Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

AD VAN GELOVEN NEEMT MORA VAN UNILEVER OVER

Tilburg, 20 maart 2006

Unilever en snackproducent Ad van Geloven hebben een definitieve overeenkomst gesloten voor de verkoop van Mora, onderdeel van Unilever. Op 20 december 2005 werd bekendgemaakt dat gesprekken tussen Unilever en Ad van Geloven gestart waren. De verkoop was onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten, die inmiddels akkoord hebben gegeven. De overnamesom zal niet bekend worden gemaakt.

Mora is producent van diepvriessnacks, die zij verkoopt in zowel het foodservicekanaal als het retailkanaal, waar zij in de Benelux marktleider is. Het betreft een assortiment met o.a. kipproducten (Kipcorn, Kipknots), loempia's, kroketten, bitterballen, pistolets, frikadellen, hamburgers en satéproducten. Mora is zowel actief in België als in Nederland. Mora heeft fabrieken in Mol (België) en Maastricht (Nederland) en marketing verkooporganisaties in beide landen. In totaal werken circa 600 mensen voor Mora; de omzet bedraagt ongeveer 100 miljoen euro.

Ad van Geloven is ­ als producent van diepgevroren snacks en appetizers - marktleider in het Nederlandse foodservicekanaal. De onderneming produceert verschillende ragoutproducten (kroketten, bitterballen, etc.), saté, nasi- en bamiproducten, frikadellen en hamburgers. Met authentieke merken bedient Ad van Geloven de foodservice- en retailmarkt in de Benelux. De omzet van Ad van Geloven bedroeg over 2005 circa 65 miljoen euro en er zijn momenteel 420 mensen bij de onderneming werkzaam. Ad van Geloven heeft drie productielocaties in Tilburg, Helmond en Liessel. Na de overname van Mora zal Ad van Geloven een omzet van ongeveer 165 miljoen euro hebben en werk bieden aan ruim 1.000 mensen.

Met de aankoop van Mora creëert Ad van Geloven een omvang die haar een sterke positie geeft op de Nederlandse en Belgische snackmarkt. Zowel de merken van Mora als van Ad van Geloven hebben een goede marktpositie en vullen elkaar in veel opzichten aan. De gecombineerde business zal een leidende volumepositie hebben in zowel het retail als ook het foodservice kanaal. Daarnaast zal de combinatie sterk zijn in zowel branded business als in private label.

Meerderheidsaandeelhouder in Ad van Geloven is Egeria. Egeria is een onafhankelijke Nederlandse investeringsmaatschappij die zich richt op meerderheidsbelangen in gezonde Nederlandse middelgrote ondernemingen met een groeiperspectief. Als betrokken investeerder staat Egeria de ondernemingen actief bij in de ontwikkeling van de onderneming. Hierbij worden ­ samen met het management van de betreffende onderneming - actief mogelijke acquisitiekandidaten en (internationale) groeimogelijkheden bestudeerd. De overname van Mora door Ad van Geloven past perfect in de strategie die Egeria met haar portfolio-ondernemingen nastreeft.

Begin 2004 heeft Egeria een meerderheidsbelang genomen in Ad van Geloven. Naast de investering in Ad van Geloven heeft Egeria de afgelopen jaren onder meer meerderheidsbelangen genomen in Vendor (toilethygiëne), Muelink & Grol (rookgasafvoersystemen), Koninklijke Mosa (producent van wand- en vloertegels) en SIF (offshore staalconstructies).