AutoRai

Audi wint met diesel in Sebring

(3/20/2006)
Al bij zijn eerste optreden heeft de nieuwe Audi R10 TDI autosporthistorie geschreven: de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom Kristensen en de Schot Allan McNish wonnen de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida en zorgden daarmee voor de eerste overwinning met een diesel-sportwagen.
Tom Kristensen slaagde er als eerste rijder in de historie van deze race, de wedstrijd voor de vierde maal op zijn naam te schrijven. Daarmee vestigde hij na zijn zevende Le Mans-overwinning van vorig jaar opnieuw een record.

De race in Sebring, die als een belangrijke voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans geldt, was als vanouds zwaar. Temperaturen van 30 graden in de schaduw, de hoge luchtvochtigheid en asfalttemperaturen die opliepen tot 43 graden maakten het op het lastige circuit moeilijk voor alle deelnemers. In de kwalificatie had Allan McNish al het potentieel van de rond 650 pk sterke V12-TDI-motor aangetoond. Met een nieuwe recordronde behaalde hij de pole-positie. Toch moest de Audi R10 TDI met startnummer 2 met Rinaldo Capello aan het stuur vanuit de pitstraat starten, omdat na de warming-up op zaterdagmorgen een warmtewisselaar in de motor moest worden vervangen.

Na de start had Capello maar een half uur nodig om zich van de 35e en laatste positie naar de tweede plaats achter de andere Audi met Frank Biela op te werken. Na iets minder dan twee uur nam de Italiaan de leiding, die de R10 TDI met startnummer 2 tot aan het vallen van de finishvlag ook niet meer zou opgeven. Alleen het wisselen van een brandstoffilter en twee loszittende wielmoeren zorgden voor ongeplande pitstops. De Audi met startnummer 1, bestuurd door de Duitsers Frank Biela en Marco Werner en de Italiaan Emanuele Pirro, haalde de eindstreep niet. De auto, die gedurende de eerste twee uur aan de leiding reed, werd na iets minder dan vier uur teruggetrokken vanwege een oververhitte motor.

Kort na de start was bij dit team het telemetriesysteem, dat de gegevens van de auto naar de pits zendt, uitgevallen. Daardoor hadden de motoringenieurs van Audi Sport geen meetgegevens ter beschikking. Toen Marco Werner in het vierde uur van de race via de mobilofoon te hoge watertemperaturen meldde, haalde het team de auto naar de pits. Daar bleken de waterkoelers verstopt te zijn door rubber dat op de baan lag. Na het schoonmaken van de koelers daalde de temperatuur onmiddellijk, maar omdat de motor te lang met te hoge temperaturen had gereden, besloot het team Audi Sport North America de R10 TDI voor de zekerheid terug te trekken.

Vol lof was Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van de AUDI AG, over het eerste racesucces van de nieuwe sportwagen. âMet de eerste overwinning van een diesel-sportwagen in een lange-afstandsrace heeft Audi opnieuw racehistorie geschreven en het potentieel van de moderne TDI-technologie op een indrukwekkende manier aangetoond.â Dr. Wolfgang Ullrich, directeur van Audi Sport, verklaarde: âHet was een zeer zware race en daarmee een goede test voor Le Mans. Het is fantastisch om na de pole-positie ook nog de eerste overwinning met een TDI-motor te behalen. We hebben vandaag laten zien wat er in onze nieuwe sportwagen met dieselmotor zit. Dank aan het hele team van Audi Sport en het team Joest. Natuurlijk is het jammer dat we niet met beide autoâs de race hebben kunnen uitrijden. Maar we hebben veel geleerd en weten dat er tot Le Mans nog een lange weg te gaan is.â

Dindo Capello zei: âMet deze overwinning hebben we een nieuw hoofdstuk in de historie van de autosport geschreven. Het doet me denken aan de tijd dat Audi in de rallysport stapte om met de quattro te laten zien dat vierwielaandrijving niet alleen voor tractoren is. Toen Audi aankondigde, met een dieselmotor te gaan racen, nam misschien ook niet iedereen dat even serieus. Maar nu lachen ze ons niet meer uit.â Tom Kristensen verklaarde: âAudi had de moed om met zoân nieuwe auto al een race te rijden. Ik weet hoeveel mensen hier hard aan gewerkt hebben. Het halen van de finishvlag was een historisch moment voor de dieseltechniek. Audi heeft in de Verenigde Staten een sterk imago. Het beeld van de Audi TDI zal in Amerika ook snel zo goed zijn.â En tenslotte Allan McNish: âOver een paar jaar zullen mensen terugkijken en vaststellen dat deze eerste overwinning van een dieselmotor in een internationale sportwagenrace een gedenkwaardig moment in de historie van Audi Sport, maar ook van de autosport als geheel was. We hebben er allemaal hard aan gewerkt.â Voor Tom Kristensen gaat het werk meteen door: deze week neemt hij met de Audi A4 DTM deel aan de officiële tests voor het Duits toerwagenkampioenschap DTM op het circuit van Brands Hatch in Groot-Brittannië.

BedrijfsautoRAI.nl