Het Koninklijk Huis
---
Prinses Máxima start 21 maart 2006 campagne rond downsyndroom
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden geeft
dinsdagmiddag 21 maart in de Schiecentrale te Rotterdam het startsein
voor Showdown, een beeldvormingcampagne rond Downsyndroom
De Prinses zet in één keer 21 monitoren aan met videobeelden van
jongvolwassenen met Downsyndroom uit alle delen van de wereld. In de
opnamen is te zien hoe zij in hun land leven met Downsyndroom en hoe
zij participeren in de samenleving.
Op initiatief van de Stichting Downsyndroom (SDS) is de 21ste dag van
de derde maand in het vervolg World Down Syndrome Awareness Day. Die
datum symboliseert het in drievoud aanwezig zijn van het 21ste
chromosoom als oorzaak van Downsyndroom. Aan deze kant van de aarde is
deze dag ook het begin van de lente. De Stichting plaatst daarmee
Downsyndroom in het licht van ontluikende mogelijkheden en wil zo met
name de positieve aspecten van Downsyndroom wereldwijd onder de
aandacht brengen.
In de Schiecentrale staan 21 marktkramen met een monitor en een
dvd-speler in een pleinopstelling. Daarbij zijn steeds mensen met
Downsyndroom van alle leeftijden aanwezig, samen met hun ouders,
broers en zussen. De Prinses zet, samen met een jongvolwassene met
Downsyndroom, deze 21 monitoren in één keer aan. Ze laten elk een
beeld uit een ander land zien. Tegelijk met het startsein in Rotterdam
zullen de 21 videoportretten ook op het internet zichtbaar worden
gemaakt. Dat is het startpunt van Showdown, ook de naam van de website
waar de portretten te vinden zijn vanaf 21 maart: www.showdown.name.
2 maart 2006
© RVD