KPN NV

|                                                      |Datum                   |
|                                                      |20 maart 2006           |
|                                                      |                        |
KPN levert netwerk van de toekomst bij Rabobank
|                                                      |Nummer                  |
|                                                      |020p                    |
|                                                      |                        |
|                                                      |                        |
De Rabobank gaat haar ruim 1200 kantoren in Nederland koppelen via Ethernet VPN van KPN. Daarmee is de Rabobank een van de eersten die alle binnenlandse kantoren voorziet van een toekomstvast ethernet netwerk gebaseerd op glasvezel. Door deze oplossing komt een scala van toepassingen die veel bandbreedte vergen, voor de Rabobank binnen handbereik. Via dit besloten netwerk zal al het spraak-, data- en internetverkeer van en tussen de vestigingen gaan verlopen. De waarde van het meerjarige contract bedraagt ongeveer E 100 miljoen. Het is voor het eerst dat KPN zijn Ethernet VPN netwerk op zo'n grote schaal uitrolt.

Met Ethernet VPN van KPN worden alle Nederlandse Rabobank-kantoren gekoppeld op basis van ethernettechniek. Daardoor ontstaat in feite één groot hogesnelheids-LAN (Local Area Network), met een grote hoeveelheid beschikbare bandbreedte, dus met een zeer hoge snelheid. De Ethernet VPN oplossing is bovendien gebaseerd op het nieuwe All-IP netwerk van KPN: een veilig netwerk gebaseerd op het IP-protocol, dat alle communicatie integreert, zoals spraak, data, video en internet. Dit biedt Rabobank de mogelijkheid om als toonaangevende bank haar bestaande toepassingen - zoals Customer Relationship Management systemen - optimaal in te zetten, nieuwe toepassingen op het gebied van video en spraak te introduceren en eventueel integratie hiertussen te realiseren. Genoemde ontwikkelingen worden door Rabobank de komende jaren voorzien op zowel het vlak van klantbediening als het faciliteren van de interne organisatie.

Het nieuwe netwerk is door KPN in nauwe samenwerking met Rabobank ontwikkeld en totstandgekomen. Zo is gezamenlijk een gedifferentieerd kwaliteitsmodel ontwikkeld dat past bij de applicatiebehoeften van Rabobank. Verschillende toepassingen kunnen hiermee in verschillende kwaliteitsklassen worden ingedeeld zodat ze elkaar niet beïnvloeden. Dit schept extra robuustheid in de gevraagde bedrijfskritische dienstverlening.

Over de Rabobank Groep
De Rabobank Groep is de grootste financiële dienstverlener op de Nederlandse markt. Door haar coöperatieve grondslag is de Rabobank Groep er primair voor de klant. Haar kerndoelstelling is het genereren en verhogen van klantwaarde. De Rabobank Groep is de meest kredietwaardige particuliere financiële instelling ter wereld. Zij heeft 9 miljoen particuliere en zakelijke klanten en is in Nederland marktleider op vrijwel alle gebieden van de financiële dienstverlening. De Rabobank Groep bestaat uit circa 250 zelfstandige lokale Rabobanken, allemaal coöperaties met samen ruim 1,5 miljoen leden. De Rabobank Groep omvat daarnaast een reeks gespecialiseerde bedrijfsonderdelen, zoals Rabobank International (corporate banking, investment banking and international retail banking), Robeco (vermogensbeheer en beleggingsfondsen), De Lage Landen (leasing en vendor finance), Schretlen & Co (vermogensmanagement), Effectenbank Stroeve (beleggen), Alex (digitale beleggersbank), Rabo Vastgoed (projectfinanciering en vastgoedontwikkeling) en FGHbank (financiering commercieel vastgoed). Internationaal is de Rabobank Groep met 244 vestigingen vertegenwoordigd in 37 landen.

Over KPN
KPN biedt telefoon-, internet- en televisiediensten aan particulieren door gebruik te maken van het vaste netwerk in Nederland. Voor de zakelijke klanten biedt KPN, zowel nationaal als internationaal, een breed scala van voice-, internet- en datadiensten tot het volledige beheer van uitbestede ICT-diensten. Zowel aan particuliere als zakelijke klanten worden in Nederland, Duitsland, België en West Europa mobiele diensten geboden. Per 31 december 2005 bediende KPN met 29.286 medewerkers (26.598 FTE's) 6,9 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 2,2 miljoen internetklanten in Nederland alsmede 20,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt. Kijk voor meer informatie over KPN op www.kpn.com.


Noot voor de redactie (