen Eendrachtlaan - Vliegend Hertlaan en Carnegiedreef - Gambiadreef te verbeteren, komen maatregelen om de rijsnelheid van het verkeer terug te dringen. Het definitief ontwerp voor de twee kruisingen is door het college vastgesteld. De herinrichting van beide kruispunten past in het collegebeleid om maatregelen te treffen op black spots, de onveilige verkeerspunten in de stad waar ook daadwerkelijk veel ongevallen plaatsvinden. Nu het ontwerp is vastgesteld, wordt van de ontwerpen een bestektekening gemaakt waarna het werk wordt aanbesteed. Uitvoering van de maatregelen staat gepland voor zo snel mogelijk na de komende zomer.
4. Parkeeroplossing Kop van Lombok
Bij de nieuwbouw van woningen, een supermarkt, bedrijfsruimten en een moskee met cultureel centrum op de Kop van Lombok komt ook een openbare parkeergarage met 228 plaatsen. Het college besloot tot een garage van deze omvang, omdat hiermee wordt voldaan aan de groeiende parkeerbehoefte als gevolg van het nieuwbouwproject van Bouwfonds en de Islamitische Stichting Nederland. Bijkomend voordeel is dat in de openbare garage dubbelgebruik van parkeerplekken mogelijk is. Daardoor wordt zoveel mogelijk voorkomen dat de parkeerdruk in de omgeving van de Kop van Lombok toeneemt. Het college vraagt de gemeenteraad het benodigde krediet voor de openbare parkeergarage beschikbaar te stellen. Bedoeling is dat Bouwfonds de garage gaat realiseren waarna deze vervolgens in eigendom wordt overdragen aan het Parkeerbedrijf van de gemeente. Door een eenmalige gemeentelijke bijdrage in de investeringskosten kunnen de bouwplannen worden uitgewerkt. De verwachting is dat de bouw medio 2007 start en dat de garage in de loop van 2009 wordt geopend.