GM Daewoo neemt ontslagen Daewoo werknemers weer in dienst
(3/21/2006)
GM Daewoo Auto & Technology (GM Daewoo) en haar vakbond hebben tijdens
een gezamenlijke persconferentie in GM Daewooâs hoofdkantoor in
Incheon, Korea, bekendgemaakt dat de autofabrikant alle medewerkers
die door het voormalige Daewoo Motor Co. waren ontslagen, weer in
dienst zal nemen.
Van de 1.725 productiemedewerkers die in februari 2001 waren
ontslagen, zijn er al 1.081 weer in dienst genomen. De resterende
medewerkers die zich hadden aangemeld om weer terug te keren, zullen
in mei weer in dienst treden. Tot eind maart wacht GM Daewoo nog op
reacties van tachtig ontslagen medewerkers die nog niet hebben
gereageerd.
Volgens GM Daewoo President en CEO Nick Reilly en Lee Seong-Jae,
voorzitter van de GM Daewoo vakbond, is het wederom in dienst nemen
van eerder door Daewoo Motor Co. ontslagen medewerkers door GM Daewoo
nog niet eerder voorgekomen in Korea. Hiermee wordt ook voldaan aan
een eerder door het management gedane belofte. Als gevolg hiervan zal
in de tweede fabriek van de autofabrikant, in Bupyung, Incheon, waar
de nieuwe Epica wordt gebouwd, een tweede ploegendienst worden
ingevoerd. Met ingang van juni zal de fabriek net als de andere
autofabrieken van GM Daewoo in Korea zowel overdag als âs nachts
autoâs produceren.
Reilly benadrukte ook dat GM Daewoo in 2005 mede dankzij de goede en
coöperatieve samenwerking tussen de leiding en de werknemers een
recordjaar kon realiseren. De verkopen van autoâs en âcomplete
knockdown kitsâ (CKD) werden verdrievoudigd, van 411.573 autoâs en CKD
kits in 2002, toen GM Daewoo werd opgericht, tot 1.157.857 units
afgelopen jaar. Tegelijkertijd werd het verkooprecord van 1 miljoen
autoâs voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf gebroken.
Bovendien was GM Daewoo vorig jaar winstgevend.
Met de toegenomen capaciteit van de onderneming, de groeiende
productiviteit en de wereldwijd groeiende vraag, bevestigde Reilly dat
GM Daewoo een nieuwe productiedoelstelling heeft ingesteld voor 2006
van bijna 1,5 miljoen autoâs en CKD kits. Teneinde de lokale verkopen
te ondersteunen, pleitte Lee er voor dat de vakbond een grootschalige
campagne zou ontwikkelen om de verkopen van de Epica (in Korea Tosca
geheten) te stimuleren, onder meer door in contact te treden met de
leidinggevenden van de taxi-ondernemingen in Incheon om hen ertoe te
bewegen het nieuwste model van GM Daewoo in te zetten als taxi.
âWe zijn er in geslaagd een cultuur tussen leiding en werknemers op te
bouwen die is gebaseerd op wederzijds respect, â verklaarde Reilly.
âDeze nieuwe cultuur heeft ons het vertrouwen gegeven om alle Daewoo
Motor Co. werknemers weer in dienst te nemen en onze operaties in
Bupyung verder uit te breiden.â
âDe vakbond zal haar best doen om alle ontslagen werknemers te
traceren die eind maart nog niet met ons in contact zijn getreden,â
verklaarde Lee. âOnze doelstelling is dat iedereen die weer terug in
dienst wil, dat ook kan.â
Met de oprichting van GM Daewoo in oktober 2002 hebben Daewoo Incheon
Motor Co. (DIMC) en haar productiefaciliteiten in Bupyung geopereerd
als een onafhankelijk bedrijf dat producten leverde aan GM Daewoo.
Vorig jaar oktober heeft GM Daewoo de integratie van DIMC, haar twee
fabrieken en haar werknemers in de rest van het bedrijf afgerond.
Naast de Epica produceert de fabriek in Bupyung tevens de Kalos en
Aveo alsmede motoren en transmissies. De eerste SUV van GM Daewoo, de
Captiva, zal ook worden gebouwd in Bupyung.
GM Daewoo Auto & Technology beschikt over vijf fabrieken in Korea
alsmede over een assemblagefabriek in Vietnam. Producten van GM Daewoo
worden ook geassembleerd in GM fabrieken in China, Thailand, India,
Colombia en Venezuela. In 2005 verkocht en exporteerde GM Daewoo ruim
1,15 miljoen voertuigen. Haar producten zijn in meer dan 150 landen
verkrijgbaar. Geïmporteerde GM-producten van Cadillac en Saab worden
in Korea verkocht via het GM AutoWorld distributienetwerk.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai