KNAF Talent First Hans Weijs overheerst Zuiderzeerally
(3/20/2006)
Met achttien maal de snelste tijd op even zoveel klassementsproeven
van de Tank S Zuiderzeerally heeft Hans Weijs Jr. zijn visitekaartje
afgegeven. De eerste wedstrijd van de Merwede Springs Colt Rally Cup
werd een ware zegetocht voor de 19-jarige jongeman uit Elst, die door
de nationale Autosportfederatie KNAF werd geselecteerd als KNAF Talent
First rijder. Henk Westerbeek finishte als tweede, voor Mark
Nieuwlaar.
Lang geleden bezigde Mitsubishi de slogan âde gestaalde perfectieâ.
Als ergens betrouwbaarheid en degelijkheid gewenst zijn, dan is het
wel in de rallysport, waar mens en machine tot het uiterste worden
belast. In de eerste wedstrijd van de Merwede Springs Colt Rally Cup
kwamen zes equipes aan de start. Hetzelfde aantal kwam na twee dagen
van zware beproevingen rond Emmeloord aan de finish. Dat is een
zeldzaam fenomeen in de rallysport. Toch werd er wel degelijk hard
geknokt in de Noordoostpolder en op de smalle, bochtige weggetjes in
de omgeving van Kampen.
Het was bitterkoud en het parcours bleek heel erg verraderlijk.
Tientallen equipes vonden vroegtijdig hun Waterloo, niet zelden omdat
het materiaal de geest gaf of de sloten en greppels een te hoge
aantrekkingskracht hadden. De zes Mitsubishi Colt bemanningen bleken
echter op hun taak berekend. Of het nu de ervaren Edwin Abbring, Henk
Westerbeek of André Hof waren, derdejaars rallyrijder Paul Naastepad
of, de in de sport debuterende Mark Nieuwlaar en Hans Weijs Jr., ze
reden allemaal een uiterst solide wedstrijd.
Verschillen waren er wel degelijk. Van tevoren werd al voorspeld dat
Hans Weijs Jr. een kanshebber zou zijn. De zoon van de bekende
rallycoureur Hans Weijs bewees zijn uitverkiezing tot KNAF Talent
First rijder. Dat de concurrentie niets tegen hem had in te brengen
had echter niemand verwacht. Ook Edwin Abbring niet, hoewel die de
nodige slagen om de arm had gehouden. âIk kom uit een hele dikke
vierwielaangedreven Toyota Celica en ik zal dus wel wat
aanpassings-problemen hebbenâ, zo dacht Abbring. Ook Henk Westerbeek
verwachtte in eerste instantie niet erg veel. âIk ben een slow-starter
en heb, denk ik, wel een heel seizoen nodig om aan mijn nieuwe auto te
wennenâ. Van André Hof en Paul Naastepad werden soortgelijke teksten
opgetekend. Alleen Mark Nieuwlaar zag de toekomst luchtig in. âIk ben
helemaal nieuw in de sport en verwacht dus niets. Het enige dat ik
weet is dat ik kan autorijden. En voor de rest kom ik hier om samen
met mijn navigator Jan Coert Kaptein te genietenâ.
Na 141 kilometer verraderlijke rallywegen stond Nieuwlaar glimmend van
trots op het erepodium. Achter Weijs en Westerbeek had hij verrassend
de laatste podiumplaats gepakt. En ook in het pikkedonker rond Kampen
sloeg hij zich er knap doorheen, ondanks dat hij daar behoorlijk
tegenop had gezien. Alleen Edwin Abbring was zichtbaar teleurgesteld
met de afloop, al was hij evenzeer realistisch. âDeze auto vereist een
hele andere rijstijl. Ik zal echt aardig wat wedstrijden nodig hebben
om me daarin te bekwamen. Zo heb ik op het industrieterrein Nagelerweg
mijn voorband stuk gereden. Ik stuurde net wat te strak in en raakte
een stoeprand. Dat heeft ons zeker drie minuten gekost en daarmee
tevens de zekere tweede plaatsâ, bromde de routinier, die het dit jaar
als taak ziet zijn 16-jarige zoon Kevin de ins-and-outs van de sport
te leren. âKevin heeft het overigens prima gedaanâ, zo oordeelde hij.
Henk Westerbeek was dik tevreden met zijn fraaie tweede plaats. âIk
had het laagste startnummer van ons allemaal dus ik moest het pad
effenen. En de auto is echt heel anders dan die waarmee ik voorheen
reed. Met name het remmen vergt veel gewenning. Vaak ging ik veel te
vroeg in de ankers en bleek ik veel later te kunnen remmen. Maar het
begint al te wennen. In Almere gaan we zeker onze tijden flink
verbeterenâ.
De volgende wedstrijd is op 9 april de Rally van Almere.
Uitslag
1. Weijs Jr./Robbers 141 km in 1 uur 24â45;
2. Westerbeek/Mutsaers op 4â02;
3. Nieuwlaar/Kapteijn op 5â13;
4. Naastepad/Smeets op 5â22;
5. Abbring/Abbring op 5â24;
6. Hof/Van Mierlo op 10â07
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai