Gemeente Twenterand
Twenterand en waterschap stroomlijnen vragen over water
WATERLOKET VERWIJST KLANT DIRECT NAAR JUISTE INSTANTIE
Waar moet je zijn met een vraag over de riolering? Bij de gemeente of
bij het waterschap? Omdat veel mensen het antwoord niet weten en dus
kans lopen bij de verkeerde instantie te belanden, hebben de gemeente
Twenterand en waterschap Regge en Dinkel een waterloket opgericht. Met
behulp van een speciaal ontworpen `stroomschema' kunnen klanten direct
worden doorverwezen naar de juiste instantie.
De gemeente, provincie, het drinkwaterbedrijf en het waterschap;
allemaal hebben ze iets te maken met water. Waar de een zorgdraagt
voor de riolering, zorgt de ander voor het oppervlaktewater of
grondwater. Maar wie doet nu eigenlijk wat? En bij wie moet je zijn
als je bijvoorbeeld een klacht wilt indienen over de onttrekking van
grondwater? Om meer duidelijkheid te scheppen in deze materie, hebben
de gemeente Twenterand en waterschap Regge en Dinkel een
`stroomschema' ontwikkeld. In dit schema staat precies beschreven wie
voor welke vraag of klacht verantwoordelijk is. Zowel het Service
Informatie Centrum van de gemeente als de medewerkers van het
waterschap maken gebruik van dit schema, en kunnen op deze manier de
klant eenvoudig doorverwijzen naar de betreffende instantie.
Het zogeheten waterloket houdt niet op bij het `stroomschema'. Bij
sommige vragen neemt de gemeente zelf contact op met het waterschap en
overlegt over de verdere afhandeling. De klant wordt daarna
teruggebeld met een antwoord. Op deze manier wordt de klant optimaal
bediend. Twenterand is overigens niet de enige gemeente die werkt met
het `stroomschema', ook Enschede, Hengelo, Borne en Almelo maken
gebruik van dit format. In de toekomst wil waterschap Regge en Dinkel
het schema ook uitwerken voor overige gemeenten in de regio. Inwoners
van Twenterand kunnen het `stroomschema' zelf raadplegen via de
website, onder de ingang 'Publieksbalie'-Waterloket. Het schema wordt
ook gepubliceerd in de nieuwe gemeentegids.