AutoRai

GM Daewoo neemt ontslagen Daewoo werknemers weer in dienst

(3/21/2006)
GM Daewoo Auto & Technology (GM Daewoo) en haar vakbond hebben tijdens een gezamenlijke persconferentie in GM Daewooâs hoofdkantoor in Incheon, Korea, bekendgemaakt dat de autofabrikant alle medewerkers die door het voormalige Daewoo Motor Co. waren ontslagen, weer in dienst zal nemen.
Van de 1.725 productiemedewerkers die in februari 2001 waren ontslagen, zijn er al 1.081 weer in dienst genomen. De resterende medewerkers die zich hadden aangemeld om weer terug te keren, zullen in mei weer in dienst treden. Tot eind maart wacht GM Daewoo nog op reacties van tachtig ontslagen medewerkers die nog niet hebben gereageerd.

Volgens GM Daewoo President en CEO Nick Reilly en Lee Seong-Jae, voorzitter van de GM Daewoo vakbond, is het wederom in dienst nemen van eerder door Daewoo Motor Co. ontslagen medewerkers door GM Daewoo nog niet eerder voorgekomen in Korea. Hiermee wordt ook voldaan aan een eerder door het management gedane belofte. Als gevolg hiervan zal in de tweede fabriek van de autofabrikant, in Bupyung, Incheon, waar de nieuwe Epica wordt gebouwd, een tweede ploegendienst worden ingevoerd. Met ingang van juni zal de fabriek net als de andere autofabrieken van GM Daewoo in Korea zowel overdag als âs nachts autoâs produceren.

Reilly benadrukte ook dat GM Daewoo in 2005 mede dankzij de goede en coöperatieve samenwerking tussen de leiding en de werknemers een recordjaar kon realiseren. De verkopen van autoâs en âcomplete knockdown kitsâ (CKD) werden verdrievoudigd, van 411.573 autoâs en CKD kits in 2002, toen GM Daewoo werd opgericht, tot 1.157.857 units afgelopen jaar. Tegelijkertijd werd het verkooprecord van 1 miljoen autoâs voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf gebroken. Bovendien was GM Daewoo vorig jaar winstgevend.

Met de toegenomen capaciteit van de onderneming, de groeiende productiviteit en de wereldwijd groeiende vraag, bevestigde Reilly dat GM Daewoo een nieuwe productiedoelstelling heeft ingesteld voor 2006 van bijna 1,5 miljoen autoâs en CKD kits. Teneinde de lokale verkopen te ondersteunen, pleitte Lee er voor dat de vakbond een grootschalige campagne zou ontwikkelen om de verkopen van de Epica (in Korea Tosca geheten) te stimuleren, onder meer door in contact te treden met de leidinggevenden van de taxi-ondernemingen in Incheon om hen ertoe te bewegen het nieuwste model van GM Daewoo in te zetten als taxi.

âWe zijn er in geslaagd een cultuur tussen leiding en werknemers op te bouwen die is gebaseerd op wederzijds respect, â verklaarde Reilly. âDeze nieuwe cultuur heeft ons het vertrouwen gegeven om alle Daewoo Motor Co. werknemers weer in dienst te nemen en onze operaties in Bupyung verder uit te breiden.â

âDe vakbond zal haar best doen om alle ontslagen werknemers te traceren die eind maart nog niet met ons in contact zijn getreden,â verklaarde Lee. âOnze doelstelling is dat iedereen die weer terug in dienst wil, dat ook kan.â

Met de oprichting van GM Daewoo in oktober 2002 hebben Daewoo Incheon Motor Co. (DIMC) en haar productiefaciliteiten in Bupyung geopereerd als een onafhankelijk bedrijf dat producten leverde aan GM Daewoo. Vorig jaar oktober heeft GM Daewoo de integratie van DIMC, haar twee fabrieken en haar werknemers in de rest van het bedrijf afgerond.

Naast de Epica produceert de fabriek in Bupyung tevens de Kalos en Aveo alsmede motoren en transmissies. De eerste SUV van GM Daewoo, de Captiva, zal ook worden gebouwd in Bupyung.

GM Daewoo Auto & Technology beschikt over vijf fabrieken in Korea alsmede over een assemblagefabriek in Vietnam. Producten van GM Daewoo worden ook geassembleerd in GM fabrieken in China, Thailand, India, Colombia en Venezuela. In 2005 verkocht en exporteerde GM Daewoo ruim
1,15 miljoen voertuigen. Haar producten zijn in meer dan 150 landen verkrijgbaar. Geïmporteerde GM-producten van Cadillac en Saab worden in Korea verkocht via het GM AutoWorld distributienetwerk.

BedrijfsautoRAI.nl