Provincie Friesland


---

PERSBERICHT

Nummer: 058 JAB
Datum: 17 maart 2006

Fryslân Feilich Foarút !
Staten stemmen in met Verkeer- en Vervoerplan

Provinciale Staten hebben op woensdag 15 maart het Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan 2006 (PVVP 2006) vastgesteld. Hiermee zijn de ambities op verkeer- en vervoergebied in Fryslân tot 2020 vastomlijnd: een realistisch investeringsprogramma voor wegen en vaarwegen, met een solide toekomstvisie voor het openbaar vervoer en een krachtig maatregelenpakket voor het fietsverkeer.

Gedeputeerde T. Baas van verkeer en vervoer is bijzonder ingenomen dat de Staten het PVVP 2006 vastgesteld hebben. "Ons motto Fryslân Feilich Foarút geeft aan dat we streven naar een verkeersveilige, leefbare en bereikbare toekomst voor Fryslân. Nu kunnen we dus echt de handen uit de mouwen steken om dit te bereiken."

PVVP 2006: wat smyt it op foar Fryslân?

1. Actueel beleid, afgestemd op de Nota Mobiliteit, het Friese Streekplan en Frysk Miljeuplan Het nieuwe PVVP sluit aan op de boodschap in de Rijksnota Mobiliteit: het faciliteren van de groeiende mobiliteitsbehoefte, door in te zetten op auto, fiets en openbaar vervoer.


2. Goede basis voor verdere samenwerking tussen overheden Het PVVP 2006 is tot stand gekomen in nauw overleg met de Friese gemeenten en het Rijk. De uitgangspunten en maatregelen vormen een goede basis om de samenwerking tussen de verschillende wegbeheerders verder uit te bouwen. Essentieel om de doelen te bereiken!


3. Verkeer- en vervoerbeleid met respect voor de omgeving Het beleid in het PVVP 2006 is erop gericht om, tegen de groei van de mobiliteit in, de negatieve gevolgen voor mens en milieu verder terug te dringen. Dit geldt o.a. voor geluidhinder, versnippering en aantasting van het landschap en brandstofemissies.


4. Duidelijke ambitie voor verbeteringen in het (vaar)wegennet, OV en fietsvoorzieningen Het PVVP 2006 bouwt voort op de ambitie in het PVVP 1999 om de infrastructuur in Fryslân verder te versterken. Dit wordt gedaan door uitvoering van tal van kleine en grote projecten.


5. Een realistische ambitie, afgestemd op de beschikbare en te verwachten middelen Het PVVP bevat vanwege een lagere financiële bijdrage van het Rijk geen grote nieuwe ambities. De prioriteiten zijn scherper gesteld en het OV wordt anders georganiseerd.


6. Een bredere visie op het versterken van het fietsverkeer In samenwerking met de Friese gemeenten is een nieuw fietsbeleid tot stand gekomen. Het fietsbeleid kent nu vier pijlers: infrastructuur, communicatie, ketenmobiliteit en organisatie.


7. Een kansrijk en robuust Openbaar Vervoer systeem In het PVVP 2006 is het nieuwe openbaar vervoersysteem uitgewerkt. Dit systeem met drie netten biedt OV aan waar vraag is en kan inspelen op veranderingen. Het doel is een groei van het aantal reizigers en een systeem dat ook op langere termijn te exploiteren is. In 2008 zal dit geëvalueerd worden.


8. Realistische keuzes ten aanzien van het beroepsvaarwegennet Het Van Harinxmakanaal wordt geheel opgewaardeerd tot 'CEMT klasse Va'. Het besluit over de opwaardering van de vaarweg naar Drachten is uitgesteld totdat de hoeveelheid vervoerde goederen aanzienlijk is gegroeid.


9. Uitbreiding van het recreatieve vaarwegennet Een aantal recreatieve vaarroutes worden opgewaardeerd als gevolg van een toenemende vraag, ook buiten het Friese Meren gebied. Eén van de toegevoegde routes is de Noordelijke Elfstedenvaarroute, die wordt opgewaardeerd tot 'Dm vaarweg'.


10. Bredere inzet op veiliger verkeer, o.a. door Permanente verkeerseducatie Naast de inspanning om het Friese wegennet Duurzaam veilig te maken, vindt in het PVVP 2006 de Permanente verkeerseducatie een stevige verankering. Door een continu aanbod van educatie voor verschillende leeftijdsgroepen, wordt verkeersdeelname in Fryslân veiliger.

Het volledige Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan 2006 is te vinden op www.fryslan.nl/verkeersinformatie.


---- --