Hilversum, 20 maart 2006
Kans op boete SBS voor Domino Day
---
De commerciële zender SBS 6 hangt een boete van 33.750 euro boven het hoofd voor het in de
uitzendingen van Domino Day 2005, op 18 en 19 november, verwerken van niet toegestane reclame-
uitingen voor de sponsors van de telefoonspellen en de evenementensponsors. Het Commissariaat
heeft dit voornemen vorige week bekend gemaakt aan de directie van SBS. Op 4 april is de hoorzitting
waar SBS zich kan verdedigen. Daarna zal het Commissariaat een definitief besluit nemen.
De in de 9 telefoonspellen te winnen prijzen, auto's, wasdroogcombinaties en LCD-tv's, worden
nadrukkelijk getoond en in een wervende context besproken door de presentatoren. De logo's van de
evenementensponsors zijn opvallend verwerkt in dominostenenprojecten, tijdens het "vallen van de
stenen" wordt door een voice-over een niet-neutrale wervende tekst van de sponsor voorgelezen.
Een en ander is volgens het Commissariaat in strijd met de Mediawet waarin wordt bepaald dat in
programma's van commerciële omroepinstellingen geen namen, merken, producten, diensten of
activiteiten van bedrijven of instellingen mogen worden getoond waarvan het duidelijk de bedoeling is
dat er reclame mee gemaakt wordt. Sponsorvermeldingen mogen alleen aan het begin en aan het
einde van een programma worden vermeld. In een gesponsord programma mogen producten of
diensten van de sponsor worden getoond zolang het publiek niet tot kopen wordt aangespoord.
Noot voor de redactie,
Commissariaat voor de Media