Exploitatie Betuweroute toch naar ProRail
Op basis van adviezen van twee onafhankelijk deskundigen heeft
minister Peijs van Verkeer en Waterstaat het voornemen de exploitatie
van de Betuweroute te gunnen aan ProRail. Dit staat in een brief die
de minister vandaag naar de Tweede Kamer heeft gezonden. Met dit
voorgenomen besluit verleent de Minister geen goedkeuring aan de
Memorandum of Understanding (MOU) met het consortium GTRC. Onlangs
besloot minister Peijs, na overleg in de Kamer, tot het instellen van
twee onderzoeken naar de exploitatie van de goederenspoorlijn. Na de
ondertekening van de MOU's was op twee fronten onzekerheid ontstaan:
kosten en vertrouwen. Op basis van de conclusies uit de onderzoeken en
de correlatie tussen de twee kan niet anders dan worden geconcludeerd,
dat het voornemen de gunning van de exploitatie aan ProRail te gunnen
de meest zekere route is.
Kosten
Er is met name bij de hoorzitting van de Tweede Kamer over de
exploitatie van de Betuweroute onzekerheid ontstaan over de
inschatting van de kosten voor het rijk. De minister heeft opdracht
gegeven aan LREHC Infraproject Services onder leiding van de heer
Horvat om de kostenplaatjes door te lichten. Horvat komt tot de
conclusie dat, in tegenstelling tot eerdere inschattingen, er geen
doorslaggevende kostenverschillen zijn tussen beheer door ProRail
alleen en het consortium GTRC. Horvat geeft evenwel aan dat een goede
samenwerking tussen alle partijen van het consortium een voorwaarde is
om binnen de voorgenomen kosten te blijven. Hij wijst daarbij op het
risico van kostenstijgingen als de verhoudingen binnen GTRC
juridificeren.
Vertrouwen
Nadat over het vertrouwen in de gezamenlijk exploitatie twijfels
kwamen, heeft de minister de heer Maljers (o.m. voormalig voorzitter
van de Raad van Bestuur van Unilever) gevraagd dit te onderzoeken en
haar te adviseren. Maljers komt tot de conclusie dat de verhoudingen
tussen partijen zodanig zijn dat het niet waarschijnlijk is dat er
voldoende vertrouwen is dat het consortium, zoals in de MOU
vastgelegd, de doelstellingen ook snel en efficiënt zal kunnen
bereiken. Hij adviseert niet verder te gaan met het GTRC consortium.
Hij adviseert verder om voor een periode van maximaal 5 jaar het
management van de exploitatie van de Betuweroute op te dragen aan een
daartoe op te richten dochtermaatschappij van ProRail, zo mogelijk in
nauw contact met het Havenbedrijf Rotterdam.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat