NMBS

Verkeerssituatie Carnotstraat- Gemeentestraat wordt aangepast voor de heraanleg Astridplein

17/03/2006

Om de verdere heraanleg van het Astridplein aan het station Antwerpen-Centraal mogelijk te maken, wijzigt vanaf 20 maart de verkeerssituatie in de omgeving van het plein. De aannemers nemen de aansluiting van het plein met de Gemeente- en Carnotstraat onder handen. Hier wordt het wegverkeer in beide richtingen over versmalde rijstroken geleid. De rijrichting staduitwaarts moet de tramsporen kruisen. Om dit mogelijk te maken werd deze maand het voetpad ter hoogte van het Park Plaza hotel tijdelijk versmald.

Volgende week maandag worden in de werfzone enkele tram- en bushaltes verschoven. De bushaltes van het Astridplein verhuizen naar de Carnotstraat. De halte voor de trams 10,11,12 en 24 die staduitwaarts rijden, wordt overgebracht naar de hoek van de Carnotstraat en het Astridplein. Vanaf het lange weekend van Onze Heer Hemelvaart op 25 mei zal de Gemeente- en Carnotstraat ter hoogte van het Astridplein enkele weken worden afgesloten voor het wegverkeer, dat een wegomlegging zal moeten volgen. De tramspoorverbindingen worden dan heraangelegd, zodat na enkele dagen het tramverkeer over de nieuwe sporen kan rijden. Daarna volgt de volledige heraanleg van de rijweg, fiets- en voetpaden. De heraanleg van het Astridplein is het resultaat van overleg tussen de NMBS-Groep, de stad, De Lijn en het Vlaams Gewest over de verkeersproblematiek in het centrum van de stad. De NMBS-Holding treedt op als bouwheer. De aannemers Van Laere-Seghers kregen een uitvoeringstermijn van 13 maanden, zodat in oktober 2006 het plein gebruikskaar zal zijn. Van de globale kostprijs van 4,82 miljoen betaalt de NMBS-Holding 36,74%, De Lijn 34,42%, de stad 21,64% en het Vlaams Gewest 7,2%. Op het noordelijk deel van het plein komt een groene zone en een knooppunt voor openbaar vervoer. Aan beide kanten komen brede voetpaden. Een bomenrij zal de voetpaden scheiden van de ruimte waar mensen wachten op tram of bus. In het midden tekende de Spaanse architect Jordi Farrando een groene zone, bestaande uit gras- en bloemenperken waardoor een wandelpad loopt. Tijdens de heraanleg moet de tijdelijke tram- en bushalte op het plein worden overgebracht naar de nieuwe halteplaatsen. Ondertussen kan op het zuidelijke deel van het plein worden gestart met de aanleg van de piazza in natuursteen. Dit gedeelte van het plein zal volledig bestemd zijn voor voetgangers en zal toegang bieden tot de ondergrondse fietsenstalling- en autoparking.

""