Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
'1 seconde sneller reageren scheelt 90% kop-staartbotsingen'
Slimme camera waarschuwt bussen en vrachtwagens voor gevaarlijke situatie
HAARLEM, dinsdag 21 maart 2006
Het aantal ongevallen waarbij bussen en vrachtwagens zijn betrokken, kan fors verminderen als ov-bedrijven en transporteurs gebruik gaan maken van een slim cameraatje dat de chauffeur waarschuwt bij gevaar.
De zogenoemde Mobileye waarschuwt voor een mogelijke botsing met andere weggebruikers, obstakels of overstekende voetgangers. Daarnaast alarmeert de camera de bestuurder als deze door onachtzaamheid of vermoeidheid over de rijbaan zwalkt. Handig is bovendien dat de elektronische 'bijrijder' de chauffeur helpt om veilig van rijstrook te wisselen.
Mobileye, dat begin april wordt geĂŻntroduceerd door VolkerWessels-dochter Vialis Verkeer & Mobiliteit, bestaat uit een compacte camera met videodetectie. De software in de camera analyseert verkeersgedrag en slaat alarm bij gevaarlijke situaties rondom het voertuig. De introductie van Mobileye sluit aan bij het innovatieprogramma 'Wegen naar de Toekomst' van Rijkswaterstaat. Dit programma is erop gericht om automobilisten van informatie te voorzien die de verkeersveiligheid ten gunste komt.
Volgens de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), komt 93 percent van alle verkeersongevallen voort uit een menselijke fout en de belangrijkste oorzaak is onoplettendheid van de chauffeur. Ditzelfde instituut heeft in onderzoek aangetoond dat 1 seconde extra reactietijd 90% van de kop-staartbotsingen kan voorkomen.
Blikschade
Vialis is inmiddels in gesprek met een aantal transport- en ov-bedrijven. "De kleine investering is niets vergeleken met het gigantische bedrag je aan blikschade kunt besparen", stelt Brord van Dusseldorp, verantwoordelijk manager bij Vialis. "En belangrijker nog is het leed dat je voorkomt wanneer er slachtoffers bij betrokken zijn. Touringcarbedrijven kunnen het bovendien als concurrentiemiddel inzetten voor het extra veilig vervoeren van hun reizigers."
Totnutoe wordt ook wel radar ingezet om gevaarlijke situaties te signaleren. Van Dusseldorp: "Anders dan bij radar bekijkt ons systeem alle banen op de weg, met een zeer breed gezichtsveld. Ook detecteren wij objecten die niet op een radar verschijnen. Wij ontwikkelen bovendien oplossingen voor blinde-hoek-detectie, waarvan wij al werkende prototypes hebben. In Denemarken is Mobileye al op grote schaal toegepast in touringbussen, en in Nederland is als proef een vijftigtal auto's van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat met Mobileye uitgerust."
Over Vialis
Vialis b.v. is een onderdeel van VolkerWessels en is voortgekomen uit de samenvoeging van Nederland Haarlem, Volker Stevin Systems en NMA Railway Signalling. Vialis b.v. bestaat uit Vialis Verkeer & Mobiliteit bv (verkeer en openbaar vervoer), Vialis NMA Railway Signalling bv en Vialis NMA Railsystems bv (beide rail). Vialis levert consultancy, diensten en systemen voor het optimaal afwikkelen van verkeersstromen. Of dat nu op de weg, voor rijdend verkeer of geparkeerde voertuigen, op industrieterreinen of op de rails is. Het aanleveren van functionaliteit en deze beschikbaar maken, het leveren van verkeerskundige consultancy en het als integrator bij elkaar brengen van systemen zijn de belangrijkste competenties van Vialis. Deze worden gebruikt in de marktgebieden verkeer, parkeren en railvervoer.