Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

17-3-2006

Staatssecretaris Van Geel heeft op 17 maart 2006 het voorstel voor de Wet luchtkwaliteit aan de Kamer gestuurd. Bouwplannen kunnen door het wetsvoorstel Luchtkwaliteit doorgaan, omdat de lucht schoner wordt. Door de aanpak van de wet zal de luchtkwaliteit verder verbeteren, en er zo voor zorgen dat er steeds minder mensen bloot staan aan schadelijke luchtverontreiniging.

Centraal in het wetsvoorstel staat een gebiedsgerichte aanpak via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Deze programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen. De wet betekent ook minder werklast voor overheden en een flexibele uitvoering. De voordelen van het NSL op een rijtje:

* flexibele koppeling
ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen worden gedeeltelijk of flexibel ontkoppeld. Alleen ruimtelijke projecten die de lucht 'in betekende mate' vervuilen worden in een programma beoordeeld. Bouwprojecten die nauwelijks gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit zijn daarmee ontkoppeld. In Nederland zijn er zo'n 5000 kleine ruimtelijke projecten die de luchtkwaliteit amper beïnvloeden. Ongeveer 150 grote projecten doen dat wel.
* saldering
Alle bouwprojecten in een gebied mogen doorgaan, als maar maatregelen worden genomen om de luchtkwaliteit in het hele gebied op z'n minst gelijk te houden.

* minder werklast
het programma betekent minder werk voor gemeenten. Gemeenten waar de lucht te vuil is, moeten al aangeven welke maatregelen ze nemen om aan de Europese grenswaarden te voldoen. In het NSL doen ze dat voor het hele programma en niet langer voor elk afzonderlijk project.

* Flexibele uitvoering
Overheden stellen in een gebiedsgericht programma vast in welk jaar het gebied aan de Europese normen voldoet. En ook in hoeverre de luchtkwaliteit dan is verbeterd. Gemeenten moeten vervolgens aantonen dat projecten bijdragen aan deze doelen. Als bijvoorbeeld de Zuidvleugel in 2014 aan alle normen wil voldoen, dan moet de overheid aantonen dat ze met het project 'Mainportontwikkeling Rotterdam' dat doel ook halen. Het voordeel is dat de projecten niet meer aan de Europese norm worden getoetst, maar aan het doel van het programma om, in dit geval, in 2014 aan de Europese normen te voldoen.