Verkeerssituatie Carnotstraat- Gemeentestraat wordt aangepast voor de
heraanleg Astridplein
17/03/2006
Om de verdere heraanleg van het Astridplein aan het station
Antwerpen-Centraal mogelijk te maken, wijzigt vanaf 20 maart de
verkeerssituatie in de omgeving van het plein. De aannemers nemen de
aansluiting van het plein met de Gemeente- en Carnotstraat onder
handen. Hier wordt het wegverkeer in beide richtingen over versmalde
rijstroken geleid. De rijrichting staduitwaarts moet de tramsporen
kruisen. Om dit mogelijk te maken werd deze maand het voetpad ter
hoogte van het Park Plaza hotel tijdelijk versmald.
Volgende week maandag worden in de werfzone enkele tram- en bushaltes
verschoven. De bushaltes van het Astridplein verhuizen naar de
Carnotstraat. De halte voor de trams 10,11,12 en 24 die staduitwaarts
rijden, wordt overgebracht naar de hoek van de Carnotstraat en het
Astridplein. Vanaf het lange weekend van Onze Heer Hemelvaart op 25
mei zal de Gemeente- en Carnotstraat ter hoogte van het Astridplein
enkele weken worden afgesloten voor het wegverkeer, dat een
wegomlegging zal moeten volgen. De tramspoorverbindingen worden dan
heraangelegd, zodat na enkele dagen het tramverkeer over de nieuwe
sporen kan rijden. Daarna volgt de volledige heraanleg van de rijweg,
fiets- en voetpaden. De heraanleg van het Astridplein is het resultaat
van overleg tussen de NMBS-Groep, de stad, De Lijn en het Vlaams
Gewest over de verkeersproblematiek in het centrum van de stad. De
NMBS-Holding treedt op als bouwheer. De aannemers Van Laere-Seghers
kregen een uitvoeringstermijn van 13 maanden, zodat in oktober 2006
het plein gebruikskaar zal zijn. Van de globale kostprijs van 4,82
miljoen betaalt de NMBS-Holding 36,74%, De Lijn 34,42%, de stad 21,64%
en het Vlaams Gewest 7,2%. Op het noordelijk deel van het plein komt
een groene zone en een knooppunt voor openbaar vervoer. Aan beide
kanten komen brede voetpaden. Een bomenrij zal de voetpaden scheiden
van de ruimte waar mensen wachten op tram of bus. In het midden
tekende de Spaanse architect Jordi Farrando een groene zone, bestaande
uit gras- en bloemenperken waardoor een wandelpad loopt. Tijdens de
heraanleg moet de tijdelijke tram- en bushalte op het plein worden
overgebracht naar de nieuwe halteplaatsen. Ondertussen kan op het
zuidelijke deel van het plein worden gestart met de aanleg van de
piazza in natuursteen. Dit gedeelte van het plein zal volledig bestemd
zijn voor voetgangers en zal toegang bieden tot de ondergrondse
fietsenstalling- en autoparking.
""
NMBS