Audi wint met diesel in Sebring
(3/20/2006)
Al bij zijn eerste optreden heeft de nieuwe Audi R10 TDI
autosporthistorie geschreven: de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom
Kristensen en de Schot Allan McNish wonnen de 12-uursrace van Sebring
in de Amerikaanse staat Florida en zorgden daarmee voor de eerste
overwinning met een diesel-sportwagen.
Tom Kristensen slaagde er als eerste rijder in de historie van deze
race, de wedstrijd voor de vierde maal op zijn naam te schrijven.
Daarmee vestigde hij na zijn zevende Le Mans-overwinning van vorig
jaar opnieuw een record.
De race in Sebring, die als een belangrijke voorbereiding op de 24 Uur
van Le Mans geldt, was als vanouds zwaar. Temperaturen van 30 graden
in de schaduw, de hoge luchtvochtigheid en asfalttemperaturen die
opliepen tot 43 graden maakten het op het lastige circuit moeilijk
voor alle deelnemers. In de kwalificatie had Allan McNish al het
potentieel van de rond 650 pk sterke V12-TDI-motor aangetoond. Met een
nieuwe recordronde behaalde hij de pole-positie. Toch moest de Audi
R10 TDI met startnummer 2 met Rinaldo Capello aan het stuur vanuit de
pitstraat starten, omdat na de warming-up op zaterdagmorgen een
warmtewisselaar in de motor moest worden vervangen.
Na de start had Capello maar een half uur nodig om zich van de 35e en
laatste positie naar de tweede plaats achter de andere Audi met Frank
Biela op te werken. Na iets minder dan twee uur nam de Italiaan de
leiding, die de R10 TDI met startnummer 2 tot aan het vallen van de
finishvlag ook niet meer zou opgeven. Alleen het wisselen van een
brandstoffilter en twee loszittende wielmoeren zorgden voor ongeplande
pitstops. De Audi met startnummer 1, bestuurd door de Duitsers Frank
Biela en Marco Werner en de Italiaan Emanuele Pirro, haalde de
eindstreep niet. De auto, die gedurende de eerste twee uur aan de
leiding reed, werd na iets minder dan vier uur teruggetrokken vanwege
een oververhitte motor.
Kort na de start was bij dit team het telemetriesysteem, dat de
gegevens van de auto naar de pits zendt, uitgevallen. Daardoor hadden
de motoringenieurs van Audi Sport geen meetgegevens ter beschikking.
Toen Marco Werner in het vierde uur van de race via de mobilofoon te
hoge watertemperaturen meldde, haalde het team de auto naar de pits.
Daar bleken de waterkoelers verstopt te zijn door rubber dat op de
baan lag. Na het schoonmaken van de koelers daalde de temperatuur
onmiddellijk, maar omdat de motor te lang met te hoge temperaturen had
gereden, besloot het team Audi Sport North America de R10 TDI voor de
zekerheid terug te trekken.
Vol lof was Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van
bestuur van de AUDI AG, over het eerste racesucces van de nieuwe
sportwagen. âMet de eerste overwinning van een diesel-sportwagen in
een lange-afstandsrace heeft Audi opnieuw racehistorie geschreven en
het potentieel van de moderne TDI-technologie op een indrukwekkende
manier aangetoond.â Dr. Wolfgang Ullrich, directeur van Audi Sport,
verklaarde: âHet was een zeer zware race en daarmee een goede test
voor Le Mans. Het is fantastisch om na de pole-positie ook nog de
eerste overwinning met een TDI-motor te behalen. We hebben vandaag
laten zien wat er in onze nieuwe sportwagen met dieselmotor zit. Dank
aan het hele team van Audi Sport en het team Joest. Natuurlijk is het
jammer dat we niet met beide autoâs de race hebben kunnen uitrijden.
Maar we hebben veel geleerd en weten dat er tot Le Mans nog een lange
weg te gaan is.â
Dindo Capello zei: âMet deze overwinning hebben we een nieuw hoofdstuk
in de historie van de autosport geschreven. Het doet me denken aan de
tijd dat Audi in de rallysport stapte om met de quattro te laten zien
dat vierwielaandrijving niet alleen voor tractoren is. Toen Audi
aankondigde, met een dieselmotor te gaan racen, nam misschien ook niet
iedereen dat even serieus. Maar nu lachen ze ons niet meer uit.â Tom
Kristensen verklaarde: âAudi had de moed om met zoân nieuwe auto al
een race te rijden. Ik weet hoeveel mensen hier hard aan gewerkt
hebben. Het halen van de finishvlag was een historisch moment voor de
dieseltechniek. Audi heeft in de Verenigde Staten een sterk imago. Het
beeld van de Audi TDI zal in Amerika ook snel zo goed zijn.â En
tenslotte Allan McNish: âOver een paar jaar zullen mensen terugkijken
en vaststellen dat deze eerste overwinning van een dieselmotor in een
internationale sportwagenrace een gedenkwaardig moment in de historie
van Audi Sport, maar ook van de autosport als geheel was. We hebben er
allemaal hard aan gewerkt.â Voor Tom Kristensen gaat het werk meteen
door: deze week neemt hij met de Audi A4 DTM deel aan de officiële
tests voor het Duits toerwagenkampioenschap DTM op het circuit van
Brands Hatch in Groot-Brittannië.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai