FNV Bouw

Beste beveiliging wegwerkers: volledige afzetting

Wegwerkers voelen zich onveilig. In een enquête van FNV Bouw klaagt zelfs 99 procent daarover. Niet alleen langs Rijkswegen: ook binnen de bebouwde kom reageren weggebruikers agressief en razen zij met veel te hoge snelheid langs. Volledige afsluiting van wegvakken waaraan wordt gewerkt, ziet FNV Bouw dan ook als de beste beveiliging van de werkers aan de weg. De bond streeft naar nauw overleg met opdrachtgevers en overheid. "Maar laten we ook kijken naar innovatie", zegt sectorbestuurder Louw Elzinga van FNV Bouw, "een goed alternatief voor asfalteren vormen betonwegen."

"Bij beton denkt iedereen aan 'keboem, keboem, keboem'. Maar dat is allang niet meer zo. Er zijn allerlei nieuwe oplossingen", aldus Elzinga, die over innovatieve toepassingen bij wegonderhoud contact heeft met werkgeversorganisatie VOBN, de vereniging van Ondernemingen van Betonmortelfabrikanten in Nederland. Het is slechts één van de richtingen waarin hij denkt, want uit de enquête onder leden-wegwerkers trekt hij meerdere conclusies: "We hebben allereerst controle nodig op wegafzettingen. Daar moet de opdrachtgever in voorzien, eventueel via een gespecialiseerd bedrijf. Hoe dan ook moet de manier waarop het wegvak afgezet wordt, buiten de concurrentiesfeer blijven. FNV Bouw hamert er al jaren op dat er geen 'voordelige' offertes mogen worden uitgebracht ten koste van de veiligheid van werknemers."

Hogere boetes

Zorgen maakt Elzinga zich over het vele wegonderhoud dat Rijkswaterstaat in korte tijd heeft ingepland. "Er zijn al veel files. Op deze manier neemt het aantal files nog verder toe." Nu zijn per 1 januari verkeersboetes verhoogd, met als motto 'hoe groter het gevaar, hoe hoger de boete'. "Dat juich ik toe." En dat de politie vaker bij wegwerkzaamheden controleert, kan ook op instemming rekenen.

Niet minder van belang is dat de weggebruiker goede informatie krijgt: "Dan krijgt hij er toch wat meer begrip voor dat de weg in zijn eigen belang wordt gerepareerd", vindt Louw Elzinga. Uit de enquête haalt hij dat ook wegwerkers zich er regelmatig aan ergeren dat grote stukken nog zijn afgezet terwijl het werk er al klaar is. "Daar moet zorgvuldiger mee worden omgegaan. Maar ik ben tegen de regel van Rijkswaterstaat dat er alleen in de rijstrook naast de wegwerkzaamheden 70 wordt gereden en in de rijstroken daarnaast toch 90. Dat is voor automobilisten onduidelijk. Voor mij is veiligheid de norm, dus snelheid 70."

Geen 10 jaar praten

Binnen de bebouwde kom zijn de problemen echter niet minder groot. "De kadergroep van FNV Bouw klaagt steen en been over het gedrag van automobilisten, bromfietsers, fietsers en voetgangers in steden en dorpen. Ze halen afzettingen opzij, te lui om om te rijden of met hun boodschappen te sjouwen. Daarom vind ik overleg met Rijkswaterstaat niet voldoende. We zullen ook met provincies en gemeenten in gesprek moeten."

Maar één ding staat als een paar boven water: "We gaan niet tien jaar praten in een of ander platform. Er moet iets gebeuren. Nu. Want nu vindt dat groot onderhoud plaats."

FNV Bouw zette 6500 enquêteformulieren uit onder leden in de grond-, weg- en waterbouw, die overigens lang niet allemaal aan de weg werken. Er kwamen 350 ingevulde formulieren retour; zij vormen een goede doorsnede van de beroepen in het wegonderhoud. Een greep uit de onveilige situaties die worden genoemd:


* auto's die tussen de afzettingen doorrijden en plotseling achter je staan


* collega's worden moedwillig aangereden


* collega geraakt door auto vanwege drank


* lastige mensen die gewoon de afzetting aan de kant gooien en doorrijden


* scheldpartijen, gooien van voorwerpen


* weggebruiker let niet goed op!


* weggebruikers die steeds harder rijden en steeds agressiever zijn


* heetgebakerde automobilisten die jou alleen als een last zien en daarom hun snelheid nog verhogen


* automobilisten die over voetpad gaan


* bierblikjes uit de auto gooien en uitgescholden worden


* door straat rijden die afgesloten is


* gewoon door afzetting rijden, zelfs door een rijschool

FNV Bouw
Postbus 520 - 3440 AM Woerden

Tel 0900 36 82 689 Fax 0348 423 610