GroenLinks

Nieuw miljoenenverlies betekent failliet voor Betuwelijn en Peijs

21 maart 2006

Het is niet gelukt de Betuwelijn commercieel te laten exploiteren. Staatsbedrijf ProRail gaat dat nu doen. Dat kost het Rijk zeker 100 miljoen euro. Alle risicos zijn daarbij ook nog eens voor het Rijk. Dit betekent het failliet voor de Betuwelijn én voor minister Peijs.

Half januari kondigde minister Peijs nog triomfantelijk aan dat zij een commerciële exploitatie rond had. Er waren vier partners gevonden die de klus wilden klaren. De maximale bijdrage van de Staat zou niet meer zijn dan 35 miljoen euro. Een complete mistaxatie, zo blijkt nu. Binnen het consortium was het slaande ruzie, en van de kostenberekening klopte niets. De Kamer moest dit boven tafel halen.

Het is minister Peijs niet gelukt de commerciële exploitatie van de Betuwelijn rond te krijgen. Ze heeft zich door ProRail laten piepelen. ProRail heeft hard gevochten om haar monopoliepositie voor het beheer van het spoornet te behouden en weigerde goed samen te werken met commerciële partners. Waar minister Peijs zelf de deal had moeten rondmaken, delegeerde ze alles aan ex-Unilever topman Maljers. De minister heeft het evenmin aangedurfd om een commerciële omgeving te scheppen waarin de Betuwelijn kan renderen. daarvoor had ze een heffing in moeten voeren op het vrachtvervoer over de weg.

Wat het allemaal nog treuriger maakt, is dat met de komst van de Betuwelijn het goederenvervoer over het spoor in Nederland met enkele tientallen procenten zal dalen. Dat is het gevolg van de tariefstijging die wordt geïntroduceerd voor het gebruik van het spoor bij de opening van de Betuwelijn. Het goederenvervoer over de weg zal fors groeien. Hebben we hiervoor een spoorlijn van bijna vijf miljard euro aangelegd?

Wijnand Duyvendak